Klacht: Weigeren slimme meter

op 30 juni 2017 over Liander in de categorie Energieleveranciers

De consument krijgt van Liander een brief met de aankondiging van het plaatsen van een slimme meter of in Liander’s woorden “de meterkast kosteloos klaarmaken voor de toekomst”. Als de consument de slimme meter wil weigeren op de site van Liander, wordt zij verwezen naar een formulier voor het stopzetten van het automatisch doorsturen van de gegevens door de slimme meter. Dat is incorrect. Indirect geef je dan toestemming voor het plaatsen van de meter, alleen de optie automatisch doorsturen van de gegevens wordt uitgezet.

Een link naar een correct formulier voor het weigeren van de slimme meter.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Liander

Bericht van Liander

1 maand geleden - Goedenavond, Heeft u bericht gekregen dat wij uw meter gaan vervangen? Maar wilt u de slimme meter niet? Dan mag u de weigering doorgeven aan de aannemer. Als u via een privébericht uw volledige naam, postcode en huisnummer naar ons stuurt. Dan kijken we graag voor u na bij welke aannemer de opdracht ligt. Liander Webcare Team

Reactie van de melder van de klacht JFdB

1 maand geleden - De consument krijgt van Liander het aanbod van de slimme meter. De weigering van de slimme meter door de consument aan de aanbieder, in dit geval Liander, volstaat. De door Liander in de arm genomen aannemer staat hier buiten. Een wettelijk correcte website is waarschijnlijk voor Liander en het Webcare Team teveel gevraagd. Of is Liander op zoek naar een bedrijf die "de website kosteloos klaarmaakt voor de toekomst". Hopelijk gaat u wat zorgvuldiger om met het door u te onderhouden netwerk.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 01 juli 2017 om 10:48 geantwoord

Heeft op 01 juli 2017 om 12:01 geantwoord

Oplossing Liander:
Goedemorgen,
Wij proberen het voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben, om bij een weigering van de slimme meter dit door te geven aan de aannemer. Zodat aannemer hier meteen actie op kan ondernemen, door de opdracht te annuleren en uit hun systeem te halen. De klant krijgt dan geen slimme meters maar ook geen andere meters. Dus voor de klant veranderd er dan niets.
Wij krijgen vanuit de aannemer weer de gegevens door, gezien wij de opdrachtgever zijn.
Liander Webcare Team

JFdB:
Uw logica is niet te volgen. De makkelijkste oplossing voor de consument is als op Liander's website na het klikken op de link \"weigeren\" een correct formulier wordt getoond. Als het formulier is ingevuld, dan is het Liander's taak de zaak af te handelen. Momenteel wordt een (bewust?) verkeerd formulier getoond.

Alle klachten die gemeld zijn door JFdB