Klacht: Slimmemeter laten plaatsen.

op 10 juni 2016 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Normaal is mijn verbruik in de garage 1 a 2 KWh per jaar.
Gebruik hier alleen electra voor het openen en sluiten van de garagedeur.

Nu heb ik vanaf 9 december toen de slimmemeter geplaatst werd tot 31 mei
18 KWh verbruik, geschat op 36 per jaar, en betaal daar nu ook voor.

Nuon adviseerde mij contact op de nemen met Liander, aangezien u de meter
geplaatst heeft en deze waarschijnlijk niet goed geijkt is! Zij zien al mijn nota’s direct in, en zien enorm veel gebruik sinds de nieuwe meter.Daarna gebeld met Robert Wijnvem, dit gesprek liep zeer moeizaam, aangezien hij mijn gegevens niet bij de hand heeft.
Leveringsadres: Van Nijenrodeweg 577.
Klantnr. Nuon 11312611. Contractrekening 3001582296
Nuon heeft notitie van mij gesprek genomen.

Vriendelijke groet,
Laura Brooymans.

Wanneer de slimmemeter goed nagekeken wordt, verbruik is nu 36 per jaar,
normaal maar 1 KWh.

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Liander

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

Bericht van Liander

11 maanden geleden - Beste Laura, Ik heb zojuist je klacht doorgelezen. Je geeft aan contact gehad te hebben met één van onze medewerkers. Het is niet de bedoeling dat je het gevoel hebt, dat het gesprek zeer moeizaam is verlopen. Ik zou graag even met je mee willen kijken naar de situatie. Heb je voor mij ter volledigheid de postcode waar het overgaat? Ik hoor graag van je. Met vriendelijke groet, Dhr. Slangewal Medewerker Klachtenteam

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Mijn postcode van de garage is 1082 HV nr. 577 Vriendelijke groet, Laura Brooymans.

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Postcode 1082 HV nr. 577 Betreft een garage.

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 13 juni 2016 om 07:53 geantwoord

Beste Laura,

Ik heb met je meegekeken. Ik zie dat inderdaad dat je contact hebt gehad met mijn collega. Hij heeft je meterijkingsformulieren toegestuurd.

Kosten voor het controleren van je meter
Het is altijd mogelijk dat een meter niet goed functioneert. Uiteraard kan Liander je meter controleren. Dit noemen wij een meterijking. Hier zijn kosten aan verbonden. Als de meter inderdaad stuk blijkt te zijn, dan betaalt Liander de kosten. Werkt de meter goed? Dan betaal jij de kosten voor de meterijking. Deze kost minimaal EUR 373,89.

Is je meter stuk of is er een andere oorzaak?
Uit onze ervaring blijkt dat een hoge jaarafrekening vaak een andere oorzaak heeft dan dat de meter stuk is. Ik adviseer je dan ook om eerst andere oorzaken uit te sluiten. Hieronder vindt je mijn algemene tips en adviezen.

Neem contact op met je energieleverancier
Allereerst is het goed om contact op te nemen met je energieleverancier. Je energieleverancier kan je helpen met de volgende vragen:

• Zijn de meterstanden voor de jaarafrekening geschat of opgenomen? Het kan zijn dat je meterstanden geschat zijn door je energieleverancier. Dit betekent dat de energieleverancier op basis van gegevens uit het verleden een inschatting maakt wat je meterstanden zijn. Dit kan afwijken van de daadwerkelijke standen op je meter.
• Vergelijk stroom- en gasverbruik. Samen met je energieleverancier kun je je huidige verbruik vergelijken met je verbruik in het verleden. Het is van belang om dit te doen op basis van opgenomen meterstanden. Dit zijn standen die zijn opgenomen door jou of de meteropnemer. Wanneer je een slimme meter hebt worden de standen automatisch doorgegeven aan je energieleverancier als je daar toestemming voor hebt gegeven. Door te vergelijken kun je bepalen of het huidige verbruik sterk afwijkt van dat in het verleden.
• Voorschotbedrag aan uw energieleverancier. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of het bedrag dat je per maand als voorschot aan uw energieleverancier betaalt niet te laag was of is. Bespreek met je energieleverancier of dit het geval is.

Controleer of de energiezaken in je huis op orde zijn
Het kan voorkomen dat er ergens in je huis iets niet goed is. Denk hierbij aan leidingen en kabels. Maar ook apparaten in uw woning kunnen veel energie gebruiken doordat ze bijvoorbeeld stuk of verouderd zijn. Je kunt de volgende zaken controleren:

• Je binnenhuisinstallatie. Het is van belang om ook je binnenhuisinstallatie te controleren. Dit zijn alle leidingen en kabels die vanaf je meter jouw woning ingaan. Ook de stoppenkast hoort hierbij. Een erkende installateur kan je binnenhuisinstallatie controleren. Eventuele kosten voor deze controle worden niet door Liander vergoed.
• Controleer je meter. Ter controle kun je alle apparatuur uitzetten. Om zeker te weten dat alles uit staat kunnen ook de schakelaars in de groepenkast tijdelijk worden uitgezet. Als de meters goed functioneren moeten deze langzaam stil gaan staan na 30-60min. Maakt de meter lawaai? Geeft de meter geen standen weer? Blijft het display zwart? Staat de meter stil? Dan is de kans groot dat de meter defect is. Ontbreken zulke aanwijzingen? Dan is de kans klein dat er iets mis is met de meter.
• Erkende installateur Komt je er niet uit? Dan kan een erkende installateur je helpen bij het zoeken naar een mogelijke oorzaak. Heb je een huurwoning? Dan kun je contact opnemen met je woningcorporatie. Ben je lid van de VvE? Dan zou je deze om advies kunnen vragen. Wil je zelf een installateur inschakelen? Op www.deechteinstallateur.nl zijn erkende installateurs bij je in de buurt te vinden. De inzet van een installateur is in alle gevallen op eigen kosten. Deze worden niet door Liander vergoed.

Meterijking
Heb je alle mogelijke oorzaken uitgesloten? En blijf je sterk twijfelen aan de werking van je meter? Dan kun je een meterijking aanvragen. Vul dan het meterijkingsformulier in en stuur deze terug naar ons.

Mevr. Besselink
Medewerker Webcare Liander

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Krijg nu steeds emails om een reactie te geven en te beoordelen hoe ik het vind dat mijn klacht niet bij klacht.nl wordt geplaatst. Waar hebben we het over, ik vraag u alleen waarom ik sinds ik de slimmemeter heb zoveel extra electra verbruik. Dit is mijn enige vraag aan u of deze wel goed geijkt is. Betreft postcode 1082 HV. Garagebox. nr. 577 Vriendelijke groet, Laura Brooymans.

Heeft op 13 juni 2016 om 11:38 geantwoord

Nee, Nuon adverteerde mij contact met jullie op te nemen omdat zij zagen dat sinds 9 december jl. de slimmemeter geplaatst is, er veel meer electra verbruikt
wordt, deze garage heb ik sinds 1992, en verbruikte ieder jaar 1 a 2 KWh.
Ik denk dat u zelf bij Nuon aan moet gaan kloppen, de uitgebreide email van u
is geen antwoord op mijn vraag. Betaal nu € 50 per 2 mnd. alleen voor de garagedeur te openen en te sluiten. 1082 HV. Nr. 577

Vriendelijk groet,
Laura Brooymans.

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Zou u mijn emails door willen sturen naar Nuon aub.

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - U heeft zelf de slimmemeter laten plaatsen door Dennis, en zelf de meterstanden opgenomen. Uw email is een algemene het betreft totaal niet mijn situatie. Het gaat niet om mijn huis.......nogmaals een garagebox aan de Van Nijenrodeweg 577 1082 HV Controleer aub uw administratie. Ik heb ook andere dingen te doen!😩

Bericht van Liander

11 maanden geleden - Beste Laura, U betaalt voor het vastrecht aan Liander EUR 19,22 inclusief btw per maand. Als u twijfelt aan de werking van de elektrameter, kan u een meterijking aanvragen. Deze formulieren zijn al naar u verzonden. Ik wil u adviseren om contact met uw leverancier op te nemen en te vragen om de jaarnota's met u door te nemen en te kijken wat het verbruik was en of dit op basis is geweest van geschatte standen. Met vriendelijke groet, Dhr Ribbes Medewerker Webcare Liander

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Ik heb u al meerdere malen gemaild dat Nuon mijn verbruik zag, en mij verbaasde over het verbruik sinds de slimmemeter, zij hebben mij geadviseerd contact met u op te nemen omdat u de meter heeft geplaatst en heeft gelezen. Mijn oude meter stond op 147 en het jaar daarvoor op 146. Vraag informatie bij diegene die mijn meter geplaatst heeft op 9 dec. 2015 Dennis. Ik heb het idee dat u mij een loopje met me neemt, nogmaals het ligt aan de nieuwe meter.

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Dhr. Slangewal, Mevr.. Besselink, en Dhr. Ribbes, advies om contact op te nemen met Nuon, de correspondentie met u slaat nergens op. U leest echt niet wat ik mail....

Bericht van Liander

11 maanden geleden - Beste Laura, Wij hebben geen contact met leveranciers en nemen daarom ook geen contact op met Nuon. De enige manier om er achter te komen of uw huidige meter juist registreert of niet, is een meterijking. Mijn collega de heer Wijnveen heeft u de formulieren toegestuurd en mevrouw Besselink heeft u het proces uitgelegd. Wij horen graag van u of u kiest voor een meterijking of hier van af ziet. Met vriendelijke groet, Dhr Ribbes Medewerker Webcare Liander

Reactie van de melder van de klacht Laura Brooymans.

11 maanden geleden - Nuon heeft mijn uitgebreide klacht over u ontvangen! Logica in heel het verhaal, de meter is niet goed geykt. Hoe kan ik u geloven als u zegt dat dat wel zo is. De meter zit er nog geen half jaar, waar blijft uw service? Ik heb nog nooit een klacht gehad en woon hier sinds 1981. Mijn onbegrip in uw onbegrip is zeer groot! Dienstverlening staat voorop bij bedrijven, bij u is het ver te zoeken. Er zijn genoeg andere netwerkers te vinden met de nodige verstandhouding met hun al hele lange klanten. Vergeet niet dat de meter 9 dec. pas geplaatst, waar is uw garantie? Ik hoop een keer een zinnig antwoord te ontvangen.

Alle klachten die gemeld zijn door Laura Brooymans.