Klacht: Na lampjes maken in tuin, gaslek! (leiding lag

op 19 maart 2017 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Eind november 2016 heb ik met een accu-boormachine een ontwateringsgaatje voor een tuinspotje in mijn oprit geboord. De oprit is van beton en ligt iets boven het maaiveld. Op de oprit liggen klinkers.

Tijdens het boren heb ik de gasleiding geraakt. Deze lag op nog geen 20cm diepte onder het maaiveld. Liander heeft het gas afgesloten bij de straat en een week erna een nieuwe gasleiding gemaakt.
Ik verbruik 0 m3 gas (al 3 jaar). Ik heb dan wel een aansluiting maar gebruik deze niet. Vandaar dat ik Liander direct per e-mail heb gevraagd wat de kosten voor herstel zouden zijn en wat de verschillende herstel scenario’s zouden zijn (bijv. A) leiding reparatie, B) nieuwe leiding aanleggen d.m.v. graven C) nieuwe leiding aanbrengen middels raket/boring)

Ik heb per e-mail aangegeven dat ik eerst de kosten wil weten voordat er iets gebeurd.

Liander heeft een nieuwe gasleiding aangelegd middels boring (het duurste scenario), zonder mij op de hoogte te stellen van kosten of een keuze voor te leggen.

Hierbij komt dat ik 3 jaar geleden toen ik het huis kocht alle NUTS leidingen opnieuw heb laten leggen (water, gas, stroom, kabel, telefoon). Liander is toen na 2 weken terug gekomen omdat de adressen waar hun onderaannemer was geweest veel fouten had gemaakt. Ik rook inderdaad al 2 weken een lichte gaslucht.
Liander heeft toen ook bij mij delen opnieuw gedaan (o.a. koppelingen vervangen). Ik stel dat dit niet de enige fout is die de onderaannemer van Liander heeft gemaakt maar dat men ook gemakshalve de gasleiding op maar 20cm diepte (en zonder lint) heeft neergelegd.

Een gasleiding hoort volgens de NEN norm veel dieper te liggen.
Een KLIC melding was in mijn geval (eenvoudige particuliere tuinwerkzaamheden, niet machinaal, enkel een accuboormachine) niet nodig.

Ik heb middels e-mail een discussie gehad met Liander waarop Liander mij uiteindelijk adviseerde “om het verhaalproces van Liander in dezen af te wachten.”

Kort daarop stuurde Liander mij een factuur van € 2826,69.
Een factuur waarop overigens buitenproportionele kosten gerekend worden (bijv. uurtarieven van € 126,90 en ‘administratie en behandelingskosten’ van € 185,-).

Ik heb daarop samen met een advocaat een bezwaarschrift geschreven en aangetekend verstuurd. Liander stuurde mij toen een mailtje met: “Voor wat betreft uw gebezigde argumenten in uw brief verwijs ik u naar de onderstaande mailwisseling. Uw bezwaren zijn reeds weerlegd. Op herhaalde argumenten zal Liander niet ingaan. Voor Liander is er dan ook geen enkele reden om de factuur van deze schade te crediteren.”

Liander gaat dus niet formeel en inhoudelijk in op mijn bezwaren. Een verwijzing naar een mailwisseling waarin summier en algemeen wordt geantwoord volstaat mijn inziens niet. Liander is niet ingegaan op de door mij specifiek aangevoerde omstandigheden.

Dat Liander de door haar gestuurde factuur crediteerd.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Liander

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Liander nog niet in behandeling is genomen.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Roel Broersma

4 maanden geleden - Sinds eind November 2016 is hier geen enkele inhoudelijke reactie van Liander op gekomen, nu weer niet. Je wordt letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd, enkele voorbeelden: - Op mijn e-mail (direct na de schade) "Wat het ging kosten, welke herstel opties er zijn en dat ik niet wil dat er iets gebeurd zolang ik niet weet wat het kost" heb ik nog steeds geen reactie. (volgens de provider en de mailserver log is de mail afgeleverd!) - Op Twitter krijg je reacties als: "Je kunt je bezwaar sturen naar de schadeafhandeling afdeling" Dit heb ik al aangetekend verstuurd d.d. 27-01-2017 ! (om te voorkomen dat ook deze wordt genegeerd)... geen reactie... - Telefonisch kan men niets en wordt je verwezen naar het e-mail adres: schadeafhandeling@alliander.com - Als dan mailt naar het e-mail adres krijg je te horen: "Ik adviseer u om het verhaal van Liander af te wachten" - Vervolgens reageer je met een aangetekende brief (een formeel bezwaarschrift) en dan krijg je alleen een e-mail: "Geachte heer... Wij gaan niet op uw bezwaar in..." Behalve dat Liander brieven en mails negeert, zijn ze ook niet oplossingsgericht bezig, toen ik aangaf: "Kom dan eens kijken hoe ondiep de gasleiding ligt" (December 2016) of "Ik sta open voor een gesprek" (januari 2017) gaat men totaal niet in. Dit bedrijf (eigenlijk semi-overheid) is echt te arrogant voor woorden. Sinds de kosten dit jaar weer (maar liefst 8%) omhoog zijn gegaan maken ze wel reclame op TV, net voor het 8-uur journaal. Waarom? Helaas kun je niet wisselen van netbeheerder. Wanneer doet een Netbeheerder het dan goed? Volgens mij moeten ze hun kerntaken goed uitvoeren, dit zijn: - Weinig storingen -> helaas zijn het er elk jaar meer en duren ze langer - Niet teveel kosten -> Dit jaar 8% duurder terwijl men zich intern niet wil conformeren aan de 'Wet-topinkomens', omdat ze vinden dat de ze aandeelhouders hebben (dat klopt, dat zijn de provincies!) en als ze daar dan een 'moederbedrijf' boven plaatsen dan mogen ze daarmee doen wat ze willen want dat 'is dan geen overheidsbedrijf meer' ?!?! - De service die ze moeten geven (administratie, klantcommunicatie en schade/storingen oplossen) goed en helder doen -> Ik denk dat ik hier niets over hoef te zeggen. - Ik heb het dan nog niet eens over de jarenlang geplaatste 'foute meters': https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/dit-zijn-de-10-slimme-meters-die-mogelijk-meer-verbruik-meten/ Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt en niet alleen de topinkomens gaat handhaven voor netwerkbedrijven en alles daaromheen (ook de 'holdings') maar ook de bestuurders vervolgt, die al 8 jaar boven die topinkomens verdienen. Tevens moet de overheid dan de Wet-Openbaar-Bestuur toepassen, net als bij gemeenten, zodat deze instanties echt transparant worden, ook declaratiegedrag en voortgang van klachtafhandeling. Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/echte-topper-lacht-om-salarisplafond~a4123971/

Reactie van de melder van de klacht Roel Broersma

3 maanden geleden - Liander doet ruim 1800 euro van het bedrag af nadat o.a. klacht.nl zich ermee bemoeit, maar komt daar nu op terug! Lees hieronder: Na zowel via klacht.nl, Twitter en een brief met een advocaat opgesteld te hebben belde Liander mij (Teamleider Schadeafhandeling Netcare Support, Alet Brinkman). Zij wilden een Credit Factuur van € 1826,69 sturen (alsof het niets is!). "Ik hoefde dan alleen nog de resterende € 1000.- overmaken en dan hebben we het nergens meer over." aldus Liander. Ik heb dit maar gedaan omdat ik er na bijna een half jaar vanaf wou zijn. Ik heb het geld uitdrukkelijk overgemaakt met 'onder voorbehoud'in de omschrijving omdat ik nog steeds vind dat Liander helemaal niets in rekening had moeten brengen. Liander heeft nooit inhoudelijk op standpunten gereageerd en heeft nooit in gesprek gewilt over deze kwestie. Maar dan: Ongeveer 2 weken nadat ik het geld heb overgemaakt kreeg ik gisteren ineens een brief van een duur advocaten bureau: Allen & Overy. (Advocaat: Jasper Klopper) De 'evening secretary" had mij de dag ervoor zijn brief alvast in PDF gemaild. Ik zal de brief hier als bijlage bij doen. In de brief heeft Liander het over 'zwartmaken', onjuiste feiten, een nepwebsite en met mij in gesprek willen. Ik heb inderdaad op o.a. klacht.nl zaken van een website geciteerd, van TrosRadar zaken over foute meters getwitterd (die Liander jaren lang heeft geplaatst, waarvan ik er ook eentje heb) en op een forum wat dingen geplaatst over de idiote gang van zaken. Liander eist dat ik een website offline moet halen (blijkbaar denkt men dat ik een website heb gemaakt) en wil met mij in gesprek over de schikking. Waarom wil men nu ineens in gesprek en de maanden ervoor niet? Toen ik ging zoeken werd het mij duidelijk: Afgelopen week verschenen er in de Media (De Gelderlander, Het Algemeen Dagblad, Energeia, en op Social Media) berichten over dat Liander met een nepwebsite worsteld,.. aha. ze hebben de website zelf ook gevonden (ik al een maand eerder via Google en hiervan heb ik geciteerd). AD: http://www.gelderlander.nl/arnhem/liander-worstelt-met-goedgelijkende-nepsite-vol-negativiteit~a2674109/ De Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/arnhem/liander-worstelt-met-goedgelijkende-nepsite-vol-negativiteit~a2674109/ Energeia: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwis3qPAxfTTAhULI8AKHZB3D8YQFggmMAA&url=http%3A%2F%2Fenergeia.nl%2Fnieuws%2F218955-1705%2Fwebsite-liander-geparodieerd-u-kunt-niet-voor-ons-kiezen&usg=AFQjCNFwo0A-iGLPH6gK2QkOu4vUs1UjYw Inmiddels bestaat liander.org (de nepwebsite) niet meer maar via de Screenshots en Archive websites kun je hem nog bezoeken. De brief van de advocaat doet nu juist weer alles oplaaien en dit is dan ook dat ik het hier op klacht.nl schrijf. Blijkbaar wil Liander nu ineens in gesprek over de gang van zaken. Als Liander zich bewust is van de foutieve handelingen, dan mogen ze ook gewoon excuus aanbieden en het geld terug boeken. Daar hoef ik dan ook geen vrije dag voor te nemen. Liander is overigens nog nooit naar het gaatje in de gasleiding (op 18cm diepte) komen kijken,.. dat is waar het allemaal om ging. Het idiote is dan dus ook dat er -geen- onderzoek komt bij een gaslek en Liander letterlijk zegt: "Al ligt de gasleiding op 5cm diepte, dan nog is het onze schuld niet". Dit staat haaks op de NEN norm/richtlijn waar over 80-90cm wordt gesproken. Los daarvan zou Liander een eenheidsprijs moeten aanhouden voor schade aan leidingen. Stel een bijstandsmoeder raakt met een schep in de voortuin op een ongelukkige manier een leiding. Dan komt Liander met een factuur van duizenden euro's met als gevolg een jarenlang schuldentraject van de bijstandsmoeder. In plaatst daarvan zou een vast bedrag van bijv. € 300,- aan particulieren moeten worden gerekend, grote of kleine schade. Dit scheelt ook een hoop urendeclaratie, schikkingen, etc.

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 29 juni 2017 om 08:09 geantwoord

Geachte heer Broersma,

Van mijn collega`s van de afdeling Schadeafhandeling heb ik bericht ontvangen dat zij uw klacht verder voor u oppakken.

Mocht u meer willen weten over de status van uw klacht dan verzoek ik u om via Schadeafhandeling@alliander.com contact op te nemen. Daar kunnen ze u verder van antwoorden voorzien.

Liander Webcare Team.

Alle klachten die gemeld zijn door Roel Broersma