Klacht: Nieuwe klanten krijgen lagere tarieven dan vaste klanten!

energiedirect1 op 22 augustus 2024 over EnergieDirect in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Wij zijn al meerdere jaren trouwe klanten van Energiedirect en waren tot nu toe altijd tevreden.

Recent hebben we een aanbod ontvangen om ons energiecontract te verlengen. Tot onze verbazing blijken de tarieven voor zowel gas als elektriciteit bij een verlenging hoger te zijn dan de tarieven voor nieuwe klanten.

Ik heb contact opgenomen met Energiedirect om dit te bespreken, maar helaas bleek dat telefonisch contact niet mogelijk was. De enige optie was om via de chat te communiceren. De medewerker met wie ik sprak, gaf aan dat er niets aan de situatie gedaan kon worden, ondanks dat ik een printscreen had gestuurd met de vergelijking van de verlengingstarieven en de tarieven voor nieuwe klanten.

Mijn verzoek om de tarieven van een nieuwe klant te mogen ontvangen bij verlenging werd resoluut afgewezen.

Voor ons huishouden betekent dit een extra kostenpost van ongeveer €375 per jaar bij een contractverlenging van één jaar.

Dit is naar onze mening een zeer slechte service van Energiedirect! Wij zullen nu zeker op zoek gaan naar een andere energieleverancier.

Gewenste Oplossing:

Dezelfde tarieven als nieuwe klanten

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar EnergieDirect over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door EnergieDirect in behandeling genomen

Bericht van EnergieDirect

1 maand geleden - Goedemorgen Pieter Albers, Dankjewel voor je klacht. Ik kan me goed voorstellen dat je als trouwe klant benadeeld voelt als je ziet dat nieuwe klanten iets lagere tarieven ontvangen. En dat in een tijd dat energie enorm duur is geworden. Energiedirect heeft altijd al een strategie gehad waarbij wij nieuwe klanten een iets lager tarief aangeboden kregen dan bestaande klanten. Vroeger kwam het dan nog wel eens voor dat wij het tarief konden matchen. Dat zal je vast nog wel weten als trouwe klant ;). Energiedirect heeft een bewuste keuze gemaakt om hier van af te stappen. Het is dus niet mogelijk dat je dezelfde tarieven krijgt als nieuwe klanten. Aan het feit dat gas en elektriciteit duurder is geworden dan in 2021 daar kom je helaas niet onderuit. Maar wat ik wel voor je heb is het volgende. Een 3 jarige overeenkomst met een energiekorting van 200 euro. Hiermee heeft jouw huishouden het eerste jaar maar een extra kostenpost van 175 euro in plaats van 375 euro. Wat vind je daarvan ? Ik hoor graag van je! Groetjes, Danisha

Reactie van de melder van de klacht energiedirect1

1 maand geleden - Goedemorgen Danisha, Dank voor je reactie en jammer dat jullie weinig moeite doen om vaste klanten te behouden. Wij kiezen voor een 1 jarig contract dus gaan dit elders onderbrengen. Wellicht dat we een jaar later als nieuwe klant wel weer mogelijkheden zien. Bijzonder slechte service van Energiedirect. Groeten

Bericht van EnergieDirect

1 maand geleden - Goedemorgen Pieter Albers, Het is jammer om te horen dat je overweegt om over te stappen. Uiteraard is dat je goed recht. Omdat wij onze tarieven ook inkopen binnen de energiemarkt, zijn we afhankelijk van de marktprijzen. We streven er echter altijd naar om het beste te bieden voor zowel onze bestaande als nieuwe klanten. Het is zeker niet onze intentie om de indruk te wekken dat we weinig doen voor onze huidige klanten. Als je toch openstaat om ons aanbod te bespreken, hoor ik dat graag. Groetjes

Reactie van de melder van de klacht energiedirect1

1 maand geleden - Goede avond, Wij staan altijd open voor een gesprek. Zoals eerder al aangegeven gaan wij voor een 1 jarig contract. Ik heb meerdere verzoeken gedaan om gebeld te worden echter ben ik nooit door jullie telefonisch benaderd. Ik begrijp dat het aantrekken van nieuwe klanten belangrijk is voor Energiedirect en dat scherpe tarieven hierbij een rol spelen. Echter, ik wil graag enkele punten onder de aandacht brengen waarom ik van mening ben dat trouwe klanten, zoals ik, hetzelfde voordeel zouden moeten krijgen: Als trouwe klant heb ik al jaren voor Energiedirect gekozen, en ik vind het teleurstellend dat mijn loyaliteit blijkbaar minder wordt gewaardeerd dan de aanwinst van nieuwe klanten. Een gelijk speelveld zou een eerlijke erkenning zijn van mijn vertrouwen in jullie diensten. Het lijkt er sterk op dat bestaande klanten, die geconfronteerd worden met hogere tarieven, feitelijk de korting betalen voor nieuwe klanten. Dit is een onrechtvaardige vorm van prijsbeleid, waarbij loyale klanten de lasten dragen van het aantrekken van nieuwe klanten. In de huidige markt is er een breed scala aan energieleveranciers, en overstappen is eenvoudiger dan ooit. Door trouwe klanten niet hetzelfde tarief te bieden als nieuwe klanten, loop je het risico om deze klanten te verliezen aan concurrenten die wel bereid zijn om bestaande klanten te waarderen. Het behouden van bestaande klanten is vaak kostenefficiënter dan het werven van nieuwe klanten. Door trouwe klanten een marktconform tarief te bieden, investeer je in de tevredenheid en langdurige loyaliteit van je huidige klantenbasis. Gezien bovenstaande punten verzoek ik nogmaals om mijn tarief bij verlenging van 1 jaar gelijk te stellen aan de huidige tarieven voor nieuwe klanten. Ik geloof dat dit niet alleen eerlijk is, maar ook in het belang van zowel Energiedirect als haar trouwe klanten. Hierover mag je me uiteraard bellen. Groet

EnergieDirect

Heeft op 03 september 2024 om 08:02 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemorgen,

Ik begrijp heel goed dat je graag dezelfde wilt als nieuwe klanten, omdat je al zo lang trouwe klant bent.

Leveranciers kunnen bestaan door het grote aantal afnemers. Hoe groter het klantbestand, hoe goedkoper we kunnen inkopen, dus ook voor bestaande klanten heeft het een doorwerking. Het aantrekken van nieuwe klanten is daarom ook belangrijk.

Ik begrijp uit je berichten hierboven dat je liever een 1-jarig contract wilt en bij een 1-jarig contract heb ik op dit moment geen energiekorting.

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dat hoor ik het graag.

Groetjes,
Wendy (webcare energiedirect).

Ik zou het jammer vinden als je na zo lang klant te zijn geweest over zou gaan stappen, omdat ik je niet hetzelfde kan bieden als nieuwe klanten.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat EnergieDirect een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bericht van EnergieDirect

1 maand geleden - Goedemorgen Pieter, Ondanks ik eerlijk gezegd niets kan toevoegen aan wat mijn collega`s al hebben verteld, heb ik wel een poging gedaan om je telefonisch te bereiken. Jammer dat ik je voicemail kreeg op het telefoonnummer welke eindigt op 702. De reden dat ik je heb gebeld is uit respect en omdat ik jou de gelegenheid wilde geven om persoonlijk jouw mening te vertellen. Daarnaast zijn er misschien inmiddels nog andere vragen. Zo weet je ook meteen dat ik de anoniem beller ben geweest. Wie weet kunnen wij jou over een jaar wel een mooi aanbod naar wens aanbieden. Ik help je graag daarmee. Fijne dag gewenst. Groetjes Mariska. Energiedirect | Webcare.

energiedirect1

Heeft op 11 september 2024 om 10:19 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)
Alle klachten die gemeld zijn door energiedirect1