6 jaren geleden - Goedemorgen,
Wat ontzettend balen dat je met oplichting te maken hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je er alles aan wilt doen om het geld terug te krijgen en te zorgen dat deze persoon anderen niet kan oplichten.
Als ik jouw bericht goed begrijp heb je een betaling gedaan naar het ABN AMRO rekeningnummer NL13ABNA0506417344. Echter dit is het rekeningnummer van de betaaldienst Tikkie. Via dit rekeningnummer worden ‘afgetikte’ betaalverzoeken via Tikkie verwerkt.
Ik vermoed dat je van iemand een Tikkie betaalverzoek hebt gekregen en deze hebt betaald. Het geld wordt dan van jouw rekening, naar de rekening van Tikkie gestuurd. Tikkie verzendt het geld vervolgens naar de uiteindelijke ontvanger. Deze constructie met tussenrekening is noodzakelijk omdat Tikkie via iDEAL gaat. In de omschrijving van de transactie kun je zien wie de uiteindelijke ontvanger is van de betaling (IBAN van de begunstigde).
Omdat je de overboeking zelf hebt gedaan, kan je het bedrag niet terugboeken. Daarom is het belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Je kan dan een kopie van het procesverbaal afgeven op één van onze kantoren, zodat de medewerker het doorstuurt naar onze afdeling Veiligheidszaken.
Daarnaast wil ik je vragen ons hiervoor een bericht te sturen met Whatsapp naar 06-83654343. Wij zorgen er dan namelijk voor dat deze gebruiker direct geblokkeerd wordt voor het gebruik van Tikkie.
Zodra onze afdeling Veiligheidszaken een kopie van het procesverbaal hebben ontvangen, starten zij een onderzoek naar de betreffende persoon en de rekening van de ontvanger van de betaling. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek kan de bank de rekening blokkeren en de klantrelatie opzeggen. Of het geld dan wel teruggeboekt kan worden hangt ook af van de betreffende rekening. De kans is alleen klein omdat bij oplichting vaak het bedrag direct contant wordt opgenomen.
Met vriendelijke groet,
Elvira
ABN AMRO Webcare