Klacht: vergrendeling gasmeter ivm geen gebruik gas, slechts 12 mnd geldig

op 12 mei 2017 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Goedemorgen meneer of mevrouw,

In 2014 geïnvesteerd in een pallet CV installatie met warmwater boiler, totale kosten plus installatie 10.000euro. Wij wilden gasvrij zijn. (goed voor het milieu) In 2014 woonden wij er nog niet. In 2015 gebeld om de gasleiding weg te laten halen. In 2014 was dit nog gratis. Een jaar later niet. Toen kostte het verwijderen van de gasleiding ineens dik 600 euro.

Aangezien wij nog aan het verbouwen waren, vonden wij dit veel geld. Energie contract afgesloten met alleen elektra bij Essent en gas op leegstand laten zetten.

Een medewerker van Essent attendeerde mij dat er ook een vergrendeling gedaan kan worden. Dit kost geen 600euro. Gechat met Liander en het klopt deze kosten zijn 117euro nog wat. Echter vandaag hoorde ik dat dit slechts voor 12 maanden kan en dan Liander ons automatisch weer aansluit voor ook weer 117 euro. Dus de totale kosten zijn dan rond de 230 euro op jaarbasis.

Wat mij echt verbaast is hetvolgende:
1. Burgers die bereidt zijn om dik te investeren (gewone cv zou 3000 euro zijn) zijn de dupe van het vernieuwde verdienmodel van Liander.
2. Waarom sluit Liander de vergrendelende gasleiding automatisch weer aan na 12 maanden. De trend is dat er steeds duurzamer met energie wordt om gegaan. (dit is ook nodig, willen wij aan onze CO2 uitstoot voldoen)
3. De kosten die berekend worden zijn volgens mij ook erg hoog. Het schijnt niet zoveel werk zijn.

Achteraf gezien enorm veel spijt dat ik in het jaar voordat het ineens dik 600 euro kostte niet heb gedaan. Als ik het nu alsnog wil doen, dan wordt de nieuwe voortuin en straatwerk ook weer overhoop gehaald.

Kortom iets om op hoog niveau een beslissing op te nemen. Persoonlijk ga ik deze klacht wat breder op internet neerzetten.

Eenmalig een bedrag betalen van 117 euro nog wat voor het vergrendelen van de gasleiding. Deze vergrendeling blijft dan zo lang geldig als dat wij willen. Het termijn van 12 maanden maximaal, wordt dan oneindig.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Liander

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 12 mei 2017 om 12:17 geantwoord

Geachte heer/mevrouw Borgers,

Per januari 2016 zijn wij kosten gaan berekenen voor het verwijderen van een aansluiting. Wij zijn hiermee begonnen, omdat andere netbeheerders dit ook in rekening brachten en er eenheid in werkwijze moet zijn van netbeheerders.

U geeft aan dat er volgens u niet veel werkzaamheden verricht moeten worden bij het verwijderen van een aansluiting. Graag willen wij aangeven waar deze werkzaamheden uit bestaan, zodat u hierin inzicht krijgt. Wij komen niet alleen de meter verwijderen bij u , maar ook de aansluitleiding wordt bij u verwijderd. Deze loopt vanaf het koppelstuk in de straat tot en met de meter in uw meterkast. Hiervoor moeten wij graafwerkzaamheden verrichten en vergunningen aanvragen. Hieronder vind u een overzicht in kosten van het verwijderen van een aansluiting.

Intake en werkvoorbereiding € 76,15
Aannemerskosten (Diensten en materialen) € 378,53
Overige kosten (registratie systemen, facturering) € 54,62
Totaal excl. BTW € 509,30
Totaal incl. BTW € 611,16

De werkelijke kosten van de werkzaamheden voor het verwijderen van een aansluiting bedragen (op basis van voorcalculatie): € 509,30 excl. btw en € 611,16 incl. btw.
Wij hebben het bedrag op 500 euro excl. btw en 605 euro incl. btw vastgesteld.

Het klopt dat de tijdelijke verzegeling voor 12 maanden geldt. Daarna moet u de keuze maken of u weer gebruik gaat maken van uw aansluiting of deze alsnog te verwijderen. Hier is bewust voor gekozen en zal er geen andere mogelijkheden in zijn.

Liander Webcare dienst.

Heeft op 12 mei 2017 om 12:40 geantwoord

Dank voor uw snelle reactie (liander) ik begrijp dat er kosten zijn. Deze kosten waren er ook doen u het \"gratis\" deed. Ik snap ook dat, als andere beheerders deze kosten doorbelasten, liander dit ook gaat doen. In ons geval is dat even dikke pech. Had ik dat maar eerder moeten regelen (1jaar eerder). Waar ik mij niet in kan vinden is uw antwoord mbt de vergrendeling . Volgens mij kiezen mensen die bewust hun bestaande woning, waar nog een gasleiding in ligt, deze te willen verduurzamen voor een langere periode dan 1 jaar. De kosten voor een duurzame oplossing zijn aanzienlijk hoger dan een normale cv. Gelukkig zijn er dit jaar subsidie mogelijkheden. Voor ons weer dikke pech, wij waren te vroeg.. Dat neemt niet weg dat liander, mensen die duurzamer willen leven, laat betalen voor het missen van de onderhoudskosten aan het netwerk. Ik en ik denk nog veel mensen met mij vinden het vreemd dat de vergrendeling periode voor slechts 12 maanden is. Dus nee ik ben niet tevreden met het antwoord. Ik ben tevreden, en met mij vast veel mensen die hun bestaande huis hebben verduurzaamd, als de periode van vergrendeling onbeperkt is.

Alle klachten die gemeld zijn door NorWil