Klacht: Te grote aansluiting

op 13 juli 2012 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Sinds 2003 woon ik in mijn huidige woning in het buitengebied van Lievelde. Bij toeval kwam ik er pas kort geleden achter dat ik een gasmeter heb met een veel grotere capaciteit (G16) dan ik nodig heb. Tot dat moment wist ik niet dat ik een te grote meter had, laat staan dat ik daarvoor meer dan € 40,- per maand (!) meer moest betalen dan voor een G6 meter die voldoende is. Het blijkt dat de meter ooit is geplaatst voor een eerste bewoner van dit huis die veel gas gebruikte voor zijn varkens(stallen). Ik heb dit huis niet van hem gekocht, maar van een andere niet-agrariër en ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik een kleinere meter nodig had.
Uiteraard heb ik meteen (23 april) vervanging van de meter gevraagd en de nieuwe is inmiddels (12 juli) ook geplaatst. Kosten: € 550,- …
Intussen heb ik geruime tijd veel te veel betaald, in totaal waarschijnlijk enkele duizenden euro’s. Omdat ik in al die negen jaren dat ik hier woon altijd (ruim) minder heb verbruikt dan 2000 m3 gas, ben ik van mening dat Liander (of Nuon) mij er op had kunnen/moeten wijzen dat mijn meter niet paste bij dit verbruik. Ik heb daar meerdere keren telefonisch en per mail contact over gehad met Liander, maar de reactie is eigenlijk niet veel anders dan ‘eigen schuld, dikke bult’. Eén van de medewerkers gaf wel aan begrip te hebben voor mijn standpunt, maar er verder ook niets aan te kunnen doen. Mede in het licht van de coulanceregeling die Liander met klanten heeft getroffen in een wat andere, maar m.i. toch vergelijkbare situatie vind ik deze reactie zeer onbevredigend.

Natuurlijk had ik in theorie kunnen uitzoeken of er verschillende meters bestaan en of ik de juiste meter had. Ik denk niet dat veel mensen er aan denken dat er zoiets mis kan zijn als ze in een 'gewoon' huis komen wonen, maar je wordt geacht de regels te kennen. Ik vraag daarom ook geen geld terug. Het enige wat ik verlang is dat Liander de vervanging van de meter voor zijn rekening neemt en ik dus niet de bovengenoemde € 550,- hoef te betalen.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 03 augustus 2012 om 09:55 geantwoord

Geachte lezer,

Op 27 juli is de klacht van de klant opgelost.

Medewerker Liander

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Liander beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door wenserink