Klacht: Liander berekent onevenredig hoge kosten voor verplichte afsluiting gas

Mevrouw van Hoorn op 03 april 2018 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Wij hebben het gas laten afsluiten op een flat in Amsterdam, omdat er
naast blokverwarming geen gas meer wordt gebruikt. Om het vastrecht van gas te stoppen, ben je genoodzaakt het gas door Liander af te laten sluiten.
Voor het laten afsluiten van het gas is een monteur van Liander 10
minuten bezig geweest om de meter te demonteren. Daarvoor wordt het 305 euro berekend. Dit bedrag staat totaal niet in verhouding tot de tijdsduur van de werkzaamheden.

In reactie op onze klacht van de onevenwichtige prijs versus werkzaamheden, kregen we van Liander dit antwoord :

Onderbouwing kosten werkzaamheden
Liander werkt volgens strenge veiligheidseisen. Hierdoor wordt er altijd gewerkt met twee monteurs. Dit om de veiligheid van de monteurs en de directe omgeving te garanderen.
De aan u berekende kosten zijn maar een gedeelte van de werkelijke kosten van de werkzaamheden die verricht moeten worden aan uw aansluiting.

In het tarief is opgenomen:
• case aanmaken en werkvoorbereiding;
• check op veilige uitvoeringwerkoverdracht aannemer;
• contact moment klant;
• nazorgcontrole;
• voorrijkosten aannemer (ploeg);
• uitvoeringsuren aannemer en gereedschapsvergoeding;
• materiaal;
• meterhandelingen administratieve handelingen t.b.v. eindfactuur leverancier;
• verzenden klantfactuur;
• case controleafsluitingverrekening;
• schetsbasiskaart verwerking.

Als er een redelijke factuur wordt gepresenteerd voor het afsluiten van gas in onze woning, die in verhouding staat met de daadwerkelijke werkzaamheden die hiervoor verricht moeten worden.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Liander

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 03 april 2018 om 14:05 geantwoord

Beste mevrouw Van Hoorn,

Bedankt voor uw bericht.

In onze gegevens zie ik dat uw klacht eerder is behandeld. De werkverantwoordelijke heeft hier een reactie op gegeven. Voor verdere vragen adviseer ik rechtstreeks contact op te nemen met de werkverantwoordelijke. Deze zal u van verdere reacties voorzien.

Suzanne
Namens het Liander Webcareteam

Mevrouw van Hoorn

Heeft op 03 april 2018 om 14:19 geantwoord

Het antwoord van Liander had ik al in mijn klacht opgenomen. Het zou fijn zijn als Liander daadwerkelijk naar de klacht kijkt en niet met een standaard antwoord komt. De werkverantwoordelijke kan niet anders dan reageren volgens de vaste procedures en tarieven, maar kan er binnen de organisatie ook echt naar de kern van de klacht worden gekeken. Het is niet echt stimulerend om over te gaan op elektra i.p.v. gas als je dan voor de afsluiting van de gaskraan ook nog eens 300 euro moet betalen (terwijl één monteur van Liander daar maar 10 minuten mee bezig is).

Alle klachten die gemeld zijn door