Klacht: Gas betaald door een gas aansluiting die wij niet gebruiken

op 14 juli 2012 over Liander in de categorie Energieleveranciers

Wij hebben sinds oktober 2005 betaald voor gas (tussen de 60 en de 65 m3), terwijl wij nooit gas hebben gebruikt. Wij koken namelijk elektrisch.

Ik heb gezocht naar een meter en die is er niet. In de meterkast buiten tref ik alleen een elektriciteit meter. Op plaats waar een gas meter hoort te zitten is er een grijze dop (paddenstoel vorm).
Eerst Liander gebeld en gevraagd of ze kunnen checken of er een gas meter op mijn locatie is geplaatst. Volgens Liander medewerkster is er geen gas meter….het is een zogenaamde onbemeterd locatie.
Volgens de medewerkster van Liander moet ik bij NUON zijn.
Nuon gebeld …medewerkster vond het raar dat Liander gas in rekening brengt zonder dat er een meter is geplaatst. Zij zou het opnemen met Liander en men zou het corrigeren.
Ze belt 15 minuten later terug…het kan niet anders want Liander houd vol dat er een gas aansluiting is.

Ik loop naar de keuken en deed wat ik niet eerder gedaan heb…ik draai de gaskraan open. Tot mijn stomme verbazing is er gewoon gas in de leiding

Volgens NUON moet ik bij Liander of Eigen Haard zijn. Ik sta verwilderd tussen de kast en de muur..

Wat is het geval Eigen Haard kiest ervoor een gasaansluiting aan te houden. Dat is begrijpelijk…een huurder na mij wil misschien gas gebruiken.

Wat ik niet begrijpt is dat Liander gasgebruik in rekening brengt als er geen gas is gebruikt. En dat doet men omdat men niet kan controleren of ik gas gebruikt? Er is geen meter….Op mijn vraag of ik dus onbeperkt gas kon gebruiken….kreeg ik geen duidelijk antwoord. Blijkbaar ziet men wel of er een stijging is van het gebruik op locatie. Men brengt het minimum gebruik in rekening.

Het is zoiets als…men zet een vol getankte auto voor de deur en gooien de sleutels in de brievenbus (zonder te melden)…..het feit dat de auto voor de deur staat en de sleutels in de brievenbus ligt is een reden om mij maandelijks benzinekosten in rekening te brengen (volle tank), zonder te controleren of de tank wel of niet gebruikt is…….ha …terwijl ik liever met de bus ga.

Dat noem ik hogere diefstal….in mijn geval € 39,00 per jaar..maal 7 jaar..= € 278,00.

Waarom is dit een klacht voor Liander? Liander heeft de klant Eigen Haard een onmogelijk aanbod gedaan. Aan en afsluiten van het gas kost veel. Dat is een beleid kwestie…daarmee voorkom je dat bij elke verhuizing een monteur langs moet om de gas af te sluiten en weer om aan te sluiten als de nieuwe huurder gas wil. Eigen Haard heeft geen keus en is eigenlijk geen partij.
Liander geeft aan NUON door dat men gas heeft geleverd en brengen het transportkosten ervan bij NUON in rekening. NUON heeft geen andere keus dan ons in rekening brengen wat Liander zogenaamd heeft getransporteerd, want de gasleverancier.. wil ook geld zien.

- de gas aansluiting in de meterkast kosteloos afsluiten met een kraan of zo en verzegelen....zodat een nieuwe huurder zonder al teveel kosten gas kan krijgen.
- geen gas in rekening brengen als het niet gebruikt wordt
- compensatie voor het teveel betaalde bedrag.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Liander in behandeling genomen

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Liander een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Liander

Heeft op 12 maart 2013 om 16:12 geantwoord

Liander heeft geen reactie meer ontvangen van de klant naar aanleiding van een verzoek tot contact. Om deze reden is de klacht gesloten.

Alle klachten die gemeld zijn door Lozeb