Klacht: Zonnepanelen fiasco

Deze review gaat over de zonnepanelen service van Coolblue, omdat dat nog relatief nieuw is wil ik graag mijn ervaring delen met de mensen die zich aan het oriënteren zijn op de zonnepanelen markt. Waarom voor Coolblue gekozen? Omdat ik het een sympathiek merk vind. Daarbij las ik ergens een steekhoudend argument online; op dit moment zijn er veel paneel-cowboys aan het werk die snel op de golf meeliften, en als je over 5 of 10 jaar een keer een beroep moet doen op garanties dan moet je maar afwachten wat er van zo’n bedrijfje over is. Coolblue zal er over 10 jaar nog wel zijn (Amazon had toen nog niet aangekondigd naar Nederland te komen…). De hele offerte en planningsfase ging erg vlot (beetje te glad eigenlijk, echt van die té goedlachse callcenter knaapjes) en uiteraard zou alles geregeld worden van begin tot eind. Dit vond ik wel belangrijk, ik had via Vereniging eigen Huis al eerder een overeenkomst gehad met een bedrijfje, maar die kwamen later met allerlei eisen en zo kwam er weer € 500,- bij. Binnen 5 weken kon de installatie al plaatsvinden! Aanbetaald en afgewacht. Heren waren keurig op tijd aanwezig op een grijze dag. De voorman ging voortvarend aan de slag, de dakhazen genoten op hun gemakje van hun koffie, zij hadden maar 2 uurtjes nodig. Toen zij daarna aan de slag gingen, kwamen ze er al snel achter dat het hele plan dat Coolblue gemaakt had niet realiseerbaar was. Ze werken daar namelijk, uit kostenbesparing met Google Maps en baseren daar hun hele plan op ipv een schouw uitvoeren. De voorman had op de zolder inmiddels alles al geïnstalleerd toen ze kwamen vertellen dat het plan van de 12 panelen niet kon, ze waren ingetekend op het dak van de buren (terwijl er op hun foto een duidelijke erfafscheiding stond aangegeven die recht door de panelen liep…) De dakhazen weer aan de koffie, er moest natuurlijk eerst een nieuwe offerte gemaakt worden. De mannen zelf overigen zaten steen en been te klagen dat dit al de derde keer binnen een week was dat het plan niet klopte. Na een uurtje kreeg ik een nieuwe offerte, terugverdientijd was nu bijna een jaar langer, of ik even wilde beslissen wat ik wilde, terwijl alle elektronica binnen dus al geïnstalleerd was en mijn muren vol met gaten zaten… Uiteindelijk hebben ze wat van de prijs af gedaan zodat de terugverdientijd weer in de buurt van het origineel was en heb ik groen licht gegeven. Helaas was het inmiddels gaan regenen en zou het nog zeker een uur blijven regenen, dus kreeg ik te horen dat ze niet verder gingen. Met het oog op de veiligheid en het behoud van mijn dak waar wat pannen vanaf moesten kon ik hier natuurlijk mee leven, maar vond het wel jammer dat ze niet nog een uurtje konden wachten tot het droog was, ik had er toch een snipperdag voor genomen en ze waren inmiddels al 4 uur aan het koffiedrinken, dat uurtje kan er dan nog wel bij hoop je dan. Maar dat ging niet gebeuren, het goede nieuws was dat de voorman de volgende week al terug kon komen op vrijdag, om 07:00 nota bene. Omdat ik van nature niet zo’n ochtend mens ben heb ik nog getracht of het wat later kon, maar dit was het beste. Dus nog maar een halve snipperdag genomen, ze hadden namelijk 2 a 2,5 uur nodig voor het dakwerk. Vanaf 07:00 braaf zitten wachten.Om 09:45 was ik het inmiddels zo beu dat ik naar Coolblue heb gebeld dat ik er vanaf zag. Even later kwamen de heren aanzetten, zonder voorman (hij was blijkbaar het enige ochtendmens van de ploeg, de rest had besloten lekker uit te slapen). Omdat ik om 12 uur zelf weer moest werken heb ik ze alles van de muur laten schroeven en weer mee laten nemen. Anderhalve snipperdag verder heeft het me alleen maar chagrijn en een zolder vol gaten opgeleverd, moet ik op zoek naar een installateur die wel betrouwbaar is en moet ik ook nog zelf achter de terugbetaling van mijn aanbetaling aan. Advies: Coolblue blijf bij je leest, verkoop elektronica met een glimlach. Zo vakkundig als de verkopers getraind zijn, zo onbekwaam zijn de installateurs. Je kan niet zomaar 1000 man van de straat plukken en ze installateur noemen.

Inmiddels zijn we ruim 5 weken en enkele telefoontjes verder en zit ik nog steeds te wachten op het terug betalenvan mijn aanbetaling. Ik krijg steeds te horen dat het normaal nooit fout gaat maar nu helaas wel, maar nu is het echt overgeboekt. Dus niet, lijkt er inmiddels meer op dat ze stilletjes hopen dat je je aanbetaling vergeet of dat je blindelings vertrouwt op hun toezegging.

Als ik onderhand eindelijk mijn geld eens terug krijg, een kleine vergoeding voor het repareren van de muur waar nu zo'n 50 gaten inzitten, en een welgemeend excuus.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Coolblue over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Coolblue in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Coolblue een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Coolblue

Heeft op 10 april 2020 om 14:57 geantwoord

Beste,

Bedankt voor het schrijven van jouw review op klacht.nl. Het spijt ons dat wij niet eerder op jouw review hebben gereageerd. Wij doen ons best om te reageren op alle geplaatste reviews op verschillende reviewwebsites. Gelukkig is jouw bericht nu aan de beurt!

Wat ontzettend vervelend dat het een en ander niet helemaal lekker verloopt. Spijtig genoeg kunnen wij je niet helpen. Zonnepanelen is een apart onderdeel van Coolblue. Vanwege de expertise hebben zij een eigen klantenservice.

Via het volgende nummer kun je direct contact met ze opnemen, Zonnepanelen adviseurs: 010 742 14 50

Coolblue

Heeft op 10 april 2020 om 18:04 geantwoord

Zinloze reactie, dan had Blokker net zo goed kunnen reageren. Neem dan zelf even de moeite om je collega's van de goede afdeling te laten reageren. Een telefoonnummer opzoeken kan iedereen.

Alle klachten die gemeld zijn door Teleurstellende ervaring met zonnepanelen