Klacht: Gezamelijke reking volluit schrijven ipv CJ

SOTIS op 11 januari 2023 over ABN AMRO in de categorie Banken

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Mijn vrouw en ik hebben sinds kort een enof rekening bij ABN AMRO. Bij de tenaamstelling van de rekening wordt alleen mijn naam genoemd en daarachter staat CJ (Compte Joint enof rekening). Bij overschrijvingen van een andere bank krijgt men alleen de naam van mij te zien (zonder CJ). Mijn vrouw voelt zich hierdoor buiten spel gezet. Dit is al jaren zo, maar waar ik nu echt over val, is dat sinds banken nu Naam Check hebben ingevoerd, mijn haar niet gekoppeld blijkt aan ons rekening nummer. Als iemand nu via bv de ING een bedrag wil overmaken naar haar (haar eigen naam), dan krijgt hij de melding: Dit rekening nummer staat niet op naam van…(haar naam)…
Ik vind dit erg klantonvriendelijkheid en eigenlijk kan dit ook zo niet. Zover ik weet gebruiken alle andere banken de beide enof namen. Dit is op de bij- en afschrijvingen ook als zodanig te zien. Bij andere banken ontstaan de problemen met naam check dan ook niet.

Gewenste Oplossing:

ABN Amro moet de volledige enof tenaamstelling van de rekening met de beide namen gebruiken bij de bij- en afschrijvingen. Pas dan is het een volwaardige enof rekening. Als het ABNAMRO niet lukt om hun systemen aan te passen hiervoor, dan moeten ze hun klanten op dit hiaat wijzen bij het openen van een enof rekening. Als ik het van te voren had geweten had ik nooit een enof rekening bij de ABN AMRO geopend.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN AMRO over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door ABN AMRO in behandeling genomen

Bericht van ABN AMRO

1 jaar geleden - Beste meneer Otter, Ik begrijp dat u graag de volledige tenaamstelling wilt zien bij het doen en/of ontvangen van een overboeking. Dit is helaas niet mogelijk. Ik leg u graag uit waarom. Laat ik vooropstellen dat de rekening absoluut gezamenlijk is. U heeft beide evenveel rechten over de rekening. Ook is het mogelijk om de tenaamstelling om te draaien, waardoor de naam van uw vrouw zichtbaar is met de afkorting CJ om aan te duiden dat het een gezamenlijke rekening is. Uw tenaamstelling op bijvoorbeeld een rekeningafschrift is wel volledig. De reden dat we dit bij een overboeking afkorten is omdat de ruimte waarin we de rekeninghouder kunnen vermelden bij een opdracht, zeer beperkt is. Als het hele korte namen betreft kan dit soms wel, maar in de meeste gevallen moeten we dit afkorten tot de eerstgenoemde rekeninghouder binnen de tenaamstelling met 'CJ' als toevoeging. Het is voor ons helaas niet mogelijk dit beperkte aantal tekens te wijzigen. Mocht deze uitleg onvoldoende voor u zijn, dan heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de afdeling Klachtenmanagement. Laat het mij vooral weten als u hier gebruik van wilt maken. Dan maak ik een registratienummer voor u aan wat u kunt vermelden in uw schriftelijke klacht. U kunt uw klacht per post sturen naar: ABN AMRO Bank N.V. Afd. Klachtenmanagement (HQ1125) Postbus 283 1000 EA Amsterdam Meer informatie hierover leest u op abnamro.nl/klacht bij het kopje 'Wat als ik het niet eens ben met de oplossing?' Met vriendelijke groet, Joanne ABN AMRO Webcare

Reactie van de melder van de klacht SOTIS

1 jaar geleden - Hoi Joanne, je bent 2 belangrijke woorden vergeten in je tekst. 'Dit is helaas BIJ ONS niet mogelijk'. Waarom kan dit bij ING/RABO en zelfs bij een kleine internetbank wel? Als een van de grootste banken in NL, met een marktaandeel van 17% en een nettowinst van EUR 743 miljoen is dit toch niet uit te leggen aan klanten? Je doet je best hoor, begrijp me niet verkeerd. Je uitleg is ook duidelijk. Maar dit is gewoon zo niet klantvriendelijk. Je mag zeker een registratienummer aanmaken voor mijn klacht. Dan zal ik 'm nogmaals per post delen. Jaren geleden heb ik getwijfeld om over te stappen van bank omdat bij jullie Apple Pay ook jaren op zich heeft laten wachten. Ik ben al sinds mijn geboorte klant maar ben er nu wel een beetje klaar mee. Ik ga een rekening erbij nemen bij Rabobank of ING. Groet Stephan

Bericht van ABN AMRO

1 jaar geleden - Beste meneer Otter, Jammer dat u onze bank gaat verlaten. Het is bij ons echter technisch niet te regelen. Wel kunnen we de tenaamstelling bijvoorbeeld omdraaien, maar de tenaamstelling verlengen is helaas niet mogelijk. Ik heb uw klacht geregistreerd. Het registratienummer is: CAS-2131997-B2Q9T2. Met vriendelijke groet, Joanne ABN AMRO Webcare

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN AMRO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN AMRO

Heeft op 26 januari 2023 om 10:11 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste meneer Otter,

Uw klacht staat geregistreerd. Nogmaals: het registratienummer is: CAS-2131997-B2Q9T2.

Hierbij sluit ik uw klacht op het forum.

Met vriendelijke groet,

Joanne ABN AMRO Webcare

SOTIS

Heeft op 26 januari 2023 om 10:25 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Met een nettowinst van EUR 743 miljoen lijkt het me meer dan acceptabel om de systemen aan te passen om bovenstaand mogelijk te maken.

Alle klachten die gemeld zijn door SOTIS