Klacht: Wifi in de trein werkt niet

op 14 april 2016 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

De wifi doet het niet, ik probeer het nu al twee jaar minstens tweemaal per week.

Werkende wifi waarmee je daadwerkelijk internet kan gebruiken

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 17 mei 2016 om 07:36 geantwoord

Geachte mevrouw Arpots,

Hartelijk dank voor uw bericht welke wij op 14 april 2016 via Klacht.nl hebben ontvangen. Onze excuses voor de late beantwoording.

U schrijft dat de WiFi in de trein heel vaak niet werkt. Het spijt mij dit te lezen. Mijn excuses hiervoor.

WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de wifi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het WiFi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat men thuis gewend is.

Daarnaast is het gebruik van WiFi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden. Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het WiFi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

NS Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Sylviailidias