Klacht: weigering conducteur zich te legitimeren

op 12 april 2016 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Op dit moment reis ik 2-3 maal per week van Zwolle naar Groningen. De tijd in de trein gebruik ik om stukken door te lezen voor mijn werk. Helaas is de stilte coupé vrijwel nooit stil. Of medepassagiers nemen het niet nauw met stil zijn, maar vooral conducteurs lappen stil zijn aan hun laars. Vandaag maakte ik mee dat de conducteur een mevrouw die in Assen niet had ingecheckt uitgebreid de les ging lezen over wat zij had moeten doen en had nagelaten op station Assen, wat haar keuze mogelijkheden etc. De betrokken mevrouw was van mening dat station Assen de oorzaak was en weigerde om de opslag van de NS te betalen etc etc. Na een discussie van 10 (!) minuten in de stilte coupé heb ik de conducteur gevraagd of hij de discussie elders kon voeren, bv op het balkon of in de lege eersteklas coupé naast mijn stiltecoupé. Vervolgens ging de conducteur met mij een discussie aan, waarop ik ben vertrokken uit de coupé (ik ben als passagier gehouden aan het stilteverzoek) en op het dichtbij zijnde lege balkon heb plaatsgenomen. Na ongeveer 10 minuten kwam de conducteur langs om mijn (geldige) Ov-kaart te controleren. Kennelijk is hij dus totaal 20 minuten in de stilte coupé aan het discussieren geweest met de mevrouw die in Assen niet was ingecheckt. Op mijn verzoek zijn naam en personeelsnummer op een door mijn aangereikt papier te schrijven zodat ik een klacht tegen zijn gebrek aan wellevendheid naar andere passagiers in kan dienen begon hij met mij opnieuw een discussie. Ik heb aangegeven dat ik niet verder wilde worden lastig gevallen. Na controle van mijn geldige kaart heb ik nogmaals dringend verzocht om zich te legitimeren. Hij begon tegen mij te schreeuwen: ik vroeg het niet aardig genoeg. Vervolgens liep hij weg. Toen hij na ongeveer 15 minuten weer langsliep heb ik tegen hem gezegd dat ik de politie zou waarschuwen wanneer hij zich niet kon (!?) of wilde legitimeren omdat hij zich dan mogelijk uitgaf voor een conducteur. De duur van de discussie met de niet-betalende passagier was daarvan voor mij ook een duidelijke aanwijzing. Vervolgens liep hij weer door en even later kwam er een meisje mij op het balkon lastig vallen. Zij gaf zich uit voor een bevriende jurist strafrecht van de betrokken conducteur en bedreigde mij. Zij stelde dat ik “geen poot had om op te staan”. Toen ik aangaf niet voornemens te zijn om een rechtszaak te beginnen, maar volledig in mijn recht sta om een klacht in te dienen tegen een conducteur die zich niet kan/wil legitimeren en niet wenst te worden aangesproken op de door hem veroorzaakte overlast in de stiltecoupé, droop ze af, nadat ze nog wat beledigende opmerkingen in mijn richting maakte die ik buiten deze klacht zal laten. Wel heeft ze bij vertrek uit de trein de conducteur nog even van haar eventuele hulp verzekerd (!??!), kennelijk had hij die nodig (!?).
Mijn man kwam mij ophalen op het perron, en heeft de conducteur vriendelijk verzocht uit te leggen waarom hij zich niet legitimeerde. De conducteur vond dat mijn man het wel heel vriendelijk vroeg maar ook hem heeft hij niet zijn legitimatie laten zien.

Betrokken conducteur dient een waarschuwing te krijgen en extra scholing over zijn wijze van bejegen van passagiers, met name degenen die hem wijzen op zijn gedrag in de stiltecoupé.
Verder wil ik graag dat u uw conducteurs nogmaals duidelijk maakt dat stilte in de stiltecoupé ook geldt voor conducteurs.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

NS

Heeft op 09 mei 2016 om 13:54 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door vanderpoel