Klacht: TomTom Go5100 dramatisch na updates

DavidV op 12 september 2017 over TomTom in de categorie Navigatiesystemen

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Na de laatste updates van mijn TomTom 5100 wereld is het dramatisch gesteld met de route-aanwijzingen en de route-indelingen.
Ik ben al sinds 27 augustus 2017 in de slag met TomTom en heb al voorgesteld om mij iets nieuws en beters te sturen of mijn geld terug te geven en dat ik dat rampenplan plat sla.
Het voorstel van TomTom hield in dat ik eerst een complete reset op het apparaat moest toepassen. Dat heb ik gedaan. Met dank aan TomTom omdat ik nu al mijn oude routes en bestemmingen kwijt ben. En heeft het geholpen. NEE!! Geen klap. Sterker nog, ik heb de indruk dat het nog veel slechter is geworden.
Daarom heb ik weer contact gezocht met TomTom maar wat schetst mijn verbazing, TomTom zwijgt in alle talen.
Daarom schreef ik een nieuw bericht aan TomTom met een verwijzing naar de oude ticket. Maar ook daarop komt geen enkele reactie meer.
Spijt als haren op mijn hoofd heb ik dat ik dit apparaat ooit kocht. Mijn oude GO 730 doet het vele malen beter.
Na de laatste updates is dit navagatiesysteem slechter geworden dan het ingebouwde in mijn auto die in vier jaar nog niet is geupdated.

Voorgestelde routes houden geen rekening met slakkengangetjes op binnenwegen en leiden je telkens van de Autobahn af. Autobahnroutes worden voorgesteld via wegen met de meeste werkzaamheden. Rotondes worden aangegeven met: \’Ga de rotonde rond\’ terwijl het scherm de eerste afslag aangeeft.
\’Houdt links aan\’ betekent op dit moment dat men rechtsaf moet slaan. \’Sla rechts af\’ betekent dat men links moet aanhouden.
Als er gezegd wordt dat je links moet aanhouden is het weg vervolgen en als er afgeslagen moet worden zwijgt de navigatie in alle talen.
Diverse keren op de Autobahn meegemaakt dat een afslag al honderd meter gepasseerd was en dat er dan wordt gezegd dat de afslag genomen moet worden. En dit terwijl er 100 km/h werd gereden op een traject waar men 200 plus mag rijden.
Als men 180 km/h rijdt zijn de aanwijzingen vrijwel altijd te laat.
Ik ben een week in het zuid-oosten van Duitsland en Tsjechië geweest en heb in die week ongeveer 2000 kilometer gereden. Helaas was het iedere dag een strijd met de TomTom om op de juiste route te komen en was een landkaart een onmisbaar item.
Enkele malen ben ik zelfs in een levensgevaarlijke situatie gemanouvreerd of ben ik op weggetjes geleid waar een trekker nog moeite mee heeft.
Zulke dramatische fouten heb ik in de jaren dat ik TomTom gebruik nog niet meegemaakt. Dit is mijn derde TomTom en deze kocht ik omdat er levenslange updates en verkeersinformatie op zit maar had ik het van te voren geweten dan was ik lekker met mijn Go710 verder gegaan. Die doet het overigens vele malen beter. Want ook het opstarten van de 5100 is niet om over te juichen. Even snel de navigatie opstarten is er niet bij. Trager als deze navigatie bestaat er volgens mij niet.

Na de reset die TomTom voorstelde:
Het is nog net zo slecht. Ik ben nu een doodlopende weg in gestuurd terwijl het adres wat ingebracht was een bekend adres is langs een doorgaande route. Wat ik daar moest is me geheel ontgaan. Het schijnt de normale gang van zaken te zijn met de huidige cartografie van TomTom.
Nu worden er in de rechter info-balk alle tankstations aangegeven waardoor essentiële informatie wordt afgedekt.
Die tankstations kan men niet uitschakelen net als alle parkeerplaatsen die het beeld vervuilen.

Gewenste Oplossing:

Geld terug of een ander wel goed systeem leveren.
Gedeeltelijk is de klacht al vanaf het begin.

Beoordeling 2/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over TomTom

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door TomTom in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - TomTom heeft heden met mij, via de mail, contact gezocht en voorgesteld het systeem voor garantie in te sturen. Verzendkosten gratis. Nog geen dag na het plaatsen van mijn klacht op klacht.nl We wachten af.

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Op 14 september 2017 heb ik de TomTom ingepakt ingeleverd bij het UPS afleverpunt in de buurt. De volgende dag was het pakket, volgens track and trace, afgeleverd bij TomTom in Venray met de naam van de medewerker er bij welke er voor tekende. We leven nu op de 21e september 2017 en nog steeds is de status bij TomTom: 'Reparatiecentrum Magazijn wacht op pakket'. Ik heb er alweer twee berichten naar TomTom aan gewijd maar helaas is het grote stilzwijgen weer begonnen. Taal noch teken. Begrijpt men nu niet dat ik me zorgen maak en begin te veronderstellen dat mijn TomTom zoek geraakt is?

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Op 28 september 2017 heb ik zelf maar TomTom gebeld en tijdens dat gesprek werd mij verzekerd dat de TomTom in het reparatiecentrum was aangekomen. Dat het niet op de website vermeld wordt schijnt een fout in het script te zijn. Er zou een poging worden gedaan de reparatie te versnellen. Daarover zou ik de volgende dag tussen 12.00 en 13.00 uur gebeld worden door de supervisor. Helaas werd ik niet terug gebeld. Dus ik zelf maar weer in de telefoon. De medewerker wist nergens van want het was door zijn collega behandeld. Na in de wacht te zijn gezet kwam hij terug om te vertellen dat degene die mij zou terug bellen 's morgens ziek was gemeld. Maar ook hij zou proberen er meer vaart achter te zetten. In de tussentijd en ter compensatie kreeg ik gratis het gebruik van de mobiele app voor drie weken ter beschikking. Helaas, daar moet men een smartphone voor hebben met vrij veel intern geheugen want de kaarten kan men niet op de SD card installeren. Dus volkomen nutteloos. Jammer!! Wel kreeg ik een bevestiging van het e.e.a. per E-mail. Dat is in ieder geval de eerste medewerker die wel consequent antwoordde en zijn woord gestand doet. Nu maar afwachten of er inderdaad vaart achter gezet wordt en dat ik tijdens mijn vakantie gebruik kan maken van deze TomTom of dat ik moet terug vallen op iets wat niet werkt.

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Vandaag, de zesde oktober 2017 kreeg ik via een koerier de TomTom terug. Volgens het reparatiecentrum was de TomTom niet te repareren en daarom kreeg ik een vervangende. Deze ziet er nieuw uit maar dat kan ik niet bevestigen omdat hij niet origineel verpakt was. Hij was los in een doosje gedaan waarin hij lag te zwemmen. Nu aan het updaten en dan van de week eens even uit proberen. Wordt vervolgd....

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Na twee weken met de TomTom Go5100 op vakantie te zijn geweest kan ik niets anders zeggen dan dat het volledig prut is met dat apparaat. De omruiling heeft niets aan verbeteringen gebracht. Nog steeds worden stukken, reeds lang bestaande, wegen niet herkend en wordt men op andere wegen, die er ook al tientallen jaren liggen, van de weg afgeleid om via een dirtroad of achter een benzinestation langs geleid te worden om vervolgens 200 meter verder weer op dezelfde weg terecht te komen. Ook de aanwijzingen zijn nog steeds een ramp. Rechtsaf een rotonde is volgens de gesproken aanwijzing de rotonde rond, rechts aanhouden is volgens de gesproken aanwijzing links aanhouden, weg blijven volgen is net zo gemakkelijk links- of rechtsaf en waar er afgeslagen moet worden zwijgt de TomTom in alle talen. Ook is de TomTom met regelmaat te laat waardoor afslagen gemist worden en was ik een keer een afslag voorbij omdat er helemaal niets aangegeven wordt. Als het nu allemaal wegen zouden zijn die nieuw zijn of er nog niet zo lang liggen maar ik heb het over een wegenstelsel dat er al tientallen jaren ligt. Ik sprak een Brit uit Cumbria en wat schets mijn verbazing dat deze persoon precies hetzelfde ondervindt met dezelfde TomTom maar dan precies andersom omdat hij uiteraard links rijdt. Ik las korte tijd geleden een artikel waarin werd beschreven dat TomTom bezig is met de ontwikkeling van HD kaarten voor zelfrijdende auto's. Daar moet je, met mijn ervaringen, toch niet aan denken. Als het dan net zo gaat zullen er vele doden vallen.

Reactie van de melder van de klacht

7 jaren geleden - Eindelijk was er een medewerker die mij wel de juiste instructies verstrekte. De stem moest gewijzigd worden en de nieuwe navcore was ter beschikking. In ieder geval zijn nu de aanwijzingen verbeterd en de rotondes worden ook weer juist aangegeven. Hoe het met de snelheid en de aanwijzingen in ingewikkelder gebied zal zijn moet de toekomst uitwijzen. Op korte termijn kan ik hier niets over zeggen. Dus vooralsnog een verbetering. (Opgelost??)

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat TomTom een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

TomTom

Heeft op 24 april 2018 om 16:59 geantwoord

Geboden Oplossing:

Oplossing is alleen zichtbaar voor melder van de klacht

DavidV

Heeft op 06 juli 2018 om 09:43 geantwoord

Beoordeling 2/10 star-1 (10)

Het blijft rampzalig met het sturen door dorpjes en ander ongerief terwijl de snelweg, met name in Duitsland, een veel sneller alternatief is.

Alle klachten die gemeld zijn door