Mijn Klacht:
Na de laatste updates van mijn TomTom 5100 wereld is het dramatisch gesteld met de route-aanwijzingen en de route-indelingen.
Ik ben al sinds 27 augustus 2017 in de slag met TomTom en heb al voorgesteld om mij iets nieuws en beters te sturen of mijn geld terug te geven en dat ik dat rampenplan plat sla.
Het voorstel van TomTom hield in dat ik eerst een complete reset op het apparaat moest toepassen. Dat heb ik gedaan. Met dank aan TomTom omdat ik nu al mijn oude routes en bestemmingen kwijt ben. En heeft het geholpen. NEE!! Geen klap. Sterker nog, ik heb de indruk dat het nog veel slechter is geworden.
Daarom heb ik weer contact gezocht met TomTom maar wat schetst mijn verbazing, TomTom zwijgt in alle talen.
Daarom schreef ik een nieuw bericht aan TomTom met een verwijzing naar de oude ticket. Maar ook daarop komt geen enkele reactie meer.
Spijt als haren op mijn hoofd heb ik dat ik dit apparaat ooit kocht. Mijn oude GO 730 doet het vele malen beter.
Na de laatste updates is dit navagatiesysteem slechter geworden dan het ingebouwde in mijn auto die in vier jaar nog niet is geupdated.
Voorgestelde routes houden geen rekening met slakkengangetjes op binnenwegen en leiden je telkens van de Autobahn af. Autobahnroutes worden voorgesteld via wegen met de meeste werkzaamheden. Rotondes worden aangegeven met: \’Ga de rotonde rond\’ terwijl het scherm de eerste afslag aangeeft.
\’Houdt links aan\’ betekent op dit moment dat men rechtsaf moet slaan. \’Sla rechts af\’ betekent dat men links moet aanhouden.
Als er gezegd wordt dat je links moet aanhouden is het weg vervolgen en als er afgeslagen moet worden zwijgt de navigatie in alle talen.
Diverse keren op de Autobahn meegemaakt dat een afslag al honderd meter gepasseerd was en dat er dan wordt gezegd dat de afslag genomen moet worden. En dit terwijl er 100 km/h werd gereden op een traject waar men 200 plus mag rijden.
Als men 180 km/h rijdt zijn de aanwijzingen vrijwel altijd te laat.
Ik ben een week in het zuid-oosten van Duitsland en Tsjechië geweest en heb in die week ongeveer 2000 kilometer gereden. Helaas was het iedere dag een strijd met de TomTom om op de juiste route te komen en was een landkaart een onmisbaar item.
Enkele malen ben ik zelfs in een levensgevaarlijke situatie gemanouvreerd of ben ik op weggetjes geleid waar een trekker nog moeite mee heeft.
Zulke dramatische fouten heb ik in de jaren dat ik TomTom gebruik nog niet meegemaakt. Dit is mijn derde TomTom en deze kocht ik omdat er levenslange updates en verkeersinformatie op zit maar had ik het van te voren geweten dan was ik lekker met mijn Go710 verder gegaan. Die doet het overigens vele malen beter. Want ook het opstarten van de 5100 is niet om over te juichen. Even snel de navigatie opstarten is er niet bij. Trager als deze navigatie bestaat er volgens mij niet.
Na de reset die TomTom voorstelde:
Het is nog net zo slecht. Ik ben nu een doodlopende weg in gestuurd terwijl het adres wat ingebracht was een bekend adres is langs een doorgaande route. Wat ik daar moest is me geheel ontgaan. Het schijnt de normale gang van zaken te zijn met de huidige cartografie van TomTom.
Nu worden er in de rechter info-balk alle tankstations aangegeven waardoor essentiële informatie wordt afgedekt.
Die tankstations kan men niet uitschakelen net als alle parkeerplaatsen die het beeld vervuilen.
Gewenste Oplossing:
Geld terug of een ander wel goed systeem leveren.
Gedeeltelijk is de klacht al vanaf het begin.
