Klacht: onvolledige cijfers gegeven na informeren naar verbruik

op 03 september 2018 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Eind juni 2018 kreeg ik een overstapaanbod van mijn nieuwe energieleverancier. Ik belde toen mijn huidige energieleverancier ESSENT om mijn verbruik op te vragen van de afgelopen 10 maanden (vanaf 4 sept. 2017). Ik gaf de meterstanden door en op basis van de verbruiksgegevens concludeerde ik dat ik een stuk minder energie had verbruikt i.v.m. de afgelopen jaren. Dat verwonderde mij niet, want ik ben van een 6 persoonshuishouden in december 2017 terug gegaan naar een 1 persoonshuishouden en ik heb een aantal energiebesparende maatregelen genomen (o.a. spouwmuurisolatie). Ik kreeg onlangs de jaarafrekening en moest fors bijbetalen. Op het jaaroverzicht stonden veel hogere verbruiksgegevens dan ik op basis van de 2 maanden eerder opgevraagde gegevens had gecalculeerd. In de afgelopen 2 maanden is er geen verandering in mijn woonsituatie opgetreden. Toen ik om een verklaring vroeg, bleek het volgende. In november 2017 heb ik een andere meter gekregen (waarvan ik het uitlezen op afstand had uitgeschakeld). De verbruiksgegevens die ik 2 maanden geleden opvroeg bleken te gaan over de periode vanaf het installeren van de slimme meter. Ik had dus niet het verbruik van 10 maanden, maar van 7 of 8 maanden doorgekregen van Essent. Essent geeft toe onvolledige informatie te hebben doorgegeven; ‘Sorry’. Hun verdere reactie bestaat uit het aanbevelen om vaker het verbruik te controleren (waartoe in mijn situatie geen aanleiding was) en hun suggestie van oktober 2017 te volgen om het termijnbedrag te verhogen. Kortom, een vergissing van Essent in uw nadeel, en ‘had u maar beter op moeten letten’. Essent vind dat hen geen blaam treft. Ik voel mij niet serieus genomen door Essent en vroeg om een oplossing, waarbij Essent mij voor een deel tegemoet komt, omdat Essent mij verkeerd geïnformeerd heeft. Daar kon men niet op in gaan.

Ik ben bereid om een groot deel van het totale bedrag (909,38) te betalen., maar vind ook dat door de foute informatie ik niet eerder heb kunnen bijsturen. Ik vind 200 euro in mindering brengen op de nota, een redelijke oplossing.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Essent

3 maanden geleden - Beste mevrouw Zirkzee, Bedankt voor uw bericht, ik heb de situatie voor u nagekeken. U belde ons in juli om na te gaan wat uw verbruik van de afgelopen tien maanden was. Hierbij is er gekeken naar het verbruik op de nieuwe meter en dit is aan u doorgegeven, er is in dit gesprek tevens met u besproken dat er ook enkele maanden verbruik op de oude meter is geregistreerd. Het specifieke verbruik op de oude meter is niet nagekeken. Er is in dit gesprek geen advies over uw termijnbedrag gegeven. Het termijnbedrag hebben wij op uw eigen verzoek verlaagd vanaf de start en daarna nog verder in oktober 2017, u heeft hier zelf een aangepast verbruik voor doorgegeven. U heeft daarbij aangegeven dat u verbruik zou zijn verminderd en u het termijnbedrag daarop wilde aanpassen. U heeft sinds oktober 2017 helaas geen check meer gedaan op uw verbruik en het termijnbedrag. Mijn excuses voor de verwarring die is ontstaan over het totaalverbruik. Dit is helaas geen reden om u tegemoet te komen in de kosten, wij hebben u niet verkeerd geadviseerd. U heeft er zelf voor gekozen om een lager termijnbedrag aan te houden. U bent gedurende het jaar zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van het verbruik. Dit kan eenvoudig via onze website, app of klantenservice. U heeft deze energie verbruikt en wij vertrouwen erop dat u de jaarnota tijdig aan ons voldoet. Ik begrijp dat u bent geschrokken van het bedrag, indien u daarom gebruik wilt maken van een regeling kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 0900-1550. Vriendelijke groet, Webcare Essent

Reactie van de melder van de klacht A.M.J. Zirkzee

2 maanden geleden - Er is NIET aangegeven dat het ging om de meterstanden van de nieuwe meter en dat er nog een onbekend verbruik op de oude meter zou staan. Wat u zegt, is gewoon niet waar. Ik begrijp dat u het nu probeert recht te praten. Dat komt nogal onbetrouwbaar over. Ik heb mijn verbruik opgevraagd, omdat ik naar een nieuwe energieleverancier wilde overstappen en wilde controleren of ik inderdaad i.v.m. eerdere jaren minder verbruikte. Uw reactie bevestigde dat. Er was dus voor mij geen enkele aanleiding of signaal om mijn maandbedrag aan te passen en ik voel me met uw informatie behoorlijk op het verkeerde been gezet. Nogmaals. Zoals u het schetst, is het gesprek NIET verlopen. Ik ga hierover een klacht indienen bij een onafhankelijke partij. Schande!

Bericht van Essent

2 maanden geleden - Beste mevrouw Zirkzee, Hoe graag ik u een ander antwoord had willen geven, blijft de nota feitelijk en is het verbruik er geweest. Het zal daarom moeten worden betaald. U staat er natuurlijk vrij in om een klacht in te dienen. Deze zullen wij ook ten alle tijden adequaat afhandelen. Met vriendelijke groet, Job Webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door A.M.J. Zirkzee