Klacht: niet bestelde producten

J.A.A. Konings op 11 juni 2023 over HelloFresh in de categorie Maaltijdbezorging

Hello Fresh
Klantenservice 26-4-2023

LS,

Enkele jaren terug zijn wij een periode klant geweest bij HelloFresh.
Maar uiteindelijk heeft mijn vrouw haar account enkele jaren terug stopgezet.

Enkele dagen terug wilde mijn vrouw nakijken wat de maaltijden ook al weer kosten e.d.
Zij had geen enkele intentie om iets te bestellen cq de bestellingen te hervatten!
Om die informatie te kunnen bekijken: “hoe zit het ook al weer?” was zij genoodzaakt om weer een account en wachtwoord aan te maken!

Tot onze verbazing was er vanochtend € 45 van haar bankrekening geïncasseerd door HelloFresh !
Blijkbaar was het “abonnement” weer actief geworden, zonder dat dit de bedoeling was.
Ik heb die onterechte/ongewenste incasso direct laten vervallen bij de bank.

Ook heeft mijn vrouw met de klantenservice gebeld en verteld wat er aan de hand was.
De medewerkster bevestigde dat het bestellingen-abonnement direct weer wordt geactiveerd, zodra je inlogt op je account!
Ook al is het niet de bedoeling om de bestellingen te hervatten.
Zij vertelde dat dit bij veel klanten onduidelijkheid oplevert; zij begreep onze irritatie volkomen.
Mijn vrouw heeft toen opdracht gegeven om het gehele account direct te verwijderen.
Zij heeft daarover ook een mail gekregen, waarin staat: “jouw box is stopgezet”. Maar dat is niet hetzelfde als AL ONZE GEGEVENS UIT UW SYSTEMEN VERWIJDEREN.
En dat laatste is en was wel degelijk onze bedoeling.

Nu vraag ik mij terecht af wat dit “stop zetten” dan wel inhoudt ?
Ik ga er dan van uit dat u al onze gegevens (naam, adres, bankrekening etc etc) uit uw systemen verwijdert; dus ook een ooit afgegeven doorlopende incasso-machtiging.
Met het oog op de privacy –wetgeving is het zeker niet toegestaan dat onze klantgegevens al die tijd door u bewaard blijven in een soort “sluimertoestand” en dat zelfs een jaren oude incasso-machtiging gewoon weer actief kan worden.
Daarom wil ik van u een duidelijke bevestiging dat al onze gegevens dusdanig verwijderd zijn, dat deze niet meer oproepbaar zijn.

Wat betreft de niet bestelde 3 maaltijdboxen:
De 3 maaltijdboxen zitten blijkbaar al in de bezorgroute en konden niet meer worden teruggehaald, zei de dame van de klantenservice.
Wij vinden echter dat dat het probleem is van HelloFresh en zullen daarom deze maaltijden, als zij worden aangeboden, pertinent weigeren aan te nemen.
Ook weigeren wij te betalen voor goederen die wij duidelijk niet besteld hebben.

U kunt zich ook de moeite besparen om betalingsherinneringen te sturen, of verdere incasso-maatregelen te nemen: wij zullen daar niet op reageren.
Wij vinden dat dit verdienmodel lijkt op oplichting en zullen graag voor de rechtbank uw handelswijze aan de kaak stellen.

Bye Bye niet zo Fresh.

Jan en Joyce Konings

PS
Toen de 3 maaltijden werden aangeboden, heb ik deze geweigerd en de bezorger heeft ze mee terug genomen.
PS
Op 10-6-2023 ontvingen wij een brief van HelloFresh, gedateerd 6-6-2023:
Hierin worden wij gemaand om een bedrag van € 48,99 te betalen (incl. € 3 aanmaningskosten).
Als de betaling niet vóór 25-6-2023 binnen is, stuurt men de openstaande factuur automatisch door naar het incassobureau !

Wij willen dat het openstaande bedrag van € 48,99 geheel komt te vervallen en dat onze gegevens volledig uit alle systemen van HelloFresh worden verwijdert.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar HelloFresh over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door HelloFresh in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door J.A.A. Konings