Klacht: Mijn brieven en mails worden niet beantwoord

Ket op 01 februari 2019 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Mijn buurman en goede Marokkaanse vriend heeft in zijn clublokaal om duistere redenen geen nieuwe slimme meter gekregen maar een oude tweedehandsmeter. In plaats van geld terug te krijgen moest hij over 2017 plotseling meer dan € 3000 nabetalen en ging het voorschotbedrag omhoog van € 75 naar € 175 per maand. In 2016 betaalde hij € 70 per maand en kreeg € 80 terug. Het enige dat er veranderd is, is die oude gebruikte meter. We hebben al vele brieven en mails hierover geschreven dat we hierover met Eneco willen praten, maar Eneco laat helemaal niets van zich horen. Zonder meer onbeschoft

Gewenste Oplossing:

Wanneer die oude meter wordt vervangen en het teveel betaalde wordt terug gestort

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

Bericht van Eneco

6 jaren geleden - Beste heer, mevrouw, Bedankt voor het kenbaar maken van uw klacht. Hieruit begrijp ik dat u en uw buurman het niet eens zijn met de 'nieuwe' slimme meter en het mogelijk daardoor bestaande verschil in verbruik. Eneco kan u gedeeltelijk met deze klacht verder helpen. Wij gaan namelijk niet over de slimme meters en de plaatsing ervan, hiervoor is uw netbeheerder verantwoordelijk. Gezien u in Gouda woont, vermoed ik dat jullie netbeheerder Stedin is. U kunt dit bij Stedin zelf navragen en daar de klacht m.b.t. de slimme meter neerleggen. Voordat ik u doorverwijs naar Stedin, kijk ik graag zelf nog de jaarnota voor jullie na. Hiervoor dien ik te beschikken over het klantnummer van uw buurman. Kunt u deze vermelden in het veld 'extra informatie'? Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Denise Eneco Webcare

Reactie van de melder van de klacht

6 jaren geleden - In elk geval bedankt dat ik na 7 maanden eindelijk iets van Eneco hoor! Deze man heeft juist geen gewone slimme meter gekregen maar een oude meter die niet goed draait! Thuis heeft hij met vrouw en 4 kinderen een rekening van €130! Ik woon er vlak naast met mijn vrouw en ik heb een rekening van €100! En hij heeft maar één ruimte die 10 uur per dag wordt gebruikt! Daar staat een koffiemachine, een koelkast en een LED tv die alleen bij voetbalwedstrijden aanstaat! Alle verlichting is LED! In het pand werd altijd €70 per maand betaald en dan kreeg men nog geld terug. Na deze oude onbetrouwbare meter kreeg hij navorderingen van duizenden euro's! Na net weer de rekening over 2018 van €1.479,90 en een maandbedrag van €227! Waarom kan Stedin een oude meter plaatsen en waarom vraagt Eneco zich niet of hoe het komt dat deze man plotseling over 2017 een navordering kreeg van circa €3.500 i.p.v. een teruggave van €100? Deze man heeft geen geld en spreekt gebrekkig Nederlands en wordt door jullie volledig kapot gemaakt! Het klantnummer is Akabbouz 39974446-1

Bericht van Robin van Klacht.nl

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 06 februari 2019 om 11:58 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste heer, mevrouw,

Bedankt voor het doorgeven van het klantnummer. Ik zie nu inderdaad dat het analoge meters betreft.

Laat ik vooropstellen dat wij vertrouwen op de meters en daardoor ook de meterstanden. Wij hebben geen inzage in iemand zijn persoonlijke situatie, dus het is niet aan ons om vraagtekens te zetten bij iemand zijn verbruik. Dat is aan de klant zelf, als de persoonlijke situatie vrijwel hetzelfde is gebleven. Het is dan ook niet ons doel om uw buurman 'volledig kapot te maken', zoals u stelt. Wij kunnen pas meterstanden en nota's nakijken, als deze vraag bij ons gesteld wordt. Op de brief die u heeft gestuurd hebben wij helaas nog niet kunnen reageren i.v.m. onverwachtse drukte bij onze klantenservice.

Uw buurman is sinds begin 2016 klant bij ons. In de jaarnota over 2016 hebben wij een verbruik van 730 kwh berekend. Wij hebben destijds niet de meterstanden ontvangen, dus wij kunnen niet met zekerheid zeggen wat het exacte verbruik dat jaar is geweest. Dit zou wel ideaal zijn geweest omdat in 2017 de meters zijn vervangen. Het verbruik in dat jaar is vastgesteld op 9205 kwh, waarvan 2438 berekend is omdat wij ook dat jaar niet de juiste meterstanden hebben ontvangen op de gewenste datum. Dit lijkt een aanzienlijk verschil, maar we kunnen dit niet met zekerheid zeggen omdat de 730 kwh over 2016 een berekend verbruik is. Daardoor is het ook mogelijk dat uw buurman in 2017 bijbetaalt voor 2016, omdat wij pas in 2017 werkelijke meterstanden hebben ontvangen. Over 2018 hebben wij wel de nodige meterstanden ontvangen en is het verbruik vastgesteld op 7870 kwh.

Als dit verbruik volgens u en uw buurman onmogelijk is, kunt u dit kenbaar te maken bij jullie netbeheerder Stedin. Zij kunnen de meter nakijken en de nodige acties ondernemen, mocht de meter inderdaad het verbruik verkeerd hebben geregistreerd.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,

Denise
Eneco Webcare

Reactie van de melder van de klacht

5 jaren geleden - Ik heb de klacht ook aangemeld bij Stedin maar noch Eneco noch Stedin laten iets van zich horen. Inmiddels blijkt dat Stedin in het najaar van 2017 een slimme meter bij mij heeft geplaatst uit 2012 waardoor ik de BOKS van Greenchoice niet kan aansluiten. Een grof schandaal dat je als consument helemaal niets kunt doen aan dit soort bedrijven!

Ket

Heeft op 30 mei 2019 om 13:21 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Er is geen oplossing aangeboden en ik erger me er ook aan dat staat dat dit probleem is opgelost! Dat is het absoluut niet en Eneco doet er helemaal niets aan!!!

Alle klachten die gemeld zijn door