Geboden Oplossing:
Beste heer, mevrouw,
Bedankt voor het doorgeven van het klantnummer. Ik zie nu inderdaad dat het analoge meters betreft.
Laat ik vooropstellen dat wij vertrouwen op de meters en daardoor ook de meterstanden. Wij hebben geen inzage in iemand zijn persoonlijke situatie, dus het is niet aan ons om vraagtekens te zetten bij iemand zijn verbruik. Dat is aan de klant zelf, als de persoonlijke situatie vrijwel hetzelfde is gebleven. Het is dan ook niet ons doel om uw buurman 'volledig kapot te maken', zoals u stelt. Wij kunnen pas meterstanden en nota's nakijken, als deze vraag bij ons gesteld wordt. Op de brief die u heeft gestuurd hebben wij helaas nog niet kunnen reageren i.v.m. onverwachtse drukte bij onze klantenservice.
Uw buurman is sinds begin 2016 klant bij ons. In de jaarnota over 2016 hebben wij een verbruik van 730 kwh berekend. Wij hebben destijds niet de meterstanden ontvangen, dus wij kunnen niet met zekerheid zeggen wat het exacte verbruik dat jaar is geweest. Dit zou wel ideaal zijn geweest omdat in 2017 de meters zijn vervangen. Het verbruik in dat jaar is vastgesteld op 9205 kwh, waarvan 2438 berekend is omdat wij ook dat jaar niet de juiste meterstanden hebben ontvangen op de gewenste datum. Dit lijkt een aanzienlijk verschil, maar we kunnen dit niet met zekerheid zeggen omdat de 730 kwh over 2016 een berekend verbruik is. Daardoor is het ook mogelijk dat uw buurman in 2017 bijbetaalt voor 2016, omdat wij pas in 2017 werkelijke meterstanden hebben ontvangen. Over 2018 hebben wij wel de nodige meterstanden ontvangen en is het verbruik vastgesteld op 7870 kwh.
Als dit verbruik volgens u en uw buurman onmogelijk is, kunt u dit kenbaar te maken bij jullie netbeheerder Stedin. Zij kunnen de meter nakijken en de nodige acties ondernemen, mocht de meter inderdaad het verbruik verkeerd hebben geregistreerd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
Denise
Eneco Webcare