Klacht: Handtas controle !

op 12 januari 2018 over Dirk van den Broek in de categorie Supermarkten

Komende uit Rotterdam Hillegersberg onderweg naar Gouda reed ik langs het filiaal van Dirk in Rotterdam Ommoord. Ik dacht nog voor de file daar mijn boodschappen te doen zodat ik direct kon gaan koken bij thuiskomst. Ik deed direct wat extra boodschappen voor mijn dochter die de violgende ochtend op wintersport zou gaan. Ik droeg mijn leren handtas over mijn schouder, citybag model en wilde net de boodschappen op de band gaan leggen toen het meisje achter de kassa vroeg of ze in mijn tas mocht kijken. Ik was stomverbaasd… ik ben 56 jaar en in al die jaren heeft niemand dit ooit aan me gevraagd !! Ik was eigenlijk te verbouwereerd om nee te zeggen en liet braaf in mijn handtas kijken. Tijdens het op de band plastsen van de boodschappen begon ik echter steeds meer te beseffen wat er net aan mij gevraagd was . Na het afrekenen vroek ik of Ommoord zo’n slechte wijk was en of er verl gestolen werd. Dat was niet zo volgens de jonge cassiere, ik zei dat niemand mij ooit in mijn leven zoiets gevraagd had en ze zei dat dit bij Dirk heel gewoon was, niet alleen in deze buurt. Ik las net de klachten over dit onderwerp van andere mensen en ben het helemaal met hen eens. Ik voelde me eigenlijk als een klein kind op school bij de juf op het moment dat er iets uit de klas vermist wordt en ieder kind eerst in zijn tas moet laten kijken voor hij naar huis mag. Verschrikkelijk ! Heel vernederend en totaal misplaatst in een tijd waarin er met zelf scanners en steekproeven gewerkt wordt door andere supermarkten. De reactie van Dirk dat er niet in handtassen gekeken wordt is dus niet waar !! Gelukkig woon ik niet in Ommoord en zal zeker nooit meer even bij Dirk stoppen om mijn boodschappen te doen, Dirk heeft niet in de gaten dat zij met hun vooroorlogse methodes hun klanten als potentiele dieven bestempelen en ook de buurt waarin de winkel staat stigmatiseert. Een hele kwalijke en beschamende situatie.

Oplossing: Net als bij andere supermarkten ; werken met beveiligingscamera’s , zelfscanners en steekproeven bij de scankassa’s.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dirk van den Broek over deze klacht.

4 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Dirk van den Broek in behandeling genomen

4 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dirk van den Broek een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dirk van den Broek

Heeft op 16 januari 2018 om 15:25 geantwoord

Bedankt dat u dit bij ons kenbaar heeft gemaakt.
Helaas is het bij een groot deel van de winkel nodig om de tassen te controleren vanwege diefstal. Hierdoor is er besloten om dit landelijk in te voeren. Camera's kunnen enkel een klein deel in de gaten houden, waardoor dit niet effectief genoeg is. Zelfscanners is een concept die wij in enkele winkels als proef hebben draaien. Bij een succesvol resultaat zal dit ook naar de andere winkels komen.
Onze opmerking over het niet mogen vragen naar de handtas klopt. In de winkel in Rotterdaam Ommoord is dit dus niet goed gegaan en daarom zal ik dit met de supermarktmanager bespreken. Excuses voor het ongemak.

Alle klachten die gemeld zijn door Felineja