Klacht: Communicatie.

op 27 januari 2011 over Canaldigitaal in de categorie Alles-in-1

Per ca. 2007 besloot de Nederlandse overheid met het doorgeven van analoge televisie via de ether. Er werd overgeschakeld naar digitaal, en dat was via de antenne niet te verkrijgen.
Wij als bewoners van het buitengebied waren zodoende aangewezen op Digitenne van KPN of op Canal digitaal tenminste als je meer wenste te zien als alleen de publieke zenders. Omdat eind 2006 Digitenne ons door iedere deskundige werd afgeraden besloten we om te gaan kijken via een schotel en een receiver. Als je die beslissing genomen hebt, en je wil graag de Nederlandstalige zenders ontvangen, ben je gebonden aan een smartkaart en abonnement bij canal digitaal. Allemaal niets mis mee, want er is een uitgebreide keus van goedkoop tot duur en alles daar tussen. Omdat we niet altijd de mogelijkheid hebben om alles live te bekijken besloten we in 2006 om een ontvanger te kopen met de mogelijkheid van opnemen. Het werd de Inverto IDL 7000 PVR CD met 80 GB harddisk enz., niet de goedkoopste maar hij werd ons aangeprezen als zijnde de Rolls Royce onder de twin ontvangers. Die verwijzing naar die dure auto hebben wij nooit kunnen begrijpen omdat onze receiver nooit zonder problemen geweest is. Tot hier hebben wij minimaal te klagen over canal digitaal, alleen wel iets over hun monopoli positie. Misschien een lange inleiding om de situatie rond de nu volgende klacht duidelijk te maken.
Op woensdag 12 januari 2011 werd ik gebeld door een colportrice uit naam van canal digitaal die mij een geweldig aanbod wenste te doen. Als ik bereid was mijn huidige contract, het familiepakket, met twee jaar te verlengen dan kreeg ik van Canal digitaal een proefabonnement HDTV voor €5,00 per maand en de eerste 3 maanden gratis. Daarbij kreeg ik voor maar €125,00 een Philips DSR 8121, een HD ontvanger met opname mogelijkheid. Mijn reactie op dit verhaal was dat ik dit soort beslissingen niet alleen nam en dat ik het eerst wilde overleggen. Aan mij werd gevraagd of er terug gebeld mocht worden, hierop heb ik ja gezegd maar ik heb ook gevraagd hoe het mogelijk was dat ik door haar gebeld werd omdat ik ingeschreven sta bij het bel-me-miet register. Hierop kwam natuurlijk het overbekende antwoord dat ik een klant was en zij mij vanwege die relatie wel mochten bellen. Helemaal onzin natuurlijk, want wij hebben al diverse malen aangegeven op het bel-me-niet register dat we ook niet gebeld willen worden door bestaande “relaties”.
Iedereen die iets van ons wil, of die ons een aanbieding wil doen die doet dat maar schriftelijk.
Op vrijdag 14 januari werd ik zoals afgesproken keurig terug gebeld. In dat gesprek ging ik accoord met de eerder beschreven aanbieding, onder voorwaarde dat ik de overeenkomst ook op papier zou krijgen met de mogelijkheid om er op korte termijn van af te zien.
Op 18 januari ontvang ik van canal digitaal een brief cq reclamefolder waarin me de mogelijkheid geboden wordt om op aantrekkelijke wijze over te stappen naar het HD familiepakket, een zelfde aanbieding als die ik vier dagen eerder telefonisch had gekregen en waarmee ik accoord was gegaan. U begrijpt dat de verwarring op dat moment groot was, wat moest ik hier nu mee, ik besloot even niets.
Op vrijdag 21 januari werd er een doos thuis bezorgd met daarin de aangekondigde Philips ontvanger.
Nadat ik de doos had open gemaakt ben ik begonnen met het lezen en herlezen van de handleiding. Al vlug kwam ik tot de conclusie dat ik de ontvangers niet een op een kon uitwisselen. Om hierin meer duidelijkheid te krijgen bedacht ik mij dat internet hier zeker een oplossing in zou bieden. Tot mijn schrik kwam ik op internet bijna alleen maar negatieve tot zeer negatieve reacties tegen over de aan ons geleverde Philips ontvanger. U begrijpt dat ik mij al zorgen begon te maken over de overeenkomst die ik was aangegaan met canal digitaal. Mijn verdere zoektocht op internet bood me op geen enkele wijze een oplossing voor het probleem hoe de ontvanger aan te sluiten. Op 25 januari bezoek ik een gerenomeerd bedrijf op het gebied van satelliet TV en leg mijn probleem voor.
De allereerste reactie die ik daar krijg is dat ik waarschijnlijk van de drup in de regen terecht gekomen ben met de Philips ontvanger. Vervolgens wordt ik keurig netjes geholpen om mijn probleem op te lossen en krijg ik alle mogelijke tips om mijn ontvanger op de goede wijze aan te sluiten zonder dat zij mij die ontvanger verkocht hebben. Mijn twijfel wordt alleen maar groter. Op 26 januari wordt ik opgebeld door een colportrice van canal digitaal met de mededeling dat ze een geweldig aanbod voor mij heeft, namelijk een alles in een pakket. Televisie, internet en telefoon. Op haar vraag wat ik daar van vind brand ik los. Helemaal verkeerd zult u begrijpen want daar belde ze niet voor, uiteindelijk heb ik haar uitgelegd dat ik zeer geinteresserd was in een totaalpakket, maar dat ik telefonisch geen overeenkomsten meer af ging sluiten en daarom heb ik gevraagd of alle informatie omtrent abonnementskosten en gesprekskosten e.d. ook op de site stonden en of ik me ook via internet kon aanmelden. Hierop kreeg ik een bevestigend antwoord. Nog diezelfde avond ga ik aan de slag, via canal digitaal.nl zoek ik naar de toegezegde informatie over het alles in een pakket.
Jammer dan, er is niet meer informatie dan dat canal digitaal van plan is om in het voorjaar van 2011 te komen met een mogelijkheid van een totaalpakket, als je daarvoor geinteresseerd bent heb je de mogelijkheid om je gegevens in te vullen en zul je als eerste benaderd worden als het zover is. Deze informatie stond twee weken geleden helaas ook al op de site en heb ik dus inmiddels al 3 maal ingevuld. Vervolgens constateer ik dat er in mijn persoonlijke gegevens een fout zit, inplaats van de voorletter P. staat er een R. Volgens de site een fluitje van een cent om dat te veranderen, dat doe je door in te loggen op mijn canal digitaal. Als je inlogt op mijn canal digitaal moet je 2x je E-mail adres en wachtwoord ingeven voor je op mijn Cd bent. Als je vervolgens speciale aanbiedingen aanklikt kun je opnieuw beginnen. Uiteidelijk was ik zover dat ik bij het veranderen van de persoonlijke gegevens was. Dat had u gedacht, je kunt alles veranderen behalve je voorletters en naam die zijn niet te benaderen.
Als ik vervolgens besluit om dan maar eens een mail aan canal digitaal te sturen met mijn op en aanmerkingen over het door hen gevoerde beleid word ik ook daar teleurgesteld. Voor je een mail kan verzenden naar Cd waarin mogelijk ook maar een negatief geluid te horen is word je elke keer terug verwezen naar de meest gestelde vragen. Uiteindelijk besluit ik om het op 27 januari dan maar telefonisch af te handelen. Om 14.00 uur begin ik aan de telefoon en om 14.00 uur ben ik nog niets wijzer en waarschijnlijk vele Euro’s armer. Ten lange leste besluit ik om mijn proefabonnement met onmiddelijke ingang per direct op te zeggen. Gelukkig ben ik inmiddels al wat meer bedreven geworden in de hele onzinnig moeilijke belprocedure en heb ik al na 7 minuten en 13 seconden a 0,15 cent iemand aan de lijn die bereid is om mijn abonnement met onmiddelijke ingang stop te zetten en dat ook invoerd en doet. Aan het eind van het gesprek stelt hij mij de vraag of ik nog vragen heb, waarop ik antwoord dat ik er nog vele heb maar dat ze daar toch geen antwoord op hebben en dat dat nu juist de reden is dat ik mijn proefabonnement nu opzegd heb. Waarop hij zegt dan verbind ik u even door met de technische dienst. Na 12 minuten en 29 seconden a 0,15 cent krijg ik een leuke stem van de technische dienst aan de lijn die mij vraagt hoe het komt dat ik geen HD ontvangst heb en hoe ik alles aangesloten heb. Als ik haar vertel dat ik niet snap waarover ze het heeft, verteld ze dat haar collega haar geinformeerd heeft dat ik geen HD ontvangst had. Dat is het moment dat het bij mij allemaal iets teveel wordt en dat mijn toon verandert , gelukkig hoor ik haar nog zeggen ik verbind u terug door met mijn collega want uw abonnement is nog niet stop gezet. Muziek en minimaal 3 minuten in de wacht, even later krijg ik haar terug aan de lijn met de mededeling dat ze haar collega niet kan bereiken en de vraag of ze mijn telefoonnummer mag zodat ze me terug kunnen bellen, is het vandaag niet dan toch zeker morgen. Als we zover zijn bedenk ik mij dat ik terwijl ik aan het googelen was een site gezien heb met de naam klachten over canal digitaal.nl en ik besluit om daarop eens mijn frustratie kenbaar te maken zodat de rest van Nederland ook kennis kan nemen van de communicatie vaardigheden van canal digitaal.
Mijn grootste klacht is dat ondanks alle moderne communiecatie middelen het niet mogelijk is om op een betaalbare eenvoudige en directe manier met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit van de geleverde diensten, ook technische vragen, en vragen over kosten van abonnementen worden niet of niet correct beantwoord.
Mijn 2e klacht is dat canal digitaal de enige aanbieder van digitale televisie via de schotel haar dienst koppelt aan het verkopen van ontvangers, en dan ook nog ontvangers van bedenkelijke kwaliteit, kijk maar eens rond op internet, heeft Philips misschien aandelen in canal digitaal.
Mijn 3e klacht is dat canal digitaal mij telefonisch benaderd, ondanks dat ik ingeschreven ben in het bel-me-niet register.
Mijn 4e klacht is dat de web-site van canal digitaal niet naar behoren werkt, en dat dat waarschijnlijk een afspiegeling is van de kwaliteit van hun totale organisatie.

Gewenste oplossing

1. Een simpel en goed werkend TV pakket via de schotel
tegen een eerlijke prijs te begrijpen door gewone
mensen.
2. Een mogelijkheid om 1 op 1 met elkaar te communiceren
tegen een lokaal tarief gezien er toch al een
abonnementsprijs betaald wordt Ca.€ 167,00 per jaar.
3. Een concurerende aanbieding voor Televisie, internet en
telefoon, een aales in een pakket dus.
4. Een receiver met harddisk van een gekend merk die op
internet een positieve beoordeling krijgt.
5. Kortom een normale gezonde niet opdringerige zakelijke
relatie, waarin ik de klant ben en u de leverancier die
alles wil doen om het mij naar de zin te maken.

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Canaldigitaal in behandeling genomen

Bericht van Canaldigitaal

7 jaren geleden - Wij vinden het vervelend om te horen dat u ontevreden bent over de manier van communicatie van CanalDigitaal. Bij dezen hopen wij u wat duidelijkheid te geven omtrent uw melding. U geeft aan dat het niet mogelijk was, om op een directe manier met elkaar in gesprek te gaan. Onze klantenservice is o.a. telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0900-9323 (15 cent per minuut) van maandag t/m zaterdag van 09:00 uur – 21:00 uur. Indien de wachttijden aan de lange kant zijn, adviseren wij u om op een later tijdstip nogmaals te bellen. Langere wachttijden dan gebruikelijk worden direct gemeld bij telefonisch contact. De Philips DSR 8121 PVR is een gecertificeerde satellietontvanger. Dit betekent dat de ontvanger wordt ondersteund door CanalDigitaal. Door de satellietontvanger zo goed mogelijk te onderhouden (denk hierbij aan software updates)e worden problemen voorkomen. U maakt gebruik van een abonnement van CanalDigitaal. Dit maakt u een abonnee. Het bel-me-niet-register kan daarom niet voorkomen dat u wordt gebeld met een telefonische aanbieding van CanalDigitaal. De website van CanalDigitaal wordt regelmatig bijgehouden. Feedback van abonnees worden uiteraard meegenomen in de ontwikkeling van dit medium. Wat betreft uw melding over het Alles-in-een-pakket verwijzen wij u graag door naar het eerder vermelde telefoonnummer. Hier kunt u alle informatie krijgen over deze dienst. Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, WebCare Canaldigitaal

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Canaldigitaal een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Canaldigitaal

Heeft op 28 november 2013 om 11:34 geantwoord

Beste,
Deze klacht is van ruim een jaar geleden en om die reden sluiten wij deze af.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice telefoonnummer 0900-9323 (15 ct per minuut).
Webcare Team CanalDigitaal

Alle klachten die gemeld zijn door PeterA1948