Klacht: wijziging transponder astra 23.5

Harrie Hermens op 31 mei 2024 over Canaldigitaal in de categorie Alles-in-1, Digitale TV

Sinds 22 mei 2024 kunnen wij geen zenders meer ontvangen die via astra 23,5 worden uitgezonden, dus o.a. NPO 1,2 en 3 en de Belgische zenders. Astra 19.2 werkt wel naar behoren. Uiteindelijk was onze conclusie dat de duo-lnb (voor de helft) defect moest zijn en daarom hebben we die vervangen. Het werkte nog steeds niet. Bij toeval komen we er op 29 mei achter dat Canal Digitaal wijzigingen heeft doorgevoerd in de instellingen van astra 23.5., zonder ons vooraf bericht te geven. Omdat onze apparatuur al wat ouder is, zijn deze wijzigingen niet automatisch doorgevoerd. Handmatig doorvoeren lukt niet omdat de instructies van Canal Digitaal op hun website vrij vaag zijn én niet overeenkomen met wat op onze tv staat. Daarom gebeld met Canal Digitaal. Een zeer onvriendelijke mevrouw aan telefoon blijft beweren dat wij onze schotel opnieuw moeten uitrichten. Hebben we al meerdere keren gedaan. Ook blijft deze mevrouw herhalen dat het aan onze tv ligt en niet aan hun, wat dus ook niet juist is. Intussen zijn we er ook achter dat de CI
module die wij hebben sinds 2023 niet meer wordt ondersteund door Canal Digitaal, maar tot 22 mei werkte alle naar behoren. En voor astra 19.2 werkt het nog steeds naar behoren. We komen niet verder…. We kunnen ook niet vinden hoe we bij Canal Digitaal de klacht kunnen melden.

Als alles weer naar behoren werkt zonder extra kosten. We hebben al voor niets een nieuwe duo-lnb gekocht.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Canaldigitaal over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door Canaldigitaal in behandeling genomen

Bericht van Canaldigitaal

1 week geleden - Beste H. Hermens, Bedankt voor je geduld. Het klopt dat er op 22 mei een transponderwijziging heeft plaatsgevonden, alle informatie over deze wijziging kun je teruglezen op onze klantenservice pagina. Zoals je aangeeft, zal het in de meeste gevallen voldoende moeten zijn om onze nieuwe zenderlijst in te laden. Uit je bericht maak ik echter op dat je geen gebruik maakt van een ontvanger, maar van een module. Het lastige van modules is dat deze worden aangestuurd door het apparaat waar de module in gaat. Dit zal meestal een televisie zijn, maar het kan ook een ontvanger zijn. Om deze reden ondersteunen wij deze apparatuur ook niet. Dit wil niet zeggen dat de apparatuur niet zal werken, je hebt er immers jarenlang zonder problemen gebruik van gemaakt. Maar het niet ondersteunen wil wel zeggen dat onze klantenservice medewerkers niet worden getraind met de specifieke apparatuur waar je gebruik van maakt. Indien je dus apparatuur gebruikt waar het nodig is om de transponderwijziging zelf door te voeren, kunnen wij je hier ook niet mee helpen. In dit geval adviseren wij je ook altijd om contact op te nemen met de leverancier en/of producent van de apparatuur waar je gebruik van maakt. Indien je nog gebruik maakt van de CI-module met op de voorkant een zwarte sticker met een wereldbol, dan kan ik je inderdaad toezeggen dat deze al enige tijd verouderd is. Deze module is namelijk niet meer geschikt voor de nieuwe codering waar een aantal zenders op dit moment al enige tijd gebruik van maken. Voor deze modules kunnen wij wel een alternatief leveren, maar dit doen wij niet kosteloos. Mocht je echter eventueel bereid zijn om over te stappen naar een ontvanger of module van Canal Digitaal zelf (MZ-104 of CAM-8030), dan wil ik natuurlijk graag met je meekijken of wij hierin nog iets voor je kunnen betekenen. Meer informatie over deze ontvanger en module kun je teruglezen op deze pagina: https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/ Vriendelijke groeten, Mark Serviceteam Canal Digitaal

Reactie van de melder van de klacht Harrie Hermens

23 uur geleden - Ik heb er een tijd over nagedacht. Ik blijf vinden dat Canal Digitaal het zich gemakkelijk maakt. Door een wijziging die door hun word aangebracht, niet te ondersteunen. De leverancier van mijn tv benaderen (samsung) lijkt me een bijna onmogelijke opgave. (ook hier verwacht ik dat men geen ondersteuning zal geven omdat de tv te oud is). Vraag: Hoe weet ik zeker dat de M7 CAM-803 werkt? Kan ik deze terugsturen bij niet functioneren. Het zou bovendien prettig zijn als Canal Digitaal deze aan kostprijs zou leveren en niet de volle prijs van 99 euro. groeten harrie

Bericht van Canaldigitaal

38 minuten geleden - Beste H. Hermens, Bedankt voor je reactie. De vereiste voor een CAM-803 module zijn als volgt: - Een DVB-S2 tuner - CI aansluiting die CI 1.3 of CI 1.4 ondersteund. TV's of ontvangers met alleen een CI slot of een CI slot voor versie 1.1 of 1.2 (2009 t/m 2011) worden niet ondersteund - Nederlands model (niet alle buitenlandse televisies ondersteunen Nederlandse modules) Controleer of je televisie aan deze minimale systeemeisen voldoet. Zo ja, dan wil ik je graag het volgende voorstellen. Als wij je huidige Rijk-pakket met 12 maanden mogen verlengen, kan ik je kosteloos een CAM-803 module aanbieden. Je betaalt dan alleen eenmalig € 9,95 verzendkosten. En lost deze nieuwe module het probleem niet voor je op? Dan mag je de module alsnog retour sturen en maken wij de contractverlenging ongedaan en crediteren wij de verzendkosten. Indien je gebruik wil maken van deze aanbieding, laat het ons weten. Dan maken wij dit graag voor je in orde. Vriendelijke groeten, Mark Serviceteam Canal Digitaal

Alle klachten die gemeld zijn door Harrie Hermens