Klacht: Budget Internet negeert wettelijke bedenktijd en activeert tóch abonnement

RedRoos69 op 02 april 2025 over Budget Internet in de categorie Alles-in-1

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Mijn klacht:
Op 24-03-2025 sloot ik een abonnement af bij Budget Internet. Al snel kwam ik erachter dat mijn huidige provider betere service en internetkwaliteit biedt. Binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen heb ik mijn abonnement bij Budget Internet tijdig en aantoonbaar geannuleerd. Ondanks deze duidelijke herroeping werd het abonnement alsnog ongevraagd en direct geactiveerd.

Het kostte mij anderhalf uur (!) aan telefoontjes en online contact om mijn annulering bevestigd te krijgen. Inmiddels blijkt dat Budget Internet mijn opzegging volledig negeert en het abonnement gewoon doorzet. Ik maak géén gebruik van hun diensten en ben daar ook niet toe verplicht – ik heb immers tijdig opgezegd volgens de wet.

Mijn verzoek:
Ik eis dat Budget Internet mijn herroeping erkent en alle mogelijke kosten direct crediteert. Dit soort praktijken zijn niet alleen klantonvriendelijk, maar juridisch gezien dubieus. Mensen moeten gewaarschuwd worden voor deze handelswijze.

Bewijsstukken:
– Bevestiging van mijn annulering binnen de bedenktijd
– Contactgeschiedenis en tijdsregistratie van mijn pogingen tot annulering

Oproep aan anderen:
Wees gewaarschuwd. Controleer altijd of je herroeping daadwerkelijk wordt verwerkt en laat je niet afschepen.

Gewenste Oplossing:

Ik ben pas tevreden wanneer Budget Internet volledig erkent dat ik mijn abonnement tijdig binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen heb herroepen, en daar ook consequenties aan verbindt. Dit houdt concreet in:

Onmiddellijke beëindiging van het onterecht geactiveerde abonnement.

Geen enkele kostenpost (factuur, incasso of administratiekosten) voor een dienst waarvan ik geen gebruik heb gemaakt en die ik juridisch correct heb geweigerd.

Een schriftelijke bevestiging van deze beëindiging, waarin expliciet wordt erkend dat mijn herroeping binnen de wettelijke termijn viel.

Eventuele reeds verzonden facturen worden ongedaan gemaakt of gecrediteerd.

Mocht Budget Internet al gegevens hebben gedeeld met incassobureaus of creditregistraties, dan dient dit per direct rechtgezet te worden.

Tot slot zou een excuus voor het ongemak en het negeren van mijn rechtsgeldige opzegging op zijn plaats zijn.

Pas als aan bovenstaande punten is voldaan, beschouw ik de kwestie als naar tevredenheid afgehandeld.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Budget Internet over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Budget Internet in behandeling genomen

Budget Internet

Heeft op 02 april 2025 om 11:39 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste,

Ik stuur u dit bericht ter afhandeling van uw klacht. Wij hebben elkaar zojuist telefonisch gesproken en toen hebben wij uw klacht en de gang van zaken besproken.

Uw klacht
Toen u contact met ons opnam was uw bestelling in een afrondende fase waardoor het niet direct geannuleerd kon worden. Dit was niet duidelijk gecommuniceerd waardoor u het idee kreeg dat dit niet correct werd doorgevoerd. Wij willen onze excuses aanbieden voor deze miscommunicatie en hebben bij deze uw contract geannuleerd.

Erop vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Julian
Klachtenteam Budget Internet

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Budget Internet een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

RedRoos69

Heeft op 03 april 2025 om 22:40 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Ondanks mijn tijdige herroeping van het contract, ontving ik vandaag alsnog een factuur voor het volledige abonnementsbedrag. Tot mijn grote verbazing wordt dit bedrag ook automatisch van mijn rekening afgeschreven.

Ik acht dit een ernstige tekortkoming in de nakoming van de wettelijke verplichtingen van Budget Internet. Volgens de Nederlandse wet (artikel 6:230o BW) heb ik recht op herroeping binnen 14 dagen na het aangaan van een overeenkomst op afstand. Van dit recht heb ik aantoonbaar gebruikgemaakt.

Budget Internet handelt in strijd met deze wettelijke bepalingen door alsnog kosten in rekening te brengen en deze automatisch te incasseren. Dit is niet alleen onrechtmatig, maar ondermijnt ook het consumentenvertrouwen. Het verschil tussen wat wordt beloofd en wat wordt nageleefd is ronduit kwalijk.

Ik verzoek Budget Internet met klem om de incasso direct terug te draaien, de factuur te crediteren en schriftelijk te bevestigen dat mijn herroeping is gehonoreerd.

Bij uitblijven van correcte afhandeling zie ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen via ConsuWijzer of de geschillencommissie.

Bericht van Budget Internet

3 maanden geleden - Beste, Ik begrijp dat dit voor u een frustrerende situatie is. U heeft echter al een bevestiging gehad van deze annulering. Wij zullen er ook voor zorgen dat u geen kosten zult maken want u heeft onze diensten nooit gebruikt. Ik wil u er wel graag op wijzen dat u de bestelling op 24-03 heeft gedaan, u heeft toen ook een afspraak gemaakt voor een monteur. Vrij snel daarna wilde u het contract annuleren, maar omdat (zoals in ons vorige bericht is besproken) er een hoop processen lopen bij een nieuw contract is dit helaas niet met een magische knop stop te zetten. Wij vragen wat geduld van u zodat wij alles voor u kunnen regelen zonder nog verdere klachten in te dienen, aangezien wij alles al toegezegd hebben en alle processen om u snel en kosteloos te ontbinden al lopen. Erop vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Klachtenteam Budget Internet

Reactie van de melder van de klacht RedRoos69

3 maanden geleden - Geachte heer/mevrouw, Dank voor uw bericht. Allereerst wil ik onderstrepen dat ik het op prijs stel dat u heeft bevestigd dat het contract kosteloos wordt ontbonden en dat ik geen kosten zal hoeven maken voor een dienst die ik nooit heb afgenomen. Desondanks wil ik reageren op de suggestie dat het probleem bij mij zou liggen. Ik heb de bestelling op 24 maart geplaatst en vervolgens binnen de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen geannuleerd, conform artikel 6:230o BW. Die herroeping is door u erkend en bevestigd. Ik heb daarbij correct en tijdig gehandeld. Ten aanzien van de gemaakte afspraak met een monteur: ook deze heb ik binnen de gestelde termijn zo spoedig mogelijk geannuleerd, nog vóór de levering van enige dienst of prestatie. Volgens de geldende wet- en regelgeving had u op uw beurt de automatische incasso eveneens kunnen annuleren, aangezien de overeenkomst reeds in het herroepingsproces zat. Dit is vergelijkbaar met uw verwachting dat ik de monteur afspraak zelf moest afzeggen. Dat ik uiteindelijk genoodzaakt was het reeds afgeschreven bedrag te storneren, was een rechtmatige handeling (zie art. 7:523 lid 1 BW juncto de voorwaarden van SEPA), omdat er geen rechtsgeldige overeenkomst meer bestond op grond waarvan betaling mocht plaatsvinden. Daarmee heb ik u bovendien de administratieve last ontnomen van een terugstorting. Een wederzijdse afhandeling, eenvoudig en efficiënt. Ik ervaar het dan ook als onterecht dat in uw communicatie de indruk wordt gewekt dat de oorzaak van deze situatie bij mij ligt. Ik heb tijdig, transparant en binnen de grenzen van de wet gehandeld. Ik vertrouw erop dat deze kwestie hiermee wederzijds correct is afgewikkeld en zie ervan af verdere stappen te nemen, tenzij daar in de toekomst alsnog aanleiding toe blijkt te zijn. Met vriendelijke groet, Roos van der Jagt

Reactie van de melder van de klacht RedRoos69

3 maanden geleden - Geachte heer/mevrouw, Met verbazing ontving ik op 11 april 2025 een e-mail waarin u verwijst naar een openstaande factuur van € 34,00 (factuurnummer 5008269609), inclusief een dreiging tot blokkade van diensten en extra incassokosten van € 20,00 indien niet vóór 25-04-2025 betaald wordt. Ik maak hierbij formeel bezwaar tegen deze factuur en de daaraan gekoppelde dreigementen. Zoals eerder schriftelijk gemeld, heb ik mijn overeenkomst met Budget Internet binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen herroepen, conform artikel 6:230o van het Burgerlijk Wetboek. Ik beschik over schriftelijk bewijs van deze tijdige herroeping. Uw eigen voorwaarden geven aan dat annulering binnen deze termijn kosteloos is. Desondanks blijft u onterecht facturen sturen en pogingen doen om bedragen te innen voor diensten waar ik geen gebruik van maak en waarvoor geen rechtsgeldige overeenkomst meer bestaat. Dit is in strijd met het consumentenrecht en kan worden aangemerkt als oneerlijke handelspraktijk. Ik verzoek u dringend en schriftelijk te bevestigen dat: Factuurnummer 5008269609 komt te vervallen; Er geen incassokosten of blokkades volgen; U mijn herroeping definitief heeft verwerkt zonder financiële verplichtingen. Indien u binnen 5 werkdagen geen correcte bevestiging stuurt, zal ik een formele klacht indienen bij de ACM/ConsuWijzer, en zo nodig de Geschillencommissie Telecommunicatie en juridische stappen inzetten. Deze correspondentie wordt gearchiveerd als bewijsmateriaal. Groet, Roos van der Jagt

Reactie van de melder van de klacht RedRoos69

2 maanden geleden - Geachte heer/mevrouw, Tot mijn grote verbazing is vandaag mijn internetverbinding via Ziggo afgesloten. Na contact met Ziggo blijkt dat de oorzaak ligt bij Budget Internet, dat kennelijk heeft doorgegeven dat mijn abonnement vanaf vandaag zou zijn ingegaan. Dit is feitelijk onjuist en kan ik met bewijs aantonen, aangezien ik de overeenkomst tijdig en aantoonbaar heb herroepen binnen de wettelijke bedenktijd (artikel 6:230o BW). Ziggo kan mijn aansluiting pas herstellen zodra Budget Internet erkent dat er geen rechtsgeldige overstap of actieve overeenkomst is. Budget Internet dient dit dan ook per direct schriftelijk te corrigeren richting Ziggo. Het is onaanvaardbaar dat ik nu de dupe ben van een administratieve en juridische fout, die bovendien in strijd is met het consumentenrecht. Dat deze situatie leidt tot afsluiting van een essentiële voorziening zoals internet, maakt dit extra ernstig. Ik verzoek Budget Internet dan ook dringend om: Per direct schriftelijk aan Ziggo te bevestigen dat de overstap onterecht was en ingetrokken dient te worden; Mijn situatie per ommegaande te herstellen, zodat mijn internet via Ziggo wordt hersteld; Een schriftelijke bevestiging aan mij te sturen dat dit gecorrigeerd is en dat er geen kosten of vorderingen volgen. Indien hier niet binnen 48 uur op wordt gereageerd, zie ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen via ConsuWijzer, de ACM en eventueel juridische route. Met vriendelijke groet, Roos van der Jagt

Alle klachten die gemeld zijn door RedRoos69