Mijn Klacht:
Onze combimagnetron (MC 111 G5U) is gisteren kapot gegaan. Het verwarmingselement van het ‘hete-lucht’ deel heeft het begeven.
Op de website van ATAG staat dat er 5 jaar garantie geldt voor ieder apparaat. Toch worden mij enorme kosten voorgeschoteld (ca. 250 euro totaal…). Er zou zelfs 8 jaar gelden als het apparaat geregistreerd was binnen 30 dagen na aankoop.
Omdat de oven van mijn oma is geweest, heb ik geen aankoopnota. Ik weet wel dat zij de oven bijna nooit heeft gebruikt. Nu ik hem sinds juli 2012 in huis heb is de oven netto misschien 4-5 maanden gebruikt. Degelijk materiaal hoort deze korte levensduur te overleven.
Gewenste Oplossing:
Een nieuw onderdeel + reparatie zoals de garantievoorwaarden beloven.
ATAG reageert met:
Naar aanleiding van uw bericht van 20/11/12 willen wij u het volgende meedelen.
De gemiddelde levensduur van zo\'n apparaat ligt rond de 10 jaar.
Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Mevr. Anoniem Anoniem gemaakt
Contact Center
ATAG Nederland b.v.
-Voor toekomstige klanten van ATAG geldt dus dat ATAG voor \'dergelijke apparaten\' (combimagnetrons/ovens) een levensduur van 10 jaar verwacht;
-Door dit antwoord vermijdt ATAG dat ze actie dienen te nemen op basis van de Europese richtlijn \'deugelijke apparatuur\'
-Ondanks het feit dat het product de garantieperiode van ATAG heeft overschreden, geldt de Europese garantierichtlijn nog steeds.
Hierin staat dat de oven alle eigenschappen moet bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het de oven. Een oven behoort toch minimaal 15-20 jaar mee te gaan (zeker met een ongeindexeerde nieuwprijs van +/- 1400 euro). Als ik op internet (link) lees dat deze klacht zo vaak voorkomt, is er mijnsinziens sprake van een ondeugdelijk product (zonder daarmee ATAG tegen te spreekwoordelijke schenen te schoppen).
-Kortom: De fabrikant van deze dure oven heeft qua levensduur een lager vertrouwen in haar producten dan ik als klant
