Klacht: Afkoopsom i.v.m. emigratie

op 13 juli 2016 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Mijn schoonmoeder moet terug naar haar geboorteland en dus Nederland verlaten. Afgelopen december hebben wij voor haar een 1-jarig contract afgesloten bij Essent met een welkomstactie van max 200 euro (krijg je na afloop van het jaar).

Sinds een maand is het bekend dat ze Nederland gaat verlaten en om deze reden heb ik contact opgenomen met Essent. Het contract moet per augustus beeindigd worden en ik ging er vanuit dat ik een uitschrijfbewijs kon sturen om het contract te ontbinden.

Niets was minder waar en er werd medegedeeld dat ze een boete moet betalen van 2 x 50 euro ondanks dat ze het niet mee kan nemen naar het buitenland. Er werd aangegeven dat het haar eigen keuze is om te verhuizen naar het buitenland (?). Belachelijk! Er word aangegeven op de website dat je een boete moet betalen omdat je met een jaarcontract een bepaalde korting zou hebben genoten. Dit is echter niet het geval want deze zou ze pas na het jaar krijgen… Echter krijgt ze ook deze korting niet meer!

Oftewel: ze heeft juist een hoger tarief betaald dan variabel, ze heeft geen korting genoten, ze krijgt haar eindejaarsvoordeel niet en moet hierboven op een boete betalen van 2 x 50 euro + ze heeft nou eenmaal niet de mogelijkheid om het mee te nemen.

2 x 50 euro boete kwijtschelden (opsturen uitschrijving GBA is geen probleem). Dat ze dan haar eindejaarsvoordeel niet krijgt lijkt mij heel realistisch, aangezien Essent deze alleen geeft als je een jaar klant blijft.

Overname door ons is niet mogelijk aangezien wij ook in December een contract hebben afgesloten bij Essent. Vanzelfsprekend zullen wij bij geen passende oplossing hier ook na een jaar afstand van doen.

We hopen op een goede oplossing aangezien we verder helemaal tevreden zijn over Essent!

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 13 juli 2016 om 07:38 geantwoord

Beste,

In de voorwaarden staat aangegeven dat bij een voortijdige opzegging van een overeenkomst met bepaalde tijd uw schoonmoeder een opzegvergoeding verschuldigd is. Met deze voorwaarden is zij de overeenkomst aangegaan. Wij kunnen daarom niet de opzegvergoeding kwijt schelden. Ik begrijp dat het vertrek van uw schoonmoeder niet vrijwillig is, echter kunnen wij helaas ook niets doen hieraan.

Excuses dat dit niet het antwoord is dat u had verwacht.

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

Heeft op 13 juli 2016 om 11:36 geantwoord

Dat klopt maar hier word aangegeven dat dit is omdat ze een bepaald voordeel heeft genoten.. en dat ze deze terug moet betalen.
Mijn schoonmoeder heeft GEEN voordeel gekregen want die krijgt ze pas aan het eind van het jaar. Nu krijgt ze EN geen voordeel EN moet ze een afkoopsom betalen. Dit kan toch niet? Nogmaals. het zou prima zijn als de opzegvergoeding verrekend word met het einde jaars voordeel, maar op deze manier klopt het niet.

Bericht van Essent

8 maanden geleden - Beste, Ik vermoed dat u in de war bent met het terugvorderen van een welkomstgeschenk. Dat heeft ze niet gehad en kunnen wij uiteraard ook niet terug vorderen. De boete die nu in rekening is gebracht is vanwege het voortijdig beëindigen van het contract. Wij hebben voor de afgesproken termijn (1 jaar) de energie ingekocht. Omdat het contract dus eerder is beëindigd en wij deze energie niet terug kunnen geven, brengen wij hiervoor een boete in rekening. Met vriendelijke groet, Angelique Essent Klantenservice Webcare

Reactie van de melder van de klacht Essentklant1963

8 maanden geleden - U begrijpt niet wat ik bedoel. Mijn schoonmoeder heeft geen welkomstgeschenk gehad, maar zou na afloop van het jaar een voordeel van max. 200 euro terugkrijgen (afhankelijk van het gebruik). En tegen mij is gezegd dat ze dit ook niet ontvangt..

Bericht van Essent

8 maanden geleden - Beste, Een voordeel van max 200 euro staat nergens beschreven in de bevestiging. Ik ben bang dat er iets niet goed begrepen is met het afspreken van de overeenkomst. Er is een 1 jarige overeenkomst afgesloten, die loopt van 12 januari 2016 tot en met 11 januari 2017. Na deze periode (dus na 11 januari 2017) betalen wij een bedrag uit van 75 euro. Nu is er een voor 11 januari 2017 een opzegging gekomen. Wij betalen het bedrag van 75 euro dus niet. Daarnaast is er sprake van contractbreuk en brengen wij hiervoor een boete in rekening. Ik kan me indenken dat er misschien gesproken is over een verschil in tarieven tussen de toenmalige leverancier en ons en dat dat kon oplopen tot een verschil van max 200 euro. Maar dat is niet een bedrag dat ze terug krijgt. Ik hoop dat het zo duidelijker is geworden. Met vriendelijke groet, Angelique Essent Klantenservice Webcare

Reactie van de melder van de klacht Essentklant1963

8 maanden geleden - Nee ik heb het over de 75 euro (er werd toen gezegd max 200 na gelang wat voor contract je afnam). Het klopt niet dat jullie EN de 75 euro nit uitkeren EN een boete in rekening brengen van 100 euro. Daarmee straf je haar 2 keer. Jullie horen de boete te verrekenen met het eindejaarsvoordeel (in dit geval blijkbaar 75 euro). Jullie geven haar nu een boete omdat ze genoten heeft van het voordeel die ze kreeg omdat ze een jaarcontract heeft afgesloten en deze nu gaat ontbinden. Daarbij geven jullie zelf aan dat ze dat voordeel van 75 euro nog helemaal niet heeft gehad en deze ook niet gaat krijgen. Dit is toch heel krom?

Bericht van Essent

8 maanden geleden - Beste, Helaas is het contract en de daarbij geldende voorwaarden niet goed begrepen. Als je een contract afsluit dan ga je akkoord met de tarieven die zijn afgesproken. Dat zijn de tarieven die je betaalt voor de levering. De duur van het contract dat is afgesproken is voor een periode van 1 jaar. Als je deze voor dat jaar beëindigd betaal je een boete. Daarnaast is er afgesproken dat je na 1 jaar klant te zijn geweest een bedrag krijgt van 75 euro. De voorwaarden om dit te krijgen is dat je 12 maanden klant moet zijn. Omdat het contract verbroken is voordat het jaar om is, ontvang je die 75 euro niet. Er is dus niet voldaan aan de voorwaarden. Wij geven dus alleen een boete omdat ze het contract eerder beëindigd dan de afgesproken datum (11 januari 2017). Met vriendelijke groet, Angelique Essent Klantenservice Webcare

Reactie van de melder van de klacht Essentklant1963

8 maanden geleden - Het is heel fijn om aan te geven dat wij het allemaal niet goed begrijpen en wij in de war zijn.. Echter is dit totaal niet klantvriendelijk. Dat zij niet in aanmerking komt voor de 75 euro voordeel begrijp ik volkomen. Ze is immers geen jaar klant. Dat ze daarintegen 100 euro moet betalen omdat het contract ontbindt (niet omdat ZIJ dit wil, maar omdat het niet anders kan) is totaal niet te begrijpen. Als zij de 100 euro moet betalen, hoort ze gewoon de 75 euro voordeel te krijgen en andersom als ze de 75 euro niet krijgt hoort ze de boete ook niet te betalen. Hoe dan ook vind ik het al belachelijk dat ze een afkoopsom krijgt terwijl dit een legitieme reden hoort te zijn om het contract te ontbinden. Daarbij heeft ze van geen enkel voordeel genoten dus begrijp ik niet waarom er zo moeilijk word gedaan. Bij wie kan ik terecht, waar mijn klacht wel serieus word genomen en waarin met mij meegedacht word?

Alle klachten die gemeld zijn door Essentklant1963