Klacht: Verkeerde jaarafrekening wordt maar niet opgelost

op 20 maart 2017 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Hallo,

Eind december kregen wij bericht dat onze meterstand van de gas niet kon worden uitgelezen. 2 januari is onze nieuwe gasmeter geplaatst.

Ik heb gelijk gevraagd aan Stedin of er nog een meterstand van Gas te achterhalen was en dat was zo.
De stand was op 15 november 4042. Dit heb ik gelijk doorgebeld naar Nuon. Nuon gaf gelijk aan dat ze ook een stand van ons hebben van 1 november 2016 dit is 4008.
Omdat wij pas sinds december 2015 hier wonen kan het verbruik van de vorige jaren niet worden gebruikt. Nu zijn wij voor de laatste 6 weken van dit jaar geschat door NUON.
Als je goed kijkt naar de beginstand van ons vanaf december 2015 tot 1 november 2015 is dit 2955 beginstand en de stand op 1 november 2016 4008. Dan kom je dus op een totaal verbruik gas van 1053 tot 1 november.

Nu heb ik gevraagd hoe we dit met de maand december gaan doen aangezien wij vanaf 1 december een pelletkachel hebben. Dit heb ik de medewerker van Stedin ook laten zien en ik heb bij jullie aangegeven dat ik ook een rekening kan laten zien dat wij deze hier hebben sinds 1 december 2016.

Nu hebben wij inmiddels zo’n 6 keer met jullie gebeld en elke medewerker belooft om contact op te nemen maar dit gebeurt niet.

Nu kregen wij een jaarafrekening van Nuon waar in staat dat onze eindstand op 1 januari dan waarschijnlijk is geweest 4422!!
Dit kan natuurlijk nooit als je nagaat dat op 1 november onze stand nog 4008 was. Dat zou betekenen dat wij in 2 maand 414 m3 gas hebben verbruikt.
Ik heb duidelijk aangegeven dat de stand op 15 november 4042m3 was en ons totale verbruik was toen vanaf het begin 1087 m3. Lijkt mij dan niet dat wij die laatste 6 weken nog 414 hebben verbruikt terwijl wij in een hele 11 maand 1087 m3 hebben verbruikt.
Tevens hebben wij nogmaals per 1 december de pelletkachel en wordt er nauwelijks gas gebruikt.

Nu hebben we ook een eindafrekening gekregen waar in staat dat ik nog even 144,64 moet betalen ik wil ook graag weten hoe jullie hier aan komen want ook dit klopt niet.

Ik wil mijn geld terug waar ik recht op heb.
Ik vind het ontzettend slecht dat wij wel 6 keer hebben gebeld met NUON wat ons ook veel geld kost en dat er gewoon niks wordt gedaan, je wordt niet zoals afgesproken teruggebeld etc.

Nu zitten wij met een jaarafrekening die gewoon niet klopt. Wat zelfs is toegegeven door NUON.
De stand is tot 15 november bekend. Nuon kan ons niet gaan schatten voor de laatste weken wij hebben sinds 1 december een pelletkachel en gebruik de cv niet meer.

Ik wil mijn geld terug van de teveel betaalde termijnen.
Als wij in 11 maand 1087 m3 verbruiken snapt nuon lijkt mij ook wel dat wij in de laatste maand niet 414 m3 verbruiken.
En omdat wij de laatste maand een pelletkachel hebben en geen gas hebben gebruikt met de cv wil ik daar ook niet voor betalen.

De ingangsdatum heb ik zelf bedacht die ik hier moest invullen want die weet ik zo niet.

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

Bericht van Nuon

9 maanden geleden - Beste mevrouw Alma, bedankt voor het delen van uw klacht. Wat vervelend om te lezen dat er zoveel onduidelijkheid is ontstaan over de meterstand van gas van 1 januari 2017. Deze meterstand zou direct ook de afnamestand van de oude gasmeter moeten zijn. Als uw energiemeter wordt vervangen door een slimme meter noteert de monteur de meterstanden. U krijgt hiervoor een bewijs. Heeft u dit bewijs nog voor ons? Dan kunnen wij op basis van deze juiste afnamestand alsnog een correctie van uw jaarafrekening bespreken met de betreffende afdeling. U kunt dit bewijs sturen naar webcare@nuon.com. Ik verneem graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Tyas Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

9 maanden geleden - Beste, Ik heb geen bewijs jullie hebben ons december gebeld dat de gasstand niet kon worden afgelezen een onze meter bleek stuk. Bedrijf Ster in heeft de meter vervangen en kon geen staan aflezen omdat de meter stuk was. Hij heeft toen gelijk Liander gebeld en die konden de stand op 15 november nog uitlezen op afstand. Zeeroof konden julloe ook nog een staan van november uitlezen. Ik heb aangegeven bij Stedin en ook meerdere malen bij jullie dat wij nu sinds 1 december een pelletkachel hebben er nauwelijks gas gebruiken. De jaarafrekening klopt dus gewoon echt niet als wij in 11 maand een verbruik hebben van 1087 m3 in totaal hebben wij in stier laatste 6 weken nooit geen 414m3 verbruikt er dat wil ik nog terug hebben van jullie. Heb nu 4x gehoord dat jullie het gaan oplossen maar dat gebeurt niet. Ik heb een nota van 1 december pelletkachel en ik ga er niet mee akkoord dat ik die 414m3 nu niet betalen. Dus nogmaals een bewijs heb ik niet gekregen 2 januari omdat er gewoon heb stand meer te zien was 2 januari. Liander kon een stand tot 15 november achterhalen dus dan kunnen jullie dat ook ik heb hem hierboven al neergezet. Ik ga er niet mee akkoord dat jullie van 15 november tot 1 januari gewoon gokken want dat klopt niet 414 m3 in 6 weken terwijl wij in 11 maand 1087 verbruikt hebben. En nogmaals aantoonbaar vanaf 1 december een pelletkachel.

Bericht van Nuon

8 maanden geleden - Beste mevrouw Alma, Bedankt voor uw duidelijke reactie. Ik ga voor u contact opnemen met netbeheerder Stedin en deze kwestie voorleggen. Van de voortgang hou ik u op de hoogte. Met vriendelijke groet, Tyas Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

8 maanden geleden - Dankje. De monteur zijn naam was Gerrit. Hij heeft hier bij mij thuis liander gebeld en die hebben een stand tot 15 november. Misschien kunt u ook nakijken bij de klantenservice van Nuon dat wij al heel vaak met jullie gebeld hebben en dit heel vaak hebben uitgelegd en er heel vaak en belofte is gedaan dit uit te zoeken. Als jullie naar Liander bellen kunnen die ook een stand tot 15 november uitlezen. Maar het klopt gewoon niet dat wij voor 15 november tot 1 januari 2017 dan geschat worden omdat de meter stuk is gegaan. Hopelijk hoor ik snel van u. In mijn profiel stond nog het oude adres van ons zie ik ik heb dit aangepast gaat namelijk om het nieuwe adres

Bericht van Nuon

8 maanden geleden - Goedemorgen mevrouw Alma, Bedankt voor uw informatie. Zodra we meer weten, stellen we u hiervan op de hoogte. Groeten, Nancy

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

8 maanden geleden - Ik zou graag willen weten of jullie al iets weten. Het is lijkt mij niet zo lastig. Jullie hebben een stand van 1 november van ons. Stedin heeft een stand van 15 november. Stedin heeft hier gekeken en weet dat wij nu een pelletkachel hebben. Dus voor december veel minder gasverbruik. Kijk desnoods onze stand na vanaf 2 januari tot 31 maart. Dan heb je de gasstand voor de afgelopen 3 maanden. Nou delen door 3 nou dan weet je ook wat we in december hebben verbruikt. Kom op ik ben nu 4 maand bezig ik wil mijn geld terug waar ik recht op heb.

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

7 maanden geleden - Krijg ik nog een oplossing we zijn ondertussen 4 maand verder!!!!

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

7 maanden geleden - Graag reactie en oplossing!!!!

Bericht van Nuon

7 maanden geleden - Goedemiddag mevrouw Alma, Zoals mijn collega heeft aangegeven, hebben we contact gezocht met Stedin om te bekijken of wij een correctie in gang kunnen zetten. Tot op heden hebben wij nog geen reactie op ons verzoek gekregen. Zodra we meer weten, hoort u dit van ons. Groeten, Nancy

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

7 maanden geleden - Ik heb nu net contact met Stedin gehad, jullie kunnen bellen naar de Stedin leveranciersdesk, (service proces markt partijen), zij geven u de laatst bekende stand van 2016. U kunt hier een aanvraag doen voor de meterstanden bij ons, die aanvraag is daar nu niet bekend dus dat verzoek hebben jullie niet gedaan, dus logisch dat jullie niks van hun horen. Voor zover ik weet is de laatste stand van 15 november 2016, en dan gaat het dus om de laatste 6 weken en ik kan aantonen dat ik een pelletkachel heb vanaf 1 december. Dus dan zouden jullie de eerste 3 maanden dat wij de nieuwe meter hebben dus vanaf 2 januari tot 2 april moeten nemen om het gemiddelde per maand te bekijken wat wij dan in december hebben verbruikt dit is ook de procedure vertelde Stedin mij. Dus ik hoop dat er nu wat gaat gebeuren.

Bericht van Nuon

7 maanden geleden - Beste mevrouw Alma, bedankt voor uw geduld. Ik heb zojuist een reactie ontvangen van Stedin. Uw netbeheerder heeft een verbruikscorrectie opgemaakt voor de periode van 21 december 2015 tot en met 1 januari 2017. Dit hebben zij gedaan op basis van het verbruik in de periode van 1 januari 2017 tot en met 6 februari 2017. Wat dit voor u betekent, gaan wij nu voor u berekenen. De verbruikscorrectie zet ik door naar onze afdeling Facturering en van de voortgang hou ik u op de hoogte. Met vriendelijke groet, Tyas

Reactie van de melder van de klacht yvonne alma

6 maanden geleden - Hallo, Dank voor uw reactie. Volgens mij gaat er nog wat mis. Zoals eerder aangegeven is de laatst bekende stand ook bij Stedin van 15 november 2016. Jullie rekenen voor 15 november 2016 tot 1 januari 2017 nog 414m2 gas. Hier klopt niks van als je ziet dat wij vanaf december 2015 tot november 2016 maar 1053 m2 hebben verbruikt in dus 11 maand. En dan komt er nog bovenop dat wij vanaf 1 december 2016 een pelletkachel hebben. Dus het gaat mij om de stand van 15 november 2016 tot 1 januari 2017 die niet klopt. Dus niet een correctie van 21 december tot 1 januari

Alle klachten die gemeld zijn door yvonne alma