Klacht: Verbruiksmanager Essent werkt niet

op 03 juli 2012 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Ik ben sinds mei 2011 bij Essent.

Mijn voorschot was opdat moment 130 euro per maand op basis van een alleenstaande ouder.

Elke maand heb ik de verbruiksmanager gebruikt, daar ik er voor wilde zorgen dat ik geen bijbetaling zou krijgen.

De verbruiksmanager gaf elke maand aan dat ik goed zat en het advies werd na enkele maanden 88 euro. Ik heb het voorschot toen op 100 euro gezet.

Nu 2 maanden geleden checkte ik weer en tot mijn grote schrik stond daar een bijbetaling van nu 320 euro exclusief de maandelijkse voorschot.

Ik dacht, dat kan niet waar zijn. Ik heb een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder en dan let je echt wel op je geld en kun je dit soort verassingen er niet bij hebben.

Ik heb Essent een klacht gestuurd en werd de volgende dag al gebeld.

Bij klantenservice snapte ze het ook niet, maar ik kon beter elke 2 maanden de verbruiksmanager gebruiken, daar het per maand niet goed werkte???????

Ook kon ik wel in termijnen betalen als dat noodzakelijk zou zijn?

Ja leuk, maar daar zat ik niet op te wachten.

Ik werd boos, daar zij een stuk professioneel gereedschap aanbieden waar zij ook nog “goed” mee adverteren en die nagenoeg niet goed blijkt te werken.

Een maand geleden lagen er kaarten in de bus om de meterstand door te geven voor de eindafrekening.

Je kon dit invullen en opsturen of online doen.

Ik wilde dat online doen, maar dat werkte niet daar het aantal cijfers op de kaart anders was dan online.

Ik belde Essent en ze vertelde mij dat het niet meer werkt als er nog maar 2 maanden te gaan zijn voor de eindafrekening.

Tja, er zit toch volgens mij echt iets niet goed bij Essent.

Nadat ik het verbruik had doorgeven en ik mijn verhaal nog even vertelde over de bijbetaling, gaf ze mijn te kennen dat de verbruiksmanager niet goed werkt als je elke maand het verbruikt invult.

Ze gaf min of meer aan dat die bijbetaling een fout was en dat ik op de eindafrekening moest wachten.

DAT, heb ik dus gedaan en dat gaf mij een ongelofelijk rood hoofd van kwaadheid

Ik heb vandaag 2 juli gelijk gebeld en ik kon wel in drie termijnen betalen.

Het nieuwe voorschot van 158 euro plus 106 bijbetaling zou de eerste drie maanden 264 euro voor mij worden.

Ik vertelde haar dat ik dat niet kan betalen, daar ik een bijstandsuitkering heb voor een alleenstaande ouder.

Bovendien is het jullie fout en vol ik mij letterlijk genaaid.

Na overleg met haar superieur, kan ik in 6 maanden betalen.

Ook dat zou te hoog voor mij zijn. Ik zou max. 30 euro extra kunnen betalen, maar dat kon niet. Ik moest dan maar een schuldhulpverlening aanvragen anders zouden ze een incasso sturen.

Essent heeft voor mij afgedaan en ga opzoek naar een andere energieleverancier.

Het verhaal van Essent:
Daarom de VerbruiksManager
Voorkom bijbetalen op uw jaarafrekening
Inzicht in uw energieverbruik
Controle over uw voorschotbedrag

1. De verbruiksmanager Is na mij inzien een misleiding om klant een goed gevoel te geven dat zij zich geen zorgen hoeven te maken op bijbetaling.

2. Na mij inzien is vaker checken beter dan elke 2 maanden en dat telt eigenlijk voor alles.

3. Indien de verbruiksmanager van Essent niet weet hoeveel 6-9 is, dan kunnen ze beter de verbruiksmanager off-line halen en/of een iemand aanstellen die wel goed kan programmeren.

Een gedupeerde klant van Essent

__________________________________

UPDATE 14 november 2012
Essent gaf toe dat de verbruiksmanager niet goed werkte en gaf mij een coulance van 50 euro. Ik had wel meeer verwacht van Essent, maar goed. Ook kon ik in 10 termijnen het nog verschuldige bedrag van 270,23 euro terugbetalen.

Ik ben vanaf 7 2012 september overgestapt naar Oxxio, daar ik een korting zou krijgen van 300 euro.

Ik had dus voor het nieuwe jaar drie maanden vooruit betaald.
De eindafrekening van 2011/2012 bedroeg 320.53 euro – 50 euro coulance= 270.53 te betalen aan Essent.
Van juni 2012 t/m 6-9-2012 bedroeg de eindafrekening, 203.05 euro (door mij te ontvangen)

Ik had volgens Essent in juni 130, juli 158 en augustus 158 euro betaald.
Aan voorschot had ik dus volgens Essent, 446 betaald, maar het verbruik was maar t/m 6 september, 242.95 euro. Dus ik kreeg geld terug.

Nog te betalen 270,53 euro
Te ontvangen 203,05 euro
Nog verschuldig 67,48 euro

Nu kloppen de bedragen niet die ik volgens Essent betaald hebt.
In juni heb ik 130, juli 130 en augustus 158 euro betaald.

Ik heb Essent zelfs een kopie gestuurd van mijn bankafschrift met alle betalingen, maar blijven bij hun standpunt. Geen probleem, want dat scheelt mij 25 euro.

Maar nu komt het mooiste van het verhaal.

Er staat zwart op wit wat ik verbruik en betaald hebt. Echter, Essent beweert, dat ik de maand september 158 euro ook moet betalen?

67.48
158
225,48 euro te betalen aan Essent

Waarom zou ik september moeten betalen als ik geld terug krijg?

Indien ik september ook betaald zou hebben dan zou de berekening als volgt zijn:

Juni 130 euro
Juli 158 euro (moet 130 euro zijn, maar goed)
Augustus 158 euro
September 158 euro
Totaal voorschot 604 euro

Werkelijke kosten 242,95 euro
Door mij te ontvangen 361,05 euro

Nog te betalen eindafrekening 2011/2012, 270,53 euro
Door mij te ontvangen 90,52 euro

Ik zou in dit geval zou ik dus weer geld terug krijgen.

Dan werkt de vebruiksmanager niet goed, dan heb ik de maand juli weer niet betaald, dan moet ik september weer betalen en ga zo maar door.

De laatste brief van Essent

Geachte heer Lukassen,
U heeft op 1 november 2012 een klacht bij ons ingediend over openstaande bedragen van uw jaarafrekening. Wij stellen het erg op prijs dat u uw ongenoegen kenbaar maakt.
Wij blijven bij ons eerder ingenomen standpunt, zoals wij dit in onze e-mail van 27 september 2012 hebben laten weten. Hierbij beëindigen wij daarom de discussie rondom openstaande bedragen en betalingen van uw jaarafrekening. Verdere correspondentie over dit onderwerp nemen wij niet in behandeling.

Beste Essent,
Ik zie jullie wel bij de rechtbank.

Ik zal daar ook de verbruiksmanager weer naar voren brengen waarin u beweert: “Een jaarafrekening zonder bijbetalen”.

Bespaar u ook de incasso’s en neem gelijk een advocaat, zodat wij deze zaak tot een einde kunnnen brengen.

Dit zal jammer genoeg voor u in mijn voordeel zijn.
Ook de tijd, reis en opvangkosten die ik kwijt ben, zal ik voorleggen aan de rechter.

Succes!

Eigenlijk zijn zij fout en zouden zelf voor de kosten moeten opdraaien mede ook, dat dit probleem zich allanger voordoet.

Echter vind ook ook weer, dat je moet betalen voor het verbuik, maar in deze situatie wel met een aanemelijk maandbedrag.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 03 juli 2012 om 15:47 geantwoord

Geachte heer Lukassen,

Wij hebben zojuist telefonisch contact gehad over de verbruiksmanager. Ik heb aangegeven dat ik hiervoor een issue ga indienen. Ik heb uitstel geboekt op de jaarafrekening tot en met 3 augustus 2012. Zodra ik een antwoord heb ontvangen neem ik direct contact met u op. Mocht u tussendoor vragen hebben hierover kunt u deze per email versturen naar forum@essent.nl.

Ik heb in overleg met u besloten de klacht op deze website te sluiten. Dit wil niet zeggen dat de klacht ook al is opgelost, maar bij mij in behandeling.

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Essent beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door lukas1965