Klacht: Termijnbedrag en jaarafrekening

op 04 mei 2020 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Goedendag . Per 7 april jl ben ik overgestapt naar een andere aanbieder.
Met de laatse jaarafrekening bleek dat ik 96,29 terug kreeg over teveel betaalde termijn bedragen . De jaarafrekening liep van febr 2019, naar febr 2020 . Maand Maart moest dus nog betaald worden . Op de jaarafrekening stond dat mijn nwe termijn bedrag 58 Euro was.
Op 24 mrt werd opeens , zonder bericht 80 Euro van mijn rek .afgeschreven door Essent , verbazing bij mij , maar 3 dgn later stond dat bedrag er weer op , foutje dacht ik , en weer in orde gemaakt door de financiele afdeling . 3o Mrt kwam boven genoemde 96,, 29 op mijn rekening. Prima . dacht ik . nu nog MRT , de gas en licht gebruikskosten betalen en klaar. Echter niet , begin april kreeg ik een aanmaning om 80 euro te betalen plus 20 boete Incasso kosten . Bij navraag wat dat voor een bedrag was werd mij door de KLantenservice meegedeeld dat dit het nwe. termijn bedrag is wat ik zelf had gewijzijgd in Mijn Essent. .
Dat heb ik niet gedaan , mijn nwe termijn was 58 euro , (verlaagd van 65 ) WAAROM zou ik dit bedrag verhogen . Ook heb ik GEEN bericht ontvangen van een wijziging van het termijn bedrag . De klantenservice melde me nu dat ik mijn spambox maar eens doorkijken moest.Nu werd mijn Eindafrekening 80 20 incasso 84 gebruikskosten gaslicht. Dat termijn bedrag moet toch weer in mindering gebracht worden en zou mijn rek. naar Essent toch 4 euro zijn ( plus 20 euro onterechte invordering incasso kosten). Waar zijn hier de rechten van de klant , heb zeker 5x maal met de Klantenservice gesproken , inzage in MIJN ESSENT niet meer mogelijk , inloggen niet meer mogelijk. Toen dat nog wel mogelijk was kon ik sinds febr , al niet meer mijn termijn gegevens inzien wegens een techn fout . Die fout duurde tot blokkade van alle gegevens in MIJN Essent .. Die 80 euro heb ik betaald onder dreiging van zeer snel oplopende hoge INCASSO kosten,
Wat kan ik doen ?,

Ik wil mijn 80 euro plus incasso kosten terug , en betaal natuurlijk mijn
gebruiks kosten voor de mnd Maart van mijn rekeninge zijnde 84 euro

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Essent

4 maanden geleden - Geachte mevrouw van de Knaap,In mijn optiek is er sprake van onduidelijkheid. Om het te verhelderen moeten we enkele stappen terugnemen.Om te beginnen, is er door u een maandbedrag aangepast. Dit was n.a.v. het advies van onze Verbruiksmanager. Het ging van €65 naar €80. Op 07-03-2020 heb je hiervan een bevestiging gekregen.Daarnaast wil ik helderheid creëren omtrent de jaarnota en de eindnota. Voordat ik dit toelicht, moet ik vertellen dat we op 24 maart het laatste maandbedrag hebben geïncasseerd. Dat was het eerder genoemd €80. Kort daarna kwam de jaarnota. Hierbij kreeg u € 96,29 terug. Hierbij bleek dat het nieuwe maandbedrag €58 zou worden. Dat zou op 24 april geïncasseerd worden. Dit is echter niet gebeurd omdat de levering was gestopt op 6 april.Daarna kwam de eindnota. Hierbij werd het verbruik na de jaarnota in rekening gebracht. Dat was van 07-03-2020 tot 06-04-2020. De totale kosten van het verbruik was exact €84. Dat bedrag was geen maandbedrag maar een bijbetaling van de eindnota.Inloggen in Mijn Essent is nog mogelijk. Je kan beide nota's bekijken. De resterende informatie is niet meer beschikbaar. Neem een kijkje zou ik zeggen.Groet,Webcare Essent

Reactie van de melder van de klacht wanda 66

4 maanden geleden - Goedendag , misverstand : ik heb NIET mijn termijnbedrag aangepast naar 80€ ,, geen advies van de Verbruiksmanager ontvangen , is door een tech. fout niet werkzaam , en geen post op 07-03-2020 ontvangen.Op 24 mrt ist die 80€ afgeboekt en 27mrt weer teruggeboekt, ik heb daar niets mee te maken , vond het wel vreemd, wist niet dat dat een termijnbedrag was , was immers 58€ ! Op 30 mrt mijn teveel betaalde termijn geld van de jaarrekening terug gestort , dan restte mij nu nog de verbruikskosten van mrt, zijnde 84 euro.Toen kwam een incasso rekening van 80€20€ boete wegens niet betaalde termijn . Verbruik voor de maand Maart van gaslicht was exact 84€, zou eind van de mnd april afgeboekt worden. Waar is die 80€ gebleven , waarom is dat omhoog gesteld zonder mijn medeweten en waarom is dat bedrag weer teruggestort op mijn rekening op 27 mrt. Ik wordt door Essent ervan beschuldigd mijn termijn zelf verhoogd te hebben , waarom is dat naar beneden gesteld is , ik ben toch overgestapt naar een andere aanbieder . ook heb ik dat bedrag niet zelf gestorneerd waardoor de incasso kosten zijn ontstaan . Tot op nu , sinds eind mrt heb ik geen inzage in de gegevens van de Gebruiksmanager wegens een technische storing . Waarom is dat ...ik zou graag die 80€20 incasso boete terugontvangen, wegens onterechte voordering . Ik heb mijn gebruikskosten betaald , met Vr. Groet . Wanda van der Knaap

Reactie van de melder van de klacht wanda 66

4 maanden geleden - Bovenstaand relaas is een bericht van mij , de klant van Essent en niet van Essent zelf ! Ondergetekende van bovenstaand dus ....

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door wanda 66