Klacht: defecte meters vervangen

op 03 januari 2014 over Stedin in de categorie Energieleveranciers

Ik heb in november mijn eindnote opgevraagd bij eneco ivm overstap naar energie direct( afgelopen jaren krijg ik minimaal 400 euro terug jaarlijks) ik betaal dan ook 200 per maand.
deze keer echter krijg ik 1 maand te vroeg in november mijn eindnota ivm overstap dus in oktober en tot mijn schrik moest ik 500 bijbetalen dat is een verschil van 900 euro op 11 maanden.
Ik heb hier mijn vraagtekens bij gezet en heb eneco gebeld, deze verwezen mij door naar stedin deze op hun beurt zeiden dat ik mijn meters mocht laten ijken als bleek dat het daaraan lag krijg ik een vergoeding. ijken kost 1200 euro. als blijkt dat het niet aan de meters ligt (volgens hun onafhankelijke ijking….) dan was ik ook die 1200 euro kwijt.
Dus durfde ik dat risico niet te nemen en heb ik het gelaten door die 500 te betalen aan eneco klaar dacht ik.

14 dagen erna krijg ik een brief van stedin (volgens hun een standaard brief) “na landelijk onderzoek is gebleken dat uw type meters vermoedelijk niet naar behoren functioneerd” en daarom komen we bij u kosteloos deze meters vervangen voor de slimme meter.

Ik dacht nou maar even bellen he, eureka! van het kastje weer naar de muur eneco stedin eneco stedin… eindelijk een afspraak als wij uw meters vervangen hebben dan maken wij een klacht dossier aan en gaan op basis van uw meterstand en 3 maanden daarna een vergelijking maken als blijkt dat deze afwijkend zijn krijgt u mogelijk een vergoeding terug van eneco|( ik heb inmiddels immers al 500 betaald) ik dank nou wordt er toch iets mee gedaan! monteur komt op de afgesproken dag haalt mijn meters weg en hangt nieuwe op, ik bellen naar stedin om te vragen hoe nu verder met het klachten dossier, krijg ik een dame aan de lijn een mw Chrissy Chantra deze staat mij zeer onbeleefd te woord luisterd niet en valt mij steeds in de rede nadat zij heeft gezegt dat er helemaal geen klachtendossier is!!! dus kwam ik weer tegen een muur van weerstand aan, ivm haar houding vraag ik nogmaals haar naam om een klacht in te dienen, heet ze plotseling Charlotte Hendriks! zo gaat stedin dus met klanten om je wordt gewoon voor de gek gehouden en staat voledig machteloos aan de zijlijn…. ik zie mijn geld waarschijnlijk nooit meer terug maar het kan toch niet zo zijn dat zij deze klachten niet serieus nemen en als alleen heersers kunnen blijven ontkennen dat ook stedin fouten maakt!!!

op zijn minst excuses

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Stedin in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Stedin een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Stedin

Heeft op 17 januari 2014 om 08:59 geantwoord

Geachte mar0109,

Naar aanleiding van uw klacht heb ik op 16 januari 2014 telefonisch contact met u opgenomen om uw verbruik te bespreken.

In dit telefoongesprek is naar voren gekomen dat uw verbruik iets is gestegen, maar dat u dit kunt verklaren door de langer aanhoudende kou in het voorjaar van 2013 en de wijziging in uw thuissituatie.

Op het moment dat u twijfelt aan de werking van een van de meters, kunt u een ijking laten uitvoeren. De betreffende meter wordt dan aangeboden aan een onafhankelijk ijkinstituut waarna deze wordt geijkt. U ontvangt dan de uitkomst en het officiele ijkrapport thuis.

Het klopt dat de kosten van de ijking gaan op basis van ongelijk. Echter worden deze kosten niet vooraf in rekening gebracht. Deze kosten worden in rekening gebracht op het moment dat uit het ijkrapport blijkt dat de meter geen afwijking vertoont of door uw toedoen een afwijking teweeg heeft gebracht.

De meterwissel die heeft plaatsgevonden is omdat de elektriciteitsmeter op uw adres is afgekeurd. Dit betekent dat deze meter in de toekomst de mogelijkheid heeft om een afwijking te vertonen. Omdat er bij de meterwisseling slimme meters zijn geplaatst, zijn zowel de gas als elektriciteitsmeter gewisseld.

Doordat u twijfelde aan de juistheid van de meters, hebben wij u de optie ijking aangeboden. Deze optie staat los van de afkeur van de elektriciteitsmeter. Doorgaans wisselen wij de afkeurmeters nog niet tot het moment dat u afziet van de ijking. Als u geen ijking lat uitvoeren vervalt het recht op een correctie.

Ik heb geconstateerd dat deze informatie niet duidelijk aan u is gecommuniceerd. Om deze reden heb ik met u afgesproken om u een correctie aan te bieden op de afgekeurde meter. Dit betekent dat ik op basis van het verbruik op uw nieuwe elektriciteitsmeter een correctie laat opstellen voor het verbruik op de oude elektriciteitsmeter. Voor het opstellen van deze correctie heb ik met u een afspraak gemaakt om de meterstanden na een periode van meerdere maanden bij u op te vragen om zo de correctie aan te maken.

Doordat het hoge verbruik goed is te verklaren en u van mening bent dat het verhoogde verbruik niet te verklaren is in het verschil in kosten die u ziet, adviseer ik u om met de betreffende energieleverancier uw nota’s te bespreken. Zij kunnen u uitleg geven over de betaalde termijnbedragen en de energiekosten die aan u zijn berekend ten overstaande van voorgaande periodes.

Ik ga er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Sara-Jane
Stedin Webcare

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Stedin beoordeeld.

Heeft op 04 juni 2014 om 15:37 geantwoord

Het is eigenlijk niet zozeer een oplossing die er geboden is meer een soort tegemoetkoming, omdat ik verkeerd ben geinformeerd kan ik nooit meer mijn gelijk halen met betrekking op de meters. Voor de electrameter krijg ik wellicht een kleine vergoeding omdat deze zowiezo is afgekeurd vandaar de wissel.
Echter echt wijzer wordt ik er vooralsnog niet van ik ben doorverwezen naar eneco maar die blijven stug volhouden dat het verschil in de eindnota komt door het verbruik, komt dus niet echt iets zinnig uit. afwachten tot maart dan maar en hopen dat het naar mijn tevredenheid wordt opgelost in de vorm van een tegemoetkoming\terugbetaling van het e.e.a.

Alle klachten die gemeld zijn door mar0109