Klacht: overboeking?

op 16 augustus 2016 over turkish airlines in de categorie Vliegmaatschappij

Op zaterdag, 23 juli jl, ben ik voor een rondreis door India vertrokken vanaf Schiphol met Turkish Airlines.
Zoals iedereen wel weet, heb je voor India een visum nodig. Deze heb ik dan ook ruim van tevoren geregeld. Heet formulier had ik uitgeprint en meegenomen.
Op Schiphol heb ik bij de desk van Turkish Airlines, bij het inchecken, nog voor de zekerheid gevraagd of alle papieren in orde waren. Deze waren volgens de vriendelijke mevrouw prima in orde en ze wenste mij een goede reis.
In Istanbul hadd ik een verstap en zou om 20.00 uur verder vliegen met Turkish Airlines naar Delhi in India.
Om 19.00 uur is er begonnen met boarden . Ik was als eerste aan de beurt. Er stond een roodharige mevrouw vsn turkish Airlines en zij vertelde mij op zeer onvriendelijke wijze dat mijn papieen niet in orde waren en ik niet meekon. Op mijn vraag wat ik nu moest doen, schreeuwde ze zowat dat ik weg moest gaan. Ik was verbijsterd en raakte volledig in paniek.
Later kwam er een kale mijnheer bij (de manager?) en ook hij vertelde mij dat ik niet meekon. Hij had een formulier nodig, wat ik wel had, maar alleen zichtbaar was op mijn email. Ik vroeg en smeekte bijna om mij te helpen. Ik vroeg waar ik gebruik kon maken van internet. Op de plaats waar ik stond kon ik op geen enkele manier verbinding krijgen. Ik had nog een uur, dus een internetverbinding had ervoor kunnen zorgen dat ik meekon.
Volgens deze man was er op het hele vliegveld geen internetverbinding mogelijk.
Ik had toen ik zat te wachten om te boarden gezien, dat er 6 mannen van Indiase afkomst door de poortjes aan de zijkant weden gezet en dat er een en ander werd overlegd.
Uiteindelijk bleek dat met mij nog 5 passagiers niet meekonden met hetzelfde probleem. De medewerkers van Turkish Airlines waren onverbiddelijk. Op mijn vraag hoe het mogelijk kon zijn dat ik in Nederland wel werd doorgelaten gaf hij geen antwoord.
Er werden foto’s van onze paspoorten gemaakt en we konden vertrekken. Niet wetende wat te doen.
Het wrange is dat 3 andere passagiers met exact dezelfde papieren WEL door mochten. Ook dit we niet verklaard. Zelfs een man uit India heeft nog geprobeerd om uit te leggen dat de formulieren wel in orde waren voor India.
Om 8 uur werd de gate gesloten en tot onze verbazing werden de 6 mannen gesommeerd aan boord te gaan. Zonder ons nog verder te woord te staan vertrokken de medewerkers.
Wat nu? Eerst een plaats gezocht waar we op internet konden en gelukkig liet een aardige infomedewerker ons op zijn computer. Binnen now time hadden we de formulieren.
In een lounge hebben we toen op onze mobiele telefoons een print screen kunnen maken.
Deze lounge was 5 minuten van de boardingsplaats!
Nu zat er niets anders op dan een visum voor Turkije aan te vragen (25 euro) en een nieuw ticket te kopen naar India (130 euro) . Vervolgens wachten op het vliegveld tot de volgende vlucht naar India ging. 24 uur later om 20.00 uur.
Als ik in Nederland op de problemen gewezen was door Turkish Airlines die konden ontstaan, had ik met gemak op Schiphol alles nog kunnen regelen.
In India werd er achteraf niet eens een probleem van gemaakt.
Een traumatische ervaring rijker en een paar honderd euro armer, konden we de volgende dag na 24 uur op het vliegveld te hebben doorgebracht verder reizen.
Mij en anderen bekroop het gevoel dat er plaats gemaakt is voor de 6 Indiase reizigers.

Ik wil Turkish Airlines verantwoordelijk stellen voor bovenstaande.
De gemaakte kosten ad ongeveer 200 euro wil ik verhalen op Turkish Airlines.
Kosten vliegticket 130 euro
Kosten visum Turkije 25 euro
24 uur doorbrengen op vliegveld Istanbul 45 euro

Vluchtnummer: TK0716

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over turkish airlines

9 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over turkish airlines nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Jolanda de Jong