Klacht: Onterechte incasso en na toezegging toch aanmaning met boete

ecvdbeek op 05 juli 2020 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Klantnr. 170372953
Wij hebben 28 april opgezegd bij Essent. Contract met Vattenfall is ingegaan op 1 juni. Essent heeft toch termijnbedrag voor juni afgeschreven. Telefonisch bezwaar gemaakt en zelf gestorneerd. 3 juni eindafrekening van Essent ontvangen is op 20 juni afgeschreven. 16 juni aanmaning voor betaling juni ontvangen. Telefonisch bezwaar gemaakt. Op 5 juli weer aanmaning met boete ontvangen en dreiging hogere boete.

Essent heeft na opzegging middels 15 ! telefoontjes geprobeerd ons als klant terug te krijgen. Deze terreur is pas na klacht op klacht.nl beëindigt. Nu probeert Essent onterecht geld te incasseren.
Ik ben tevreden als
1.Essent schriftelijk meldt dat alle financiële verplichtingen door ons zijn nagekomen
2. Essent zijn vordering schriftelijk intrekt
3. Esent zijn excuses maakt en schriftelijk toezegt dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Essent

1 jaar geleden - Goedemiddag meneer van Beek, Begrijpelijk dat het vragen bij je oproept wanneer er nog een termijnbedrag geïncasseerd wordt terwijl je bent overgestapt en je het idee hebt dat het niet helemaal goed gaat. Echter zit hier een logische verklaring achter. Het komt namelijk vaker voor dat een overstap en een termijnbedrag elkaar kruisen. We krijgen de overstap dan later door waardoor het termijnbedrag voor de volgende maand al is opgemaakt. Dit is in jouw geval dus gebeurd. Maar alles wordt op de eindafrekening verrekend en je betaald alleen je daadwerkelijke verbruik. Als je op de eindafrekening in de specificaties kijkt op bladzijde 3 zie je dat het termijnbedrag van juni daarop meegenomen is. Als dit niet het geval zou zijn, was de bijbetaling € 261 meer geweest. Onderaan de streep blijft het dus hetzelfde. Omdat het termijnbedrag is opgemaakt en meegenomen op de eindafrekening dient deze betaald te worden. Omdat het verwarrend is over gekomen heb ik uitstel gezet op het termijnbedrag tot 31 juli én ik heb de aanmaankosten laten vervallen. Ben ik je hiermee tegemoet gekomen? Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt gehad. Fijn om te lezen dat je inmiddels niet meer telefonisch wordt benaderd. Groetjes Joyce en maak er een mooie dag van! Team Webcare Essent

Reactie van de melder van de klacht ecvdbeek

1 jaar geleden - L.S. Een onbegrijpelijke reactie. Wij hadden een overeenkomst tot 31 mei. Voor de maand juni zijn wij u dus geen betaling verschuldigd. Het verbruik over die maand dient dus niet in de eindafrekening te worden meegenonen.

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 08 juli 2020 om 15:18 geantwoord

Hoi meneer van Beek,

Ik begrijp je zeker. Als we je maandfactuur van juni laten vervallen zal de bijbetaling geen €247,26 maar €508,26 zijn. Dat komt omdat je totale kosten €2.074,26 zijn. Inclusief juni gaat hier €1827,- vanaf omdat dit al betaald is (behalve juni). Als we juni daar van af halen zou je uitkomen op €1566,- wat je dan hebt betaald. Dat is alsnog een te kort van €508,26. Onderaan de streep kom je uit op hetzelfde bedrag.

Ik hoop dat het helder voor je is. Mocht je alsnog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groeten,
Juri
Team Webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door ecvdbeek