Klacht: Onduidelijke bevestiging van het contract

op 18 december 2017 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Telefonisch werd ik benaderd door essent met een volgens hun berekening lagere energiekosten. Maar nu blijkt dat ik een 5 jaarcontract heb afgesloten. Dit stond niet expliciet/duidelijk in de bevestiging.
Ook zijn de energiekosten niet lager, groene stroom is duurder dan gewone stroom.

Je wordt belazerd, telefonische verkoop moet verboden worden.

Dit gebeurt ondanks het bel me niet aanmelding

Ik wil terug naar een 1 jaars contract zoals ik reeds jaren heb

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

9 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 18 december 2017 om 15:53 geantwoord

Beste Heer113,

U geeft aan dat u niet op de hoogte was van de looptijd van de overeenkomst en daarnaast geeft u aan dat groene stroom duurder is dan gewone stroom. Ik heb u proberen te bereiken via uw 06-nummer om dit te bespreken, maar helaas kreeg ik u niet aan de lijn. Graag geef ik via deze reactie uitleg over de looptijd en de groene stroom van uw overeenkomst.

Bij telefonische verkoop van energiecontracten dient er een bandopname te worden afgenomen waarbij alle voorwaarden benoemd worden. Na de bandopname ontvangt u een aanmeldbevestiging die door u bevestigd moet worden en daarna ontvangt u als laatste de contractbevestiging. Op dat moment gaat ook de wettelijke bedenktijd in van 14 kalenderdagen.

Ik heb de drie documenten opgevraagd, beluisterd en bekeken. Tijdens de bandopname wordt de looptijd van 5 jaar benoemd, waarna u met een vraag controleert of de looptijd 5 jaar is. Dit wordt op dat moment nogmaals bevestigd. In de aanmeldbevestiging wordt bij stroom en gas aangegeven dat het hierbij om een vijfjarige overeenkomst gaat. In het tarievenoverzicht, dat u bij de contractbevestiging ontvangt, staat bovenaan de pagina in roze letters dat het om een vijfjarige overeenkomst gaat. Helaas hebben wij binnen de 14 dagen bedenktijd geen bericht van u ontvangen en hierdoor kan de overeenkomst niet meer kosteloos geannuleerd worden of omgezet worden naar een éénjarige overeenkomst.

Ik snap dat u niet meer wilt betalen voor groene stroom. Bij Essent zijn de tarieven voor groene en grijze stroom exact gelijk. U betaalt dus niets extra's hiervoor.

Ik kan begrijpen dat dit niet het gewenste antwoord is, maar ik hoop dat ik u zo duidelijkheid heb kunnen geven over uw overeenkomst. Mocht u de bandopname graag willen ontvangen kunt u een e-mail sturen naar webcare@essent.nl.

Simon
Webcare Essent