Klacht: Onaangekondigde (extreme) verhoging van mijn maand tarief

op 09 september 2018 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Het plotseling verhogen van mijn maandtarief van 40 Euro per maand naar 507 Euro per maand na jaarrekening februari 2018.
Na mijn jaarrekening, waarbij ik over het jaar 2017 ongeveer 52 Euro terug kreeg, werd er plotseling geen 40 Euro van mijn bankrekening meer afgehaald, maar kwam er zelf na 2 maanden zelf achter dat Essent in de maand maart tot drie maal aan toe een bedrag van 507,00 Euro onaangekondigd van mijn rekening had geprobeerd te halen.
En ook de maand april heeft Essent geprobeerd 507,00 Euro van mijn bankrekening te halen, en op dat moment ik een betalingsachterstand had van 1014,00 Euro.
Nadat ik dat opgemerkt had, meteen Essent gebeld hierover.
Antwoord van Essent; Ooh sorry foutje!!!
Na dit telefoon gesprek is het een en al ellende.
Heb inmiddels diverse telefoon gesprekken gehad (meer dan 30), en diverse mail contacten gehad met Essent, en uit alles blijkt dat na een fout van Essent, de prijs en klacht naar de klant word gestuurd die de fout van Essent moet betalen.
Ik heb vanaf het moment dat ik het contract tekende, correct en op tijd betaald, totdat mijn maandelijks bedrag omhoog ging van 40 Euro naar 507 Euro.
Diverse aanmaankosten gehad de ene keer werden ze kwijtgescholden en de andere keer kwamen er 5 maanden bij over een periode van 2 maanden.
Mijn automatische incasso is onaangekondigd stop gezet, hierdoor werden de maanden mei en juni niet meer automatisch afgeschreven.
Heb dreigingen gehad van Essent om mij af te sluiten, na hun fout.
Tot heb heden moet ik nog steeds aanmaankosten betalen, Essent neemt de helft daarvan over en ik moet de andere helft betalen.
Hier neem ik geen genoegen mee, want als er een fout word gemaakt door een ander, hoef ik niet op te draaien voor de schade.
Hierbij nog een brief die geschreven is op 9 Augustus door een sociaal raadsvrouw die voor Gemeente Zaanstreek-Waterland werkt,

Serena Smits | SMDZW
do 9 aug. 14:47

aan ik

Door twee foutieve afschrijvingen in maart en april 2018 heb ik nu te maken met hoge kosten en een dreigende afsluiting.
Mijn termijnbedrag stond altijd op 40 euro per maand en werd maandelijks op tijd betaald.
Door een fout bij Essent is het termijnbedrag verhoogt naar 507 euro. Doordat ik van de jaarafrekening 2017 een bedrag van 51,77 euro terug kreeg keek ik niet verbaast op dat de maand maart niet was afgeschreven. Ik ging er namelijk vanuit dat dit verrekend was. Toen in april de tweede maand niet afgeschreven werd heb ik online gekeken waar dit aan lag. Zodoende kwam ik erachter dat mijn termijnbedrag abnormaal hoog stond. Ik heb direct contact opgenomen met Essent. Tijdens dit gesprek is aangegeven dat het bedrag inderdaad niet klopte en de twee termijnbedragen van 40 euro per maand verrekend konden worden met de eindafrekening van 2018 in februari 2019, omdat ik dit simpelweg met een bijstandsuitkering niet in een keer kan betalen en verwacht weer geld terug te krijgen. De automatische incasso zou ook weer herstelt worden. Echter werd er daarna een bedrag van 120 euro afgeschreven (ook 40 voor de volgende maand), wat is gestorneerd omdat ik dan geen geld meer heb om van te eten.
Ik heb hierna meerdere keren contact gehad met Essent en is mij gezegd dat de twee termijnen niet aan het eind van het jaar verrekend konden worden. Ik ben het hier niet mee eens, omdat mij dit eerder is toegezegd. Daarnaast lopen de aanmaningskosten op voor deze twee maanden. Dit allemaal door een fout die in de eerste instantie bij jullie is gemaakt.
Van 07 maart 2017 tot februari 2018 is altijd de maandelijkse termijn op tijd betaald.
Daarnaast heb ik op 0208 het termijnbedrag van augustus betaald, dit is nog niet terug te zien op mijn Essent, klopt dit?

Dat de 80 euro wordt verrekend met de eindafrekening van 2018. Als wel blijkt dat er nog een restant is daarna ben ik bereid dit te betalen.
Automatische incasso door laten lopen. Het is vanwege een herseninfarct is het voor mij niet te doen om elke maand bij te moeten houden dat er nog 40 euro betaalt moet worden. Om jullie te garanderen dat dit op tijd overgemaakt wordt wil ik een automatische incasso.
Geen waarborg som van 350 euro.
Geen aanmaningskosten.
Ik hoop op uw medewerking en begrip. Indien wij er op deze manier niet uitkomen voel ik mij genoodzaakt om naar de geschillencommissie te stappen.

Serena Smits
Sociaal Raadsvrouw

Tot op heden (9 september) krijg ik nog dagelijks mail en dreigingen om mij af te sluiten.

Deze klacht vereist spoed!!!!

Ik ben tevreden als ik 12 maanden lang 40 Euro betaal, zoals in het contract omschreven staat.
Geen aanmaankosten op mijn rekening zie.
En mijn automatische incasso weer aanstaat, zodat ik niet iedere maand zelf het bedrag over hoef te maken, daar heb ik voor getekend en dat zou ik graag terug willen zien.

En eventueel schade vergoeding na dit langdurig cq langdradige foutieve constructieve administratieve chaos van Essent

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 10 september 2018 om 13:48 geantwoord

Beste Stan-ley,

Ik begrijp dat er verwarring en onvrede heerst over de onverwachte verhoging van het termijnbedrag en de daarbij komende gevolgen.

De hoge termijnbedragen van maart en april hebben we in april hersteld, terug naar de normale € 40,-. De hierbij gekomen incassokosten hebben we geannuleerd, dit was immers onze fout.

Omdat we de (juiste) termijnbedragen op een later moment hersteld hebben, hebben we hier ook een nieuwe passende betaaldatum voor gegeven. Een betaling bleef echter uit, waardoor er opnieuw incassokosten in rekening zijn gebracht. Hierin hebben wij u ter tegemoetkoming een voorstel gedaan.

Mocht u hierover in gesprek willen gaan met ons, dan kunt u uw contactpersoon Laura benaderen.

Ron
Webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door Stan-ley