Klacht: NS schakelt incassobureau in

Amverweij op 28 november 2016 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Vanaf 11-9-2016 is ov-chipkaart niet meer geldig. Eind oktober brief ontvangen van NS waarin aangegeven wordt dat factuur voor NS abonnement niet is betaald. Er stond in dat als er niet betaald wordt dat NS het recht behoud het contract eenzijdig te beëindigen. Dit vond ik prima omdat ik toch nooit meer met de trein reis. Medio november kreeg ik een brief van Syncasso. Ik moest abonnementskosten NS en 40 euro incassokosten betalen. IK schrok hiervan want in mijn naïviteit dacht ik dat NS gewoon abonnement stop zou zetten. Na telefoontje met klantenservice werd mij duidelijk dat ik alles moest betalen en dat NS niets voor mij kon doen. Op dit moment had ik geen product (mijn kaart was immers verlopen in september al) en moest ik meer dan 100 euro betalen. Ik heb op aanraden van klantenservice medewerker de incassokosten betaald en een formele klacht ingediend bij NS. een Paar dagen later werd ik gebeld met hetzelfde verhaal. NS kan niks doen en ik moest gewoon betalen. Ik heb nog steeds geen OV-chipkaart want dat staat los van het abonnement, zo heb ik geleerd. Die moet ik dus eerst aanvragen bij OV-chipkaart.nl (kosten 7,50). IK kan het hele abonnement stop zetten maar dan krijg ik niet de zekerheid dat ik de overige periode aan geld terug krijg. Mijn klacht is ten eerste de verwarrende communicatie in de brief. Ten tweede de boetecultuur die er in gang wordt gezet op het moment dat er niet betaald is (zet gewoon het abonnement stop dat is wel duidelijk genoeg hoor). Ten derde de onoverzichtelijk OV-chipkaart/NS relatie (breng het onder dezelfde noemer en het is voor de klant een stuk eenvoudiger).

Gewenste Oplossing:

Ik wil duidelijkheid van de Klantenservice. Op het moment dat ik dit probleem aankaart bij de klantenservice dan zou ik graag willen dat er dan een klip en klare uitleg volgt over hoe ik het zsm en kostenbesparend kan aanpakken. In plaats daarvan moet ik een account bij NS aanmaken, een account bij OV-chipkaart aanmaken en nog steeds ben ik geen steek verder omdat ik nu wacht op een papieren activatiecode (die wordt via de post verstuurd omdat mijn ov-chipkaart blijkbaar vroeger op een ander e-mail adres is aangevraagd). En een klein beetje begrip zou fijn zijn.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over NS

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over NS nog niet in behandeling is genomen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 12 januari 2017 om 10:00 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte heer Verweij,

Hartelijk dank voor uw reactie welke wij op 28 november 2016 via Klacht.nl hebben ontvangen. Allereerst onze excuses voor deze late beantwoording. U ontvangt dit antwoord zowel via Klacht.nl als ook van de Klantenservice van NS. Wilt u reageren of vragen wij om iets naar ons op te sturen? Dan kan dat door de e-mail welke u van NS zelf krijgt, te beantwoorden.

Graag reageer ik op klacht over de onduidelijke correspondentie met betrekking tot de beëindiging van uw contract bij NS. Het spijt mij te vernemen dat u onze brief verkeerd heeft begrepen. Onze excuses hiervoor.

U laat ons weten dat als er niet betaald wordt wij het abonnement gewoon gelijk moeten beëindigen. U zult begrijpen dat dit geen optie voor ons is. Er zijn erg veel mensen die hun contract niet willen beëindigen maar die om welke reden dan ook niet betalen of hebben betaald. Zij moeten wel de gelegenheid krijgen om het contract te betalen.

Als u een abonnement niet langer gebruikt en uw contract wilt beëindigen kan dit alleen door contact op te nemen met de klantenservice van NS. Uw contract loopt van 1 oktober 2016 t/m 30 september 2017. Omdat uw contract al langer dan een jaar loopt is het mogelijk deze op elk willekeurig moment op te zeggen echter wel met inachtneming van een maand opzegtermijn. U krijgt dan niet gebruikte maanden van ons terug.

Om een contract te beëindigen heeft u wel een geldige OV-chipkaart nodig. Als u belt naar de klantenservice OV-chipkaart dan kunt u aangeven dat u een duplicaat nodig heeft. Daar zal dan ook uw abonnement weer op staan. Pas dan kunt u het contract beëindigen en deze beëindiging ophalen bij de kaartautomaat op het station.

Wel raad ik u aan eerst alle kosten te betalen. De incassokosten krijgt u niet van ons terug. De kosten voor de ongebruikte maanden vanaf 1 oktober 2016 wel.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
NS Klantenservice.

Alle klachten die gemeld zijn door