Klacht: niet leveren volgens afspraak = akkoord upgrade?

op 05 augustus 2016 over Hertz in de categorie Autoverhuur

Via Sunny Cars heb ik voor mijn vrouw een auto gehuurd zodat zij en de kinderen kunnen genieten van een onbezorgde vakantie in Zuid-Frankrijk. De auto was gereserveerd van 16-7 12.00 uur t/m 24-7 16.00 uur. Omdat de bus waarmee zij reisde vanwege files later was dan gepland, heb ik op 16-7 10.30 gebeld dat de auto later zou worden opgehaald.
Bij het ophalen van de auto in Avignon vertelde de baliemedewerkster mijn vrouw dat de auto niet voorradig was. Om die reden kreeg zij een zogenaamde upgrade aangeboden. Mijn vrouw had het gevoel dat zij wel moest accepteren, omdat zij anders helemaal niets zou hebben. Dit gevoel werd versterkt door de omstandigheden: drukke gesprekken deels Frans deels slecht Engels achter de balie en een lange rij wachtenden achter haar. De nadruk van de baliemedewerkster lag op de veel te dure verzekering en hoge borg van €630. Ook de toon waarop mijn vrouw zich aangesproken voelde heeft zij als kortaf en onprettig ervaren. Mijn vrouw heeft dus zeker niet gevraagd om een upgrade.
Mijn vrouw moest nog €192 bijbetalen voor deze upgrade. Bemiddeling van Sunny Cars mocht niet baten:
Ondanks aandringen van onze kant tonen zij zich niet bereid de kosten aan u terug te betalen. Omdat er ter plaatse getekend is voor de upgrade. Door het plaatsen van de handtekening gaat de huurder akkoord met de additionele kosten voor de upgrade.

Autoverhuurbedrijf Hertz heeft zich wel erg gemakkelijk ervan af gemaakt door te zeggen dat je voor akkoord hebt getekend voor iets wat je niet hebt gereserveerd terwijl ze zelf niet kunt leveren volgens afspraak.
Hertz heeft niet kunnen leveren wat was afgesproken (en betaald!!). Zij kunnen dan voor een vervangende auto zorgen, maar dat wil dan niet zeggen dat deze kosten voor de huurder zijn.

Omdat ik het verhuurbedrijf tijdig heb ingelicht over een vertraging voor het ophalen van de gereserveerde auto, wat helemaal geen probleem was, hadden zij de mogelijkheid om te vertellen dat zij niet in staat waren te leveren wat gereserveerd was.
Gewoon terugstorten van €192 lijkt mij de netste oplossing.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Hertz

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Hertz nog niet in behandeling is genomen.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Hertz in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Hertz een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Hertz

Heeft op 08 augustus 2016 om 12:29 geantwoord

Heeft op 09 augustus 2016 om 17:04 geantwoord

Als ik een auto huur, vooraf gereserveerd en betaald, dan verwacht ik te krijgen waarvoor ik heb betaald. Als het gevraagde niet in huis is, zorgt de leverancier er maar dat het wordt opgelost: geen gedoe over bijbetalingen en geen gezeur over extra kosten. Ik vind het dus schandalig dat Hertz in zo'n geval überhaupt laat betalen voor een upgrade. Mede onder het onder het motto dat het upgradebedrag te maken heeft met de borg (en verzekering) en dat daarvoor getekend moet worden is misleidend en achteraf oncontroleerbaar.

Jaren gelden, ca 1995, zou ik bij Hertz ook een keer moeten bijbetalen voor een upgrade, omadat een gereserveerde auto niet aanwezig was. Daarvoor heb ik destijds dus bedankt en (tot deze keer) niets meer gehuurd bij Hertz. Tot op heden heb ik dit gedrag nog niet meegemaakt bij andere autoverhuurbedrijven.

Alle klachten die gemeld zijn door pvlieger