Klacht: Vrijstelling afgewezen door wijzigingen in modulen

op 15 januari 2020 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Beste,

Op 10 december 2019 heb ik mijn diploma behaald bij de LOI.
Het gaat om het diploma voor de studie MBO kort grafische vormgeving.
Vanaf de start van deze opleiding is het altijd de bedoeling geweest om door te leren en na deze studie te starten met de vervolg opleiding MBO volledig grafische vormgeving.

Er is mij meerdere malen, zowel telefonisch als schriftelijk verteld dat ik na deze studie gewoon verder kan met de volledige opleiding en ik dan alleen nog maar stage, Nederlands, rekenen, Engels en burgerschap moet behalen, dit omdat de twee studies naadloos op elkaar aansluiten en de theoretische vakken hetzelfde zijn.

Om bovenstaande reden heb ik een vrijstelling ingediend voor alle behaalde vakken op 10 november 2019.
Deze vrijstelling is in behandeling genomen en op 6 januari kreeg ik de uitslag. In deze uitslag staat naar mijn verbazing dat ik alleen een vrijstelling krijg voor de volgende vakken; grafische kennis, bedrijfscalculatie, marketingPR en computervaardigheden.

Na veel contact is mijn vrijstelling in heroverweging genomen. Afgelopen dinsdag 14 januari heb ik wederom uitslag gekregen en hier in staat het volgende;

Namens de Examencommissie MBO delen wij mede dat u op
grond van de door u behaalde overeenkomende modulen van de Kort MBO opleiding Grafische vormgeving BGO vrijstelling krijgt voor de volgende modulen:

Adobe Photoshop Advanced
Adobe Illustrator
Indesign

Helaas moeten wij u namens de Examencommissie MBO mededelen dat u op grond van uw vooropleiding niet voor vrijstelling van de modulen Projectmanagement, Communicatie, Vormgeving, Wet- en regelgeving en Ondernemerschap in aanmerking kunt komen.
Dit omdat de inhoud van deze modulen inmiddels gewijzigd is.

Om even een voorbeeld te geven, wanneer jij je rijbewijs haalt en een half jaar later veranderen er een aantal regels in het verkeer, dan moet je toch ook niet opeens opnieuw je rijbewijs halen?! Dat zou echt super raar zijn.
Feitelijk is dit precies het zelfde, ik haal mijn diploma wil vervolgens graag verder studeren maar de vakken die ik al eerder heb behaald moet ik opeens allemaal opnieuw gaan doen omdat de lesstof is aangepast.

Daarbij, stel nu dat je een opleiding doet en opeens moet je overnieuw beginnen omdat de lesstof is verouderd.. Dat is toch echt super raar?

Aan het begin van mijn opleiding heb ik een vrijstelling aangevraagd voor het vak kunstgeschiedenis (dit omdat ik dit vak al heb afgerond op een vorige opleiding). Deze aanvraag is vervolgens goedgekeurd en staat ook gewoon als voldoende op mijn diploma. Vervolgens keuren jullie hem bij de aanvraag van 10 november 2019 af.. Ik begrijp echt werkelijk niks van jullie wijze van werken, het kan niet de ene keer wel, de andere keer niet. Zo werkt een vrijstelling toch niet?!

De gehele opleiding was achterhaald en gedateerd. Ik heb daar verder nooit over geklaagd en de opleiding gewoon afgerond ondanks alle gebreken en ergernissen. Als ik enigszins geïrriteerd naar jullie klantenservice bel over deze hele situatie en vraag om een oplossing krijg ik alleen maar bijdehante opmerkingen en kunnen jullie medewerkers amper gedag zeggen wanneer je de telefoon ophangt. Erg onaardig en onprofessioneel.

Ik ben de LOI gaan doen omdat ik door medische redenen niet naar school kan gaan. Nu ik mijn diploma had was ik zó blij dat er eindelijk een einde in zicht kwam. Vervolgens vertellen jullie dat ik zes vakken opnieuw moet gaan doen omdat de inhoud is verandert… Terwijl ik NET mijn diploma heb behaald..

Ik hoop echt van harte dat jullie mijn klacht serieus in behandeling nemen en met enige spoed zoeken naar de juiste oplossing.

Ik zou namelijk heel graag verder willen met mijn opleiding.

Maria Jonker

Een vrijstelling krijg voor alle vakken die ik al eerder heb behaald met een voldoende, dus ook voor; Wet regelgeving, Kunstgeschiedenis, Communicatie, Projectmanagement, Vormgeving en Ondernemerschap. (13 vakken in totaal)

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

Bericht van LOI

1 maand geleden - Beste Maria,Bedankt voor je bericht.Helaas worden er door de overheid bepaalde certificeringseisen gesteld. Als gevolg van de(vakinhoudelijke wijzigingen) sluiten de leerstoffen niet volledig aan op de module en het daarmee ontvangen certificaat.Helaas kanmag de LOI hier niet van afwijken. De volledige MBO opleiding is overheid-gecertificeerd en om dit traject volledig te kunnen doorlopen dient u aan de gestelde eisen te voldoen. Hierin hebben wij geen invloed daar dit vanuit de overheid is vastgesteld.Met vriendelijke groet,Wishal, LOI Webcare

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 17 januari 2020 om 11:06 geantwoord