Klacht: Misleidende informatie over stage

op 05 januari 2020 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Alle moeite gedaan om een stageplaats te regelen, in de beschrijvingen bij de stageopdrachten staat aangegeven dat het mogelijk is om op eenzelfde plek stage te lopen, mits er gewisseld wordt van afdeling ( als uitzondering op de harde eis om te wisselen tussen de propedeuse en hoofdstage) en dan ook nog 2x een akkoord krijgen waardoor ik verdere stappen ben gaan nemen en dan opeens te horen krijgen van weer een ander persoon dat er wel persee gewisseld moet worden. En dat over een tijdspan van 2 maanden. Gevolg nog geen antwoord op mijn laatste mail waarin ik dit toelicht, trage reacties, steeds andere contact personen en mijn stageplaats die nu wellicht vergeven of verpest is door al deze onduidelijkheden.

Wanneer ik stage kan lopen bij het bedrijf dat ik geregeld heb en daar mijn propedeuse en hoofdstage kan doen zodat ik kan bewijzen dat ik daar uiteindelijk thuishoor en thuis hoor in dit vakgebied. Zodat ik ook sneller mijn studiepunten behaal en deze opleiding kan afronden. En een snellere communicatie met 1 vast contactpersoon

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 07 januari 2020 om 11:20 geantwoord

Beste Joey,

Wat vervelend om te vernemen dat er onduidelijkheid is omtrent de regels van de stageplekken.
We hebben je vraag nogmaals voorgelegd bij het stagebureau, en daar is het volgende uit gekomen:

Er mag jammer genoeg door strenge eisen geen uitzondering gemaakt worden. Deze zijn wettelijk vastgesteld en de LOI dient zich hier als onderwijsinstelling aan te houden.
Je geeft aan dat er andere informatie is gegeven dan dat de gestelde eisen zijn, dit hebben wij niet terug kunnen vinden na intern onderzoek.
Zoals eerder door een collega en het stagebureau vermeld, zijn de eisen als volgt:

De stage van de propedeusefase en hoofdfase mogen wel aan een stuk worden doorlopen. Echter dienen deze stages wel op 2 verschillende scholen plaats te vinden.
Het is dus niet mogelijk dit op 1 school te doorlopen.

De start-eisen voor de Lio (afstudeerfase) zijn echter als volgt:
- Propedeusefase moet zijn afgerond,
- Stagehoofdfase (inclusief Praktijk Examen) moet met een voldoende zijn behaald
- Er moet minimaal 180 EC behaald zijn

Het lijkt het stagebureau daarom niet realistisch dat alle 3 de stages achtereenvolgend in 5 maanden te kunnen afronden.

Het is tevens niet mogelijk om voor de stage lessen in andere vakken te geven. Dit moet echt het vak Engels zijn.

In totaal staat voor alle stages bij elkaar 1680 uur. Hiervan is 812 uur (112 uur propedeuse, 392 uur hoofdfase en 308 uur hoofdfase) op de stageplek.
De overige 868 uur worden besteed aan het voorbereiden en uitwerken van de praktijk-integratie opdrachten, afstudeeropdracht en het reflecteren daarop.

Linsey, LOI Webcare

Heeft op 07 januari 2020 om 12:01 geantwoord

Letterlijk uit de leerpad onder het kopje stage hoofdfase 1 gehaald... : 'Gedurende uw opleiding loopt u op minimaal twee verschillende werkplekken stage. Dit is een harde eis.

-> Overigens is het wel mogelijk om op twee verschillende locaties binnen uw onderwijsinstelling de stages in te vullen. Na de propedeuse dient u van stageplek te wisselen.' <-Ja ik lees dat het een harde eis is, maar ik zie er onder duidelijk staan wat ik nu al maanden duidelijk probeer te maken, namelijk om te wisselen binnen dezelfde scholengemeenschap maar een andere locatie / richting.Waarom staat het erin geschreven maar wordt er elke keer door het stage bureau iets anders teruggekoppeld? Heb het stage bureau ook gemaild met een foto hiervan

Alle klachten die gemeld zijn door Joeygriep