Klacht: Betaling na stoppen studie

op 04 januari 2020 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Geachte heermevrouw,

In mei ben ik begonnen met de individuele studie Vertaler Engels. Ik heb geennauwelijks gebruikgemaakt van de faciliteiten en ik heb geen enkel tentamen gemaakt. Ik ben al officieel gestopt en ik heb tot nu toe al €1151 betaald, terwijl ik alleen maar één keer boeken heb gekregen, en twee thuiscolleges bijgewoond heb. Echter staat er in een brief die ik heb gekregen dat ik nog bijna €2000 moet betalen, terwijl dit via mijn berekening aanzienlijk lager zou moeten zijn omdat dit dan het bedrag is voor een klassikale studie, terwijl ik ingeschreven stond voor de individuele variant.
Toch heb ik in een artikel gelezen dat er een wet is als betalen voor iets waar je echt gebruik van maakt en recht van opzegging. Ook is er vermeld dat de consument vaak in het gelijk wordt gesteld, vaak komt er dan een advocaat bij, maar is dit echt noodzakelijk?
Het artikel waar ik het over heb is het volgende:
https:www.ad.nlbinnenlandstoppen-met-thuisstudie-kost-onterecht-duizenden-euro-s~a372d794?referrerhttps:www.google.com

Naar mijn beleving is het dus niet terecht dat ik nu nog bijna €2000 moet betalen omdat dat nog het resterend bedrag zou zijn voor een klassikale studie, en zou dit bedrag nog ongeveer €1400 moeten zijn.
Alhoewel, ik vind dat dit bedrag ook al hoogonterecht is omdat ik geen gebruik heb gemaakt van de faciliteiten van de LOI en al ben gestopt en toch ook al €1151 betaald heb, wat ik ook onterecht vind (zie artikel).
Ik heb ook al contact opgenomen met het juridisch loket.
Is het mogelijk om te komen met een tegemoetkoming van deze kosten, of om (een deel van) de kosten kwijt te schelden? (zie artikel)

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg,
Aleksandra Sykula (cursistennummer: 121722198)

Ik zou tevreden zijn wanneer er een compensatie van de kosten zou komen, of een teruggave van (een deel van) het al reeds door mij betaalde studiegeld.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 07 januari 2020 om 12:02 geantwoord

Beste Aleksandra,

We begrijpen dat er onduidelijkheid is omtrent het betalen van het lesgeld, daar kunnen we je het volgende over mededelen:

Zoals zichtbaar is in de bevestigingsbrief, zijn de kosten van de opleiding €258,- per maand. Een studiejaar heeft een totaal bedrag van €3096,-. Je betaald enkel voor het eerste studiejaar.
Het aanvragen van studiemateriaal zoals ook zichtbaar is in de bevestigingsbrief, kun je zelf aanvragen in je online leeromgeving.
Examens aanvragen is ook aan de student, het gaat immers om flexibel onderwijs met een thuisstudie, dit kan op eigen tempo.
Mocht de bevestigingsbrief niet meer in je bezit zijn, sturen we deze uiteraard graag opnieuw naar je toe.
Je kunt de algemene voorwaarden omtrent thuisstudies terug lezen op: https:www.loi.nlvoorwaardenvoorwaarden_thuisstudies

Omtrent het RTL nieuws item kunnen we het volgende aangeven:
De LOI hanteert de reeds vastgestelde voorwaarden zoals gebruikelijk binnen de branchevereniging. Dit houdt in dat wij niet op je verzoek in kunnen gaan.

Een fijne dag toegewenst.

Linsey, LOI Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Aleksandra Bouma