Klacht: Jaarrekening van afgelopen jaren aangepast terwijl constant juiste meterstanden doorgegeven

op 13 oktober 2016 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Sinds September 2012 heb ik betreffende woning.
De volledige woning is gerenoveerd (heeft meer dan 6 maanden geduurd) en tijdens de verbouwing is ook de energiemeter vervangen.

Ieder jaar is mij gevraagd de juiste meterstanden door te geven, ieder jaar heb ik dit ook gedaan (hiervan kan ik de bevestiging overleggen).

Ieder jaar heb ik vanuit de Nuon een jaarrekening ontvangen, waarbij ik de ene keer geld terug kreeg en de andere keer geld terug ontving.
Aangezien ik de meterstanden had doorgegeven was ik in de veronderstelling dat het goed was, alleen afgelopen week ontving ik aangepast jaarrekeningen over de afgelopen 3 jaar (dus 2014, 2015 en 2016).
In de jaarrekeningen wordt aangegeven dat ik voor de Jaren 2014 en 2015 moet bijbetalen.
Nadat ik zelf contact heb opgenomen met Nuon, is aangegeven dat in de vorige jaarrekeningen is uitgegaan van geschatte warden ipv de meterstanden die ik heb doorgegeven.

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat je met geschatte waarden gaat werken ipv de werkelijke waarden die door mij verstrekt zijn. Dat klinkt niet logisch.

In mijn ogen is dit een fout in het proces van energieleverancier Nuon en netbeheerder Stedin en dan bevreemd het mij dat ze het volledige bedrag op mij gaan verhalen. Zonder mij ook te verwittigen dat er een fout is gemaakt.

Aangezien het in mijn ogen een interne fout is, zou ik ook een tegemoetkoming van Nuon verwachten. De enige tegemoetkoming die ze willen aangeven is een betalingsregeling, dat is in mijn ogen onvoldoende. Als ik fouten maak bij klanten dan zal ik hiervoor ook de consequenties moeten pakken en kan er niet klakkeloos een factuur verzonden worden.

Ten eerste dat Nuon toegeeft dat er fouten zijn gemaakt en een toelichting geeft hoe dit kan gebeuren.

Daarnaast zou ik het niet meer dan schappelijk vinden als ze over de brug komen met een reeele tegemoetkoming. (een betalingsregeling zie ik niet als redelijke tegemoetkoming)

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

Bericht van Nuon

2 maanden geleden - Geachte heer Smits, Op deze website lezen wij uw klacht over Nuon. Graag geven wij u antwoord op uw klacht. Uw Jaarlijkse energienota heeft vertraging opgelopen vanwege de meterstandenreeks. Ondanks u jaarlijks (2015/ 2014) de standen heeft doorgegeven zijn deze geschat door de netbeheerder op het verloop van de 'oude' E meter. Op de nieuwe meter heeft u in totaal 7.013 kWh verbruikt vanaf 12-10-2012. Vanaf de aanmelding tot de Jaarlijkse energienota van 2015 hebben wij u 2411 kWh in rekening gebracht. Dit betekent dat u het verschil in verbruik op de Jaarlijkse energienota 2016 in rekening krijgt. We vinden het vervelend dat dit zo is gelopen. We horen graag wat uw voorstel is. Met vriendelijke groet, Joeri Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht smits_ed@hotmail.com

2 maanden geleden - Beste Joeri, Maar het is toch vreemd dat er bij 2 jaarnota's met verkeerde meterstanden is gewerkt? Jullie vragen toch niet voor niks aan mij om de meterstanden door te geven, dan mag ik er toch ook vanuit gaan dat hiermee wordt verrekend? Aangezien ik dit niet zie als een fout van mijn zijde en ben ik eigenlijk voornemend om niks te betalen. Als ik een fout maak bij een klant moet ik daar ook zelf voor opdraaien. MAar ik vind het ook fijn als mijn klanten dan me tegemoet willen komen, dus mijn voorstel is dat jullie 50% van het nu nog verschuldigde bedrag in rekening brengen. Ik zie graag jullie reactie tegemoet, Ed

Bericht van Nuon

1 maand geleden - Goedenavond heer Smits, Bedankt voor uw reactie. Helaas kunnen we niet akkoord gaan met uw voorstel om 50% van het te betalen bedrag te laten vervallen. De kosten die wij in rekening brengen, zijn de kosten voor uw daadwerkelijke energieverbruik. Helaas hebben wij van uw netbeheerder vorige maand pas doorgekregen dat uw elektriciteitsmeter een aantal jaar geleden al is vervangen. Doordat wij nog uw oude meter in onze administratie hadden staan, kwamen de meterstanden die u doorgaf niet overeen. Dat is de reden dat wij uw verbruik geschat hebben, helaas blijkt nu dat onze schatting veel te laag is geweest. Wij verwachten van onze klanten dat zij de jaarafrekening die wij sturen ook controleren. Ik kan me echter ook voorstellen dat u ervan uitging dat deze juist zouden zijn. Vandaar dat wij u hierin tegemoet willen komen. Uw voorstel om 50% van het bedrag te laten vervallen, vinden we iets teveel van het goede. Het totaalbedrag van de oude vervallen en de nieuwe jaarafrekeningen komt op € 725,32. Wij willen hiervan een kwart voor onze rekening nemen. Dat komt dan op € 181,33. Ik rond dit bedrag graag af naar boven (€ 200,-). Er blijft voor u dan een te betalen bedrag van € 525,32 over. Daarover kunt u een kosteloze betalingsregeling met ons afspreken. Helaas zijn de opdrachten om de bij te betalen bedragen van uw rekening af te schrijven al naar uw bank verstuurd. Dit kan ik helaas niet meer tegenhouden. We incasseren vandaag één bedrag en storten het tegoed van uw laatste jaarafrekening. Daarnaast schrijven wij op 13 oktober nog twee bedragen af. U kunt de afschrijvingen uiteraard zelf wel storneren. Ik hoor graag of u akkoord gaat met ons voorstel. Als een betalingsregeling voor u niet nodig is, kunnen we het bedrag van € 200,- dan natuurlijk ook naar uw rekening overmaken. Dan hoeft u de aankomende incasso’s niet te storneren. Met vriendelijke groet, Marlies Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht smits_ed@hotmail.com

1 maand geleden - Beste Bedankt voor de reactie en het voorstel om tegemoet te komen in het te verekenen bedrag. Alleen blijf toch een apart gevoel houden over het feit dat ik de dupe wordt van de communicatie die niet goed loopt tussen de netbeheerder (Stedin in dit geval) en de energie leverancier. Ik heb alles nog even nagekeken en op 5-5-2013 heb ik ook al de meterstanden aan Stedin doorgegeven (stand: 2541). Als de Stedin de gegevens niet doorgeeft aan jullie dan mag Stedin voor de kosten opdraaien, dan stel ik voor dat jullie de openstaande rekeningen naar de Stedin sturen? Ik zie graag je reactie tegemoet Groeten, Ed 06-28541140

Reactie van de melder van de klacht smits_ed@hotmail.com

1 maand geleden - Beste, Na 6 oktober heb ik geen reactie meer van jullie mogen ontvangen. Ik was in de veronderstelling dat we aan het praten waren hoe we tot een goede oplossing konden komen. Zoals in het voorstel wat je op 5 oktober hebt gedaan heb ik de bedragen gestorneerd, in afwachting totdat er een goede oplossing was en we aan de gang konden. Het bevreemdt mij dan dat ik gisteren een brief ontving van jullie waarin stond dat ik dit bedrag direct moet gaan betalen en dat er anders een incasso bureau wordt ingeschakeld. Ik neem aan dat jullie alle aanmaningen op dit moment stop zetten totdat we een oplossing hebben. Graag wil ik met jullie contact om tot een goede oplossing te komen. Groeten, Ed 06-28541140

Reactie van de melder van de klacht smits_ed@hotmail.com

1 maand geleden - Beste, Tot op heden nog niks vernomen, graag zou ik een reactie tegemoet zien. Zodat wee dit kunnen oplossen. Groeten, Ed

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Nuon

Heeft op 19 oktober 2016 om 13:32 geantwoord

Goedemiddag heer Smits,

Dank u voor uw reactie en excuses dat we zo laat reageren.

Vooralsnog blijven we bij ons eerdere aanbod en zullen we Stedin niet de energienota's sturen voor uw verbruik. Mocht u toch van mening zijn dat zij uw verbruik dienen te betalen, kunt u zelf in contact met hen treden.

Vriendelijke groet,
Nancy, Nuon Webcare

Heeft op 19 oktober 2016 om 18:06 geantwoord

Erg vreemd dat ik meerdere keren contact op moet nemen voordat er actie wordt ondernomen, mede daarom kan ik me hier totaal niet in vinden. Zelfs in jullie reclames geven jullie aan dat je de exacte jaarrekening krijg als je de meterstanden doorgeeft. In mijn ogen verschuilen jullie je nu, terwijl dit veel eerder aan het licht had kunnen komen.

Maar om dit hele verhaal achterwege ga ik akkoord met jullie voorstel van 5 oktober.

Jullie sturen mij een acceptgiro met het bedrag van € 525,32. Als ik de aangepaste acceptgiro/factuur heb ontvangen zal ik direct betalen.

De aanmaning die ik heb ontvangen beschouw ik als niet verstuurd, zoals afgesproken betaal ik direct na aanlevering juiste acceptgiro/factuur.

Groeten,
Ed

Alle klachten die gemeld zijn door smits_ed@hotmail.com