Klacht: ING komt na afhandeling klacht terug op reactie

op 26 augustus 2016 over ING in de categorie Banken

Op onderstaande klacht, die ik als afgehandeld heb aangevinkt nadat ik de oplossing goed vond. Komt ING terug op zijn oplossing en krijg ik alsnog niet de rente die geldig is op datum van niet te sluiten rentevast periode. Zie onderstaande reacties.

Mijn Klacht

5 jaar geleden (bankspaarvariant 2 voorwaarden nov 2010)sloten wij een aflossingsvrije en een bankspaarhypotheek bij de ING af. Nu komt er per 1 november een eind aan de rentevaste periode van 5 jaar en kregen wij 27 juli een nieuw rentevoorstel voor de komende jaren.
Daarna is de rente al 2 x gedaald. Natuurlijk willen wij dat de voor ons pas in november ingaande rente bijgesteld word naar de huidige rente daarom zochten wij telefonisch contact voor een aangepast voorstel.
Maar dit doet de ING dus niet. In tegenstelling tot klanten die een nieuwe hypotheek afsluiten per 1 november wordt onze rente dus niet naar beneden aangepast. In vind dit niet netjes naar vaste klanten toe en ook heel erg oneerlijk, je wordt eigenlijk als vaste klant gestraft.
Daarbij klopt het niet met onze voorwaarden. Hierin staat dat wij 1 maand van tevoren een voorstel krijgen tegen het dan geldende tarief. Wij zijn hier dus niet mee akkoord en ING handelt hierin ook tegen de afgesproken voorwaarden in.

Gewenste Oplossing

Ik ben tevreden als ik gebruik kan maken van de lagere geldende rente. En niet deze hypotheekrente die ik 3 maanden van tevoren ontving. Wij hadden bij het afspreken van de hypotheek ook te maken met de zogenaamde dagrente waarbij wij bij verlaging in de periode omlaag gingen. Ik wil dit ook nu toegepast zien. Een bestaande klant mag niet minder behandeld worden en een duurdere hypotheek krijgen dan een nieuwe klant.

Extra informatie

hypotheeknummer T090-909755

Bericht van ING
25 augustus 2016 om 18:27

Wijzigen Verwijderen

Hallo Jeroen,

Krijg ik op mijn vraag bij mijn feedback nog reactie?

Swannet

Bericht van Webcare ING
26 augustus 2016 om 09:07 uur

Beste Swannet,

Mijn excuses voor de late reactie. Ik heb ondertussen nogmaals contact opgenomen met de afdeling Hypotheken. Mijn collega heeft uw hypotheek erbij gepakt. Helaas staat in uw offerte wat u onlangs heeft ontvangen dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de dagrente wanneer deze daalt nadat u uw rentevoorstel heeft ontvangen.

Het spijt me ontzettend dat dit niet eerder gemeld is.

Mocht u meer vragen hierover hebben kunt u via onderstaande link een terugbelverzoek indienen voor de afdeling Hypotheken. Gebruik hiervoor deze link: https://belmijnu.ing.nl/scripts/fccml3.dll?action=fccml3&subscrid=bru7mkkxm3.

Nogmaals mijn excuses voor de verwarring.

Linh

Oplossing van ING

24 augustus 2016 om 16:56

Goedendag meneer/mevrouw,

Excuses voor de late reactie. Goed dat u contact met ons opneemt. Ik heb navraag gedaan bij de afdeling Hypotheken betreffende deze voorwaarden. Het is inderdaad zo dat u 3 maanden voor de einddatum een nieuw voorstel van ING ontvangt, daar waar in het verleden een termijn werd gehanteerd van 1 maand. ING wil u hiermee meer tijd geven om na te denken over het voorstel.

Echter wordt u als (vaste) klant nooit benadeelt met een voorstel waarop ten tijde van het aanmaken van het voorstel, een hogere rente vermeld staat dan de huidige rente. Bij de ingangsdatum wordt namelijk alsnog de huidige rente (als deze is gezakt) toegepast.

Mocht de rente bij ingangsdatum hoger zijn dan op uw voorstel, dan is het rentepercentage op het voorstel van kracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Jeroen

Feedback van swannet
24 augustus 2016 om 21:19

Wijzigen

Hallo Jeroen,

Blij met deze reactie, dit was wat ik bedoelde.
Bij de klantenservice gaf men echter aan dat ik alleen dit voorstel kon krijgen en de rente niet zou zakken zij wezen mij ook op de volgende vraag die bij het rentevoorstel zat:
Wat als de actuele hypotheekrente nog wijzigt? Antw: De hypotheekrente bij de rentevaste periode die u in deze offerte kiest, geldt vanaf de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode. het kan gebeuren dat in de tussentijd de actuele rente wijzigt. In dat geval blijft voor u het rentepercentage in deze offerte van toepassing. Een stijging of daling van de actuele rente voor de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode heeft dus geen invloed op uw nieuwe rentepercentage.

Daarbij kan ik nu online kiezen voor een rentevaste periode en wil ik dit ook anders kan ik namelijk de actieve betaalrekening korting niet ontvangen. Maar als ik nu kies, hoe weet ik dan zeker dat ik de op 1 nov. geldende rente indien lager als het voorstel krijg. Kunt u dit zwart op wit doormailen zodat ik als het onverhoopt toch niet goed gaat op deze afspraak terug kan komen?

Gewoon zoals aangeven, de eventueel lagere dagrente op mijn nieuwe rentevastperiode hypotheek per 1 november. Of het aanbod dat jullie gaven indien rente gelijk of hoger is dan rente per 1 november. Graag ontvang ik dit keer een bevestiging per email.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 26 augustus 2016 om 12:28 geantwoord

Beste Swannetta,

Het spijt me om te horen dat je het hier niet mee eens bent. In dit geval kun je een directie klacht indienen.

U stuurt een brief zonder postzegel waarin u uw klacht omschrijft en waarom u het hier niet mee eens bent. Daarnaast vermeldt u uw naam, rekeningnummer bij ING, adresgegevens en telefoonnummer.

De brief kunt u sturen naar:
Directie ING
Antwoordnummer 230
1000 XA Amsterdam

Binnen 6 weken ontvangt u een schriftelijke reactie.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Linh

Heeft op 29 augustus 2016 om 15:49 geantwoord

Wijzigen

Zoals aangeven heb ik gebeld, maar er wordt niets aan deze ongelijkheid gedaan. Een bestaande klant krijgt dus nog steeds geen gelijk aanbod als een nieuwe klant.
ING komt 3 maanden van te voren met een voorstel, en ook al zakt de rente in de periode tot de nieuwe overeenkomst, je betaald de rente uit het 1e voorstel.
Dus 27 aug wordt voorstel aangemaakt met 2.54% rente per 1 nov. op 1 nov rente 2.00% je kunt alleen maar de 2.54% krijgen. Terwijl een nieuwe klant de dagrente ontvangt.
Wij hadden bij eerste afsluiting een dagrente, maar dit wordt bij verlenging niet opnieuw toegepast. In getekend contract staat nieuw voorstel 1 maand van te voren. Je krijgt voorstel 3 maanden van tevoren en kunt geen nieuw voorstel 1 maand van te voren ontvangen.
Erg slechte service van ING. Zodra je getekend hebt, wordt er niets meer voor je gedaan.

Alle klachten die gemeld zijn door swannet