Klacht: jaarafrekening(en) en beloftes

Vicky op 26 januari 2013 over Greenchoice in de categorie Energieleveranciers

De meterstanden zijn op 20-11-2012 aangeleverd (op verzoek van GreenChoice zodat jaarrekening opgemaakt kon worden). De meterstanden zijn dezelfde dag nog doorgegeven.
Diverse malen met de customerservice contact gehad om überhaupt de jaarafrekening te krijgen. Na melding dat we bij einde contract naar een andere energieleverancier zouden gaan: “excuses, spoedprocedure wordt opgestart, u kan de nota op het einde van de week verwachten.”…, en helaas… ook dat komt GreenChoice niet na. Tevens zou ik opeens 3 tot 4 weken moeten wachten op de jaarafrekening?! (m.a.w. zijn die ‘binnen 3 weken waarin je jaarafrekening kan verwachten’ hetgeen GreenChoice vermeld zijn opeens 12 tot 13 weken?!)
Afgelopen week krijg ik alleen de afrekenperiode in de wintermaanden (NOV-MRT, omdat er in maart 2012 een slimme meter geplaatst is), met de vermelding dat ze in februari het bij te betalen bedrag over de periode 4-11-2011 t/m 30-3-2012 van € 283,18(logisch als je alleen de wintermaanden telt!) zullen afschrijven (zie ook tip * van GreenChoice onderaan). Hiermee ga ik natuurlijk niet akkoord!
Tevens hanteert men niet de tarieven die vastgezet zijn bij het vastzetten van het 3 jaar contract. (het vorig jaar was men al per ongeluk (?) vergeten het tarief van winter- naar zomertarief om te zetten bij de jaarrekening….) .
Op de site geeft GreenChoice zelf aan: “Volgens de voorwaarden wordt de jaarrekening binnen 3 weken na aanleveren van de meterstanden aangeleverd.”
… inmiddels zijn we meer dan 2 maanden verder vanaf dat meterstanden zijn aangeleverd. Nu zie ik in ons dossier staan:
“Uw volgende nota
U ontvangt over ongeveer 2 maanden automatisch een verzoek uw meterstanden door te geven voor het opmaken van de jaarnota. Indien u geen meterstanden doorgeeft, zal u een nota ontvangen op basis van een schatting van uw verbruik.”
Dus m.a.w.: ik krijg geen afrekening tot 20-11-2012?!

Afgelopen week heb ik GreenChoice toegezegd dat als ik voor dit weekend geen 2 correcte nota’s zou hebben ontvangen ik de klacht op deze site zou plaatsen. En ik kom mijn beloftes na…

Tip van mij: laat geen slimme meter plaatsen in/vlak na de winter, en check je nota’s nauwkeurig!

* Tip GreenChoice:
“Kan ik zelf bepalen wanneer en hoe vaak ik een jaarnota ontvang?
In principe kunt u over elke gewenste periode een nota laten opmaken. Dit is echter niet aan te raden, omdat u dan geen goed overzicht heeft wat u op jaarbasis gebruikt. Als u een nota aanvraagt over alleen de zomermaanden krijgt u geld terug, omdat u wel een voorschotbedrag betaalt, maar vrijwel geen gas verstookt in de zomer. Daartegenover staat dat u op een nota die alleen de wintermaanden beslaat, vrijwel altijd moet bijbetalen, omdat u relatief heel veel gas verstookt en ‘slechts’ uw normale voorschotbedrag betaalt. Greenchoice maakt – behoudens eindnota’s – geen nota’s op over minder dan een half jaar levering.”

Binnen 1 week na heden een correcte nota tot plaatsing slimme meter EN een correcte afrekening vanaf plaatsing slimme meter tot 20 november 2012.
Tevens wordt de bijbetaling over de periode 4-11-2011 t/m 30-3-2012 van € 283,18 (factuur JN029102437) die men zou doen rond 10-2-2013 niet afgeschreven.

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Greenchoice over deze klacht.

Bericht van

11 jaren geleden - Geachte heer/mevrouw, Bedankt voor het plaatsen van uw klacht op klacht.nl. Ik heb uw dossier bekeken en wil u graag als volgt informeren. Uw jaarnota tot de meterwissel op 30-03-2012 is verwerkt met twee verschillende tarieven. Het tarief in november 2011 is een eenjarig contract geweest en de overige maanden zijn de tarieven zoals met u afgesproken voor het drie jarig contract. De reden dat deze tarieven zo verwerkt zijn, is dat u de aanvraag voor het drie jarig contract heeft ingediend op 24 november. De tarieven gaan dan altijd per de 1e van de volgende maand in. Indien u wenst kan ik deze nota wel corrigeren en het tarief van november wijzigen in het afgesproken drie jarig tarief. Ik vind het erg vervelend dat u geruime tijd moet wachten op de verwerking van uw jaarnota's. De meterwissel was niet op tijd verwerkt, waardoor uw jaarnota tot en met november 2012 zo lang op zich laat wachten. Ik zal er zorg voor dragen dat deze nota zo snel mogelijk opgemaakt en verstuurd zal worden. Graag bied ik mijn excuses aan voor het ongemak. Het is het streven van Greenchoice om de nota's binnen drie weken na ontvangst van de meterstanden te versturen en dit is bij u niet gebeurd. Ik zal er zorg voor dragen dat uw klacht nu zo snel mogelijk wordt opgelost. Op dit moment zal het jaarbedrag van februari nog niet geincasseerd worden. Graag verneem ik van u of u de nota tot de meterwissel wilt corrigeren. In dat geval komt de opgemaakte nota en het bijbehorende bedrag te vervallen. Na het opmaken van deze gecorrigeerde nota zal ook uw nota tot en met november worden opgemaakt en verstuurd worden. Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, Esmée Greenchoice

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Geachte Mevrouw, als in november 2011 het tarief van 1-jarig contract van toepassing is, dan ben ik heel benieuwd naar de berekening van GC. Tarief GC voor ons 1 jarig contract voor bijvoorbeeld het hoogtarief stroom stond op € 0,0710, het 3 jarig contract staat vast op € 0,0750. Dan ben ik heel benieuwd hoe er dan een gemiddelde uit kan komen van € 0,07592 ? Ben in ieder geval al tevreden met het feit dat de verrekening niet geïncasseerd zal worden totdat ook de 2e nota gemaakt is. Vind het alleen erg jammer dat klanten ertoe gedwongen worden om 'gehoord' te worden men moet uitwijken naar deze site omdat gewone emails schijnbaar niet dat effect kunnen hebben. Graag verneem ik hoe die berekening van het gemiddelde tarief tot stand is gekomen. Met vriendelijke groet, Vicky

11 jaren geleden - Ik heb Greenchoice een herinnering gestuurd dat deze klacht nog niet in behandeling is genomen.

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Greenchoice in behandeling genomen

Bericht van

11 jaren geleden - Geachte mevrouw, Bedankt voor uw reactie. Het eenjarig contract voor november 2011 is een contract waarbij de tarieven geldig waren van oktober 2011 tot oktober 2012. U heeft twee maanden gebruik gemaakt van dit contract en in november heeft u contact opgenomen met Greenchoice en dit contract omgezet naar een driejarig contract. Ter verduidelijking van de berekening van uw tarieven heb ik uw hoogtarief als voorbeeld genomen: Het leveringstarief voor elektriciteit hoog voor het eenjarig contract is €0,0800. Inclusief de dan geldende energiebelasting en BTW is dit tarief €0,2286. Voor de overige vier maanden gold het tarief van €0,0750. Voor december 2011 was dit tarief incl. energiebelasting en BTW €0,2226 en voor de overige drie maanden in 2012 €0,2287. Dit verschil heeft te maken met de verhoging van de energiebelasting per 1 januari 2012. De precieze berekening van het leveringstarief voor elektriciteit hoog is als volgt: Jaar Maand Verbruik Bedrag 2011 nov 140,3265 € 0,0800 2011 dec 161,1156 € 0,0750 2012 jan 161,1156 € 0,0750 2012 feb 150,7211 € 0,0750 2012 mrt 150,7211 € 0,0750 De berekening voor het gemiddelde tarief wordt gemaakt door het verbruik te vermenigvuldigen met het tarief. Dit kan bij elkaar opgeteld worden en hierna gedeeld worden door het verbruik, in dit geval 764 kWh. U kunt deze uitsplitsing ook terugvinden in de gespecificeerde nota op uw online dossier. Het tarief van uw driejarig contract is lager dan het tarief van het eenjarig contract. Indien u wenst kan ik deze nota laten corrigeren en kunt u vanaf november gebruik maken van de huidige tarieven. Ik vind het ook erg vervelend dat uw vraag en klacht niet eerder in behandeling zijn genomen. Wij streven er naar om e-mails binnen twee werkdagen te beantwoorden, maar dit lukt helaas niet altijd. Het is op dit moment erg druk bij Greenchoice waardoor de reactietermijnen langer zijn. Mijn welgemeend excuses voor dit ongemak. Graag verneem ik van u of u de correctie uit wilt laten voeren en indien u nog vragen heeft over de nota en berekening verneem ik dit graag. Met vriendelijke groet, Esmée Greenchoice

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Geachte Esmée, vind het een erg vreemde constructie? Ik ben 14 november 2010 energievoorzieningen gaan afnemen van GreenChoice met een 1 jaar vast contract. (d.w.z. van 14 november 2010 tot 14 november 2011) hoe kunnen de tarieven van een volgend contract van oktober 2011 tot oktober 2012 gelden? Het lijkt mij toch dat die dan vanaf 14 november 2011 tot 14 november 2012 geldig zouden moeten zijn? Op deze vraag verwacht en hoef ik geen antwoord, wellicht gaat de logica van GreenChoice mij boven de pet. Voor mij is het wel duidelijk dat als ons 3-jarig contract om is wij zullen overstappen naar een andere energieleverancier. GC vergt mij persoonlijk te veel energie en tijd, en wellicht dat jullie daar andersom precies zo over denken :) . Graag zou ik de gecorrigeerde nota t/m de meterwisseling ontvangen, en tevens een correcte jaarnota. Met vriendelijke groet, Vicky

Bericht van

11 jaren geleden - Geachte mevrouw, Ik zal de jaarnota tot aan de meterwissel laten corrigeren en de nota na de meterwissel ook zo snel mogelijk op laten maken. U kunt beide nota's binnen uiterlijk twee werkweken verwachten. Ik vind het erg jammer dat u er voor kiest om toch over te stappen naar een andere leverancier. Omdat Greenchoice geen opzegboete hanteert is het mogelijk om een contract voortijdig stop te zetten en voor een ander tarief te kiezen. Dit is bij u ook gebeurd. In september 2011 is via uw online dossier een aanmelding voor ons 1-jarig tarief binnen gekomen en dit is verwerkt. Eind november is een nieuwe aanmelding via uw online dossier binnen gekomen voor een 3-jarig tarief en ook dit is verwerkt. Ik begrijp echter dat dit heeft geleid tot een vervelende situatie. U heeft zelf veel tijd moeten besteden aan het laten corrigeren van uw jaarnota en Greenchoice had hierin een meer klantvriendelijke rol kunnen spelen. Ik wil graag mijn excuses aanbieden voor het ongemak en ik zal uw klacht zo snel mogelijk afronden. Met vriendelijke groet, Esmée Greenchoice

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Geachte Esmée, heb gisteren de 1e nota tot de meterwisseling ontvangen, echter.... géén tarieven zoals afgesproken en opeens zouden we 25 m3 méér gas verbruikt hebben en dat met dezelfde meterstanden!! Dus nogmaals verzoek: graag nota met juiste tarieven en ook met juiste verbruik! Met vriendelijke groet, Vicky

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Greenchoice een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bericht van

11 jaren geleden - Geachte mevrouw, Op 20 maart is uw laatst jaarnota aan u verzonden. U kunt deze nota inzien in uw online dossier. Graag wil ik mijn oprechte excuses aan u aanbieden voor de gemaakte fouten en voor het feit dat u erg lang op de correcte nota's heeft moeten wachten. Mocht u nog vragen hebben, dan verneem ik dit graag van u. Met vriendelijke groet, Esmée Greenchoice

Greenchoice

Heeft op 21 maart 2013 om 11:26 geantwoord

Door de klachtenafdeling van Greenchoice zijn er verschillende contact met klant geweest via klacht.nl. Op 28-01 was het eerste contact, daarna op 01-02, 04-02 en op 21-03. Uiteindelijk zijn de correcte nota's voor klant opgemaakt en verzonden.

11 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Greenchoice beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door