Klacht: Incorrecte meterstanden op meter

PWillemsen op 19 december 2016 over Greenchoice in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Wij (2xvolw.+ 2xkids) hebben een nieuwbouw tussenwoning, Casco afgenomen en zelf af laten bouwen.
Sleutels ontvangen in Augustus 2015 en na de afbouw hebben we op 5 December 2015 de woning betrokken.

We hebben zelf meters laten plaatsen in Augustus 2015 en hebben GreenChoice geselecteerd als onze eerste leverancier.

Na 1 jaar en 3 maanden overgestapt op Budget Energie ivm meer voordelige tarieven.

Na jaar 1 een Jaarnota ontvangen van GreenChoice, waar bijbetaald moest worden. Door een relatief laag maandtermijn van €152,- kwam de Jaarnota op €500,-.

Bij het oversluiten (3 maanden na jaarnota) naar onze nieuwe leverancier hebben wij een Eindnota van GreenChoice ontvangen van €950,-. Hierover is contact met GreenChoice, omdat ook zij vermoeden dat er een dubbeling van afrekening zou zijn geweest. Dit wordt momenteel uitgezocht.

Dit laatste heeft mij eens goed de meterstanden in laten duiken, waarbij iets vreemds naar boven is gekomen: Er is voor al onze 3 meters (Stroom normaal+Dal en Gas) een schatting van meterstand gedaan op 02-06-2016, als aangegeven in de historie op de website. Voor 02-06-2016 zijn er geen meterstanden “uitgelezen” en lijkt het of de meter niet heeft gefuctioneerd? (Zie bijlage)

Als het gemiddelde “geschatte” verbruik per dag voor 02-06-2016 in de buurt zou komen van het gemiddelde “gemeten” verbruik na 02-06-2016, was hier waarschijnlijk niks aan de hand geweest. Maar het is extreem veel hoger! In bijlage en onderstaand zijn de verschillen aangegeven van voor- en na 02-06-2016, verschillen zijn duidelijk zichtbaar.

STROOM:
1) Activatie datum meter/levering: 06-08-2015
2) Geschatte Meterstand: 4.387+4.345 = 8.732 kWh vastgesteld op 02-06-2016
3) Vastgestelde Meterstand eindstand: 5.562+5.106 = 10.668kWh vastgesteld op 29-09-2016

Van 1 naar 2 :
(Geschatte) Totaal Verbruik van 06-08-2015 t/m 02-06-2016 (301 dagen) = 8.732kWh
(Geschatte) Dagelijks verbruik = 8.732 / 301 = 29.01kWh per dag
Fictief Jaarverbruik op basis van schatting = 29.01 x 365 = 10.587kWh per jaar

Van 2 naar 3:
(Gemeten) Totaal Verbruik van 02-06-2016 t/m 29-09-2016 (119 dagen) = 1.936kWh (10.668kWh – 8.732kWh)
(Gemeten) Dagelijks verbruik = 1.936 / 119 = 16.27kWh per dag
Fictief Jaarverbruik op basis van metingen = 16.27 x 365 = 5.938kWh per jaar

GAS:
1) Activatie datum meter/levering: 06-08-2015
2) Geschatte Meterstand: 2.492 m3 verbruikt tot 02-06-2016
3) Vastgestelde Meterstand eindstand: 2.653 m3 verbruikt tot 29-09-2016

1 -> 2 :
(Geschatte) Totaal Verbruik van 06-08-2015 t/m 02-06-2016 (301 dagen) = 2.492 m3
(Geschatte) Dagelijks verbruik = 2.492 / 301 = 8.28 m3 per dag
Fictief Jaarverbruik op basis van schatting = 8.28 x 365 = 3.022 per jaar

2 -> 3 :
(Gemeten) Totaal Verbruik van 02-06-2016 t/m 29-09-2016 (119 dagen) = 161 m3
(Gemeten) Dagelijks verbruik = 161 / 119 = 1.35 m3 per dag
Fictief Jaarverbruik op basis van metingen = 1.35 x 365 = 493kWh per jaar

Stedin geeft aan geen partij in deze te zijn en dient volgens hun zeggen enkel benaderd te worden door GreenChoice.

GreenChoice geeft aan hier niks aan te kunnen doen omdat zij enkel de gemeten standen in rekening hebben gebracht.

Lijkt mij of hier iets vreemd is gebeurd, maar niemand lijkt verantwoordelijk te nemen om dit uit te willen zoeken?

Gewenste Oplossing:

Conclusie STROOM:
- Vastgestelde schatting van meterstanden op 02-06-2016 zijn incorrect gebleken!
- Meterstanden dienen te worden aangepast obv gemeten gemiddelde maal het aantal gebruikende dagen.
- Voorstel correcte meterstanden:
(301+119) x 16.27kWh = 6.833 totaal:
Meter Normaal: 3.416 kWh
Meter Dal : 3.417 kWh
- Op basis van deze standen dient er een herziening plaats te vinden op mijn eindnota

Conclusie GAS:
- Vastgestelde schatting van meterstand op 02-06-2016 is incorrect gebleken!
- Meterstand dient te worden aangepast obv gemeten gemiddelde maal het aantal gebruikende dagen.
- Voorstel correcte meterstand:
(301+119) x 1.35kWh = 567 m3
- Op basis van deze standen dient er een herziening plaats te vinden op mijn eindnota

Beoordeling 8/10 star-4 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Greenchoice over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Greenchoice in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Greenchoice een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Greenchoice

Heeft op 21 december 2016 om 14:15 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste heer Willemsen,
Vandaag heb ik u telefonisch gesproken en we hebben samen uw jaarnota besproken. Ik heb uw dossier in behandeling genomen en ik wacht op verdere reactie van uw netbeheerder Stedin. Zodra ik nieuws heb zal ik u per e-mail of telefoon op de hoogte brengen.

Met vriendelijke groet,
Susanne
Greenchoice

PWillemsen

Heeft op 23 december 2016 om 11:52 geantwoord

Beoordeling 8/10 star-4 (10)

Beste Susanne,

We hebben inderdaad een fijn telefoongesprek gehad, bedankt voor het nodige geduld om de situatie goed uitgelegd te krijgen.

En natuurlijk ook bedankt voor het oppakken, dit wordt zeer gewaardeerd. En na ons gesprek zijn de verwachtingen dan ook positief gestemd.

Echter moet ik wel stellen dat jouw bericht enkel een status update betreft over de poging tot een juiste afhandeling, de afhandeling zelf ligt nog in het verschiet toch..? Content? Zeker! Opgelost? Nee, nog niet...

Vriendelijke groet en in afwachting van de afhandeling.

Patrick Willemsen

Bericht van Greenchoice

8 jaren geleden - Beste heer Willemsen, U heeft natuurlijk helemaal gelijk! Ik heb uw klacht nog in behandeling en zal u zoals beloofd op de hoogte houden van de stand van zaken. Volgende week hoort u sowieso meer van mij. Met vriendelijke groet, Susanne Greenchoice

Bericht van Greenchoice

8 jaren geleden - Beste heer Willemsen, Ik wacht nog op reactie van Stedin. Ik heb uw netbeheerder deze week gebeld maar helaas was de medewerker die uw dossier behandelt toen niet aanwezig. Ik ben genoodzaakt om de reactie per mail af te wachten. Volgende week zal ik u verder informeren. Met vriendelijke groet, Susanne Greenchoice

Bericht van Greenchoice

8 jaren geleden - Beste heer Willemsen, Zojuist heb ik Stedin nogmaals gebeld om te vragen naar de stand van zaken. Mij is beloofd dat zij mij begin volgende week een terugkoppeling geven. Ik houd u op de hoogte! Met vriendelijke groet, Susanne Greenchoice

Reactie van de melder van de klacht

8 jaren geleden - Beste Suzanne, Een terugkoppeling in het begin van deze week gaan we al niet meer redden? Wat mogen de bijgestelde verwachtingen zijn? Mag ik ook vragen wie de status van deze melding naar "opgelost" heeft aangepast? Vast erg bedankt en vriendelijke groet, Patrick Willemsen

Bericht van Greenchoice

8 jaren geleden - Beste heer Willemsen, Bedankt voor uw reactie. Ik heb vorige week vrijdag telefonisch gesproken met Stedin en zij hadden mij bevestigd dat ik afgelopen maandag een terugkoppeling mocht verwachten. Deze heb ik niet ontvangen en daarom heb ik vandaag nogmaals gebeld. Zij gaan nu de gegevens van de meterwisseling opzoeken en daarna het verbruik opnieuw bekijken. Ik vind het erg vervelend dat reacties zo lang op zich laten wachten. Helaas ben ik afhankelijk van Stedin. Ik heb verzocht om mij uiterlijk aanstaande vrijdag 13 januari een reactie te geven. Helaas kon uw netbeheerder dit niet bevestigen. Ik zal u de mail van Stedin nog even toe sturen zodat u op de hoogte bent. Met vriendelijke groet, Susanne Greenchoice

Alle klachten die gemeld zijn door