Klacht: Gegoochel met voorschot

Miriam vR op 09 april 2025 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Omdat ik mijn klacht niet via de chat van Essent wil doen, doe ik het op deze manier.
Ik heb vorig jaar een contract afgesloten met een termijnbedrag van €136,-, zoals het contract werd aangeboden. Vervolgens besluit Essent mijn voorschot niet op €136,- te zetten maar op €150,-, zonder dit aan mij kenbaar te maken, waardoor ik aan het einde van de maand in het rood kwam. Ok, niet veel, maar ik wil helemaal niet in het rood staan. Ik heb hiervoor gebeld naar Essent en de dame aan de lijn vertelde mij dat ik het voorschot terug kon zetten maar dan zou ik niet de korting krijgen. Huh? Dus ik verhoog mijn voorschot, krijg op de jaarafrekening geld terug en dat wordt dan omschreven als een korting? Dat klinkt toch heel vreemd allemaal. Nou heb ik mijn voorschot teruggezet naar €136,- en kreeg zoals verwacht geld terug op de jaarafrekening en wel €91,-. Maar wat gebeurt er vervolgens? Essent zet nu mijn voorschot op €146,- met als motivatie:We verwachten dat dit bedrag goed aansluit op je verbruik en de tarieven in het komende jaar. Dit is ook wederom heel vreemd, want ik heb geld teruggekregen, de energiebelasting is vanaf januari omlaag gegaan én ik heb een vast contract dat nog twee jaar loopt waardoor ik niet te maken heb met wisselende tarieven.
Ik vind dat allemaal maar een hele vreemde gang van zaken en het is niet de eerste keer dat ik bij Essent aan de bel heb moeten trekken vanwege een te hoog voorschot. Ben eens op een voorschot gezet alsof ik een wietkwekerij heb hier. Of dat de verbruiksmanagerapp iedere maand alarm slaat over dat ik heel veel zal moeten bijbetalen, wat helemaal niet klopt als ik eenmaal de jaarafrekening krijg.
Ik baal van deze dingen, ben al dertig jaar klant en voel me zo wel bij de neus genomen. Ik denk dat ik inmiddels we ga overwegen om over twee jaar een overstap te doen.

Gewenste Oplossing:

Dat Essent eerlijker met de klanten omgaat.

Beoordeling 6/10 star-3 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Essent

Heeft op 09 april 2025 om 12:33 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemiddag Miriam vR,

Dankjewel voor het telefoongesprek! Mocht er in de toekomst nog iets zijn waar je tegen aan loopt dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Danisha

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Miriam vR

Heeft op 22 april 2025 om 18:33 geantwoord

Beoordeling 6/10 star-3 (10)

Ik vind het netjes dat ik ben gebeld, ook al deel ik niet dezelfde mening met Essent.

Bericht van Essent

3 weken geleden - Dankjewel voor je feedback. Fijn om te horen dat je het netjes vindt dat je bent gebeld.

Alle klachten die gemeld zijn door Miriam vR