Mijn Klacht:
5 juni 2020 hebben wij bij Essent een 5 jarig contract afgesloten voor onze gasvrije nieuwbouwwoning. Officieel een nul op de meter woning, maar aangezien wij elektrisch rijden (150 km per dag) en thuis opladen, gaat dit voor ons niet helemaal op. De eerste drie jaar geen klagen. Wij betaalden (met 33 zonnepanelen) een voorschot van € 150,- per maand en kregen bij de eindafrekening tussen de € 350,- en € 500,- terug. Tót vorig jaar. Toen werd het voorschot opeens verhoogd naar € 250,- en kregen we nauwelijks iets terug, ondanks nagenoeg ongewijzigd verbruik en teruglevering. Hierover meerdere malen gebeld. Telkens kregen we een ander lulverhaal te horen over gestegen vaste kosten. Oké. Ja, maar zoveel???
Omdat wij aanhikten tegen de nieuwe kosten bij nieuw contract, vorig jaar direct een 10KW batterij aangeschaft én 10 extra zonnepanelen. Tegelijkertijd ging onze dochter het huis uit en daalde het verbruik. Desalniettemin maand in maand uit de maning ons voorschot te verhogen, omdat we anders gigantisch veel bij moeten betalen dadelijk bij de eindafrekening?!? We hebben nota bene een voorstel ontvangen om het contract te verlengen en dan moeten we € 380,- voorschot gaan betalen.
HOE dan Essent. Met 10 extra panelen, een batterij, verlaagd energieverbruik, verminderde teruglevering?!?!
Wij vertrouwen jullie niet langer. Na jarenlang trouw te zijn gebleven aan ESSENT houdt het hier op. Wij hebben inmiddels vernomen ons voorschot te moeten verhogen naar bijna € 500,- 0m bijbetaling te voorkomen. Ondanks vijf jarig contract. Ondanks extra zonnepanelen. Ondanks batterij.
Elders hebben wij offerte aangevraagd gebaseerd op ons werkelijke verbruik en dan zijn we nog niet de helft kwijt.
Wij voelen ons belazerd. Bedonderd. Afgezet. Voor de gek gehouden. Bestolen.
Gewenste Oplossing:
Grondig onderzoek en compensatie. We hebben niet voor niets een 5 jaar contract en duurzaam geïnvesteerd.
