Klacht: Een 5-jarig contract en desalniettemin een verdubbeling van de kosten binnen die periode!

Marike de Gier op 01 april 2025 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

5 juni 2020 hebben wij bij Essent een 5 jarig contract afgesloten voor onze gasvrije nieuwbouwwoning. Officieel een nul op de meter woning, maar aangezien wij elektrisch rijden (150 km per dag) en thuis opladen, gaat dit voor ons niet helemaal op. De eerste drie jaar geen klagen. Wij betaalden (met 33 zonnepanelen) een voorschot van € 150,- per maand en kregen bij de eindafrekening tussen de € 350,- en € 500,- terug. Tót vorig jaar. Toen werd het voorschot opeens verhoogd naar € 250,- en kregen we nauwelijks iets terug, ondanks nagenoeg ongewijzigd verbruik en teruglevering. Hierover meerdere malen gebeld. Telkens kregen we een ander lulverhaal te horen over gestegen vaste kosten. Oké. Ja, maar zoveel???

Omdat wij aanhikten tegen de nieuwe kosten bij nieuw contract, vorig jaar direct een 10KW batterij aangeschaft én 10 extra zonnepanelen. Tegelijkertijd ging onze dochter het huis uit en daalde het verbruik. Desalniettemin maand in maand uit de maning ons voorschot te verhogen, omdat we anders gigantisch veel bij moeten betalen dadelijk bij de eindafrekening?!? We hebben nota bene een voorstel ontvangen om het contract te verlengen en dan moeten we € 380,- voorschot gaan betalen.

HOE dan Essent. Met 10 extra panelen, een batterij, verlaagd energieverbruik, verminderde teruglevering?!?!

Wij vertrouwen jullie niet langer. Na jarenlang trouw te zijn gebleven aan ESSENT houdt het hier op. Wij hebben inmiddels vernomen ons voorschot te moeten verhogen naar bijna € 500,- 0m bijbetaling te voorkomen. Ondanks vijf jarig contract. Ondanks extra zonnepanelen. Ondanks batterij.

Elders hebben wij offerte aangevraagd gebaseerd op ons werkelijke verbruik en dan zijn we nog niet de helft kwijt.

Wij voelen ons belazerd. Bedonderd. Afgezet. Voor de gek gehouden. Bestolen.

Gewenste Oplossing:

Grondig onderzoek en compensatie. We hebben niet voor niets een 5 jaar contract en duurzaam geïnvesteerd.

Beoordeling 3/10 star-2 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Essent

Heeft op 02 april 2025 om 08:00 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemorgen,

Super goed om te horen dat je hebt verduurzaamd in je woning.

Begrijpelijk dat je graag wilt weten waarom het advies van het termijnbedrag is gestegen.

Het advies wordt berekend op het daadwerkelijke verbruik en het verwachtte verbruik tot aan de jaarnota. Op de jaarnota berekenen wij opnieuw het termijnbedrag met het verwachtte verbruik voor aankomend jaar.

Het klopt inderdaad dat de netbeheerkosten ook zijn gestegen per 1 januari.

Op je email adres krijg ik geen gegevens gevonden e wil je daarom vragen om telefonisch contact met ons op te nemen op telefoonnummer 09001550.

Groetjes,
Wendy - webcare Essent.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Marike de Gier

Heeft op 02 april 2025 om 11:46 geantwoord

Beoordeling 3/10 star-2 (10)

U geeft geen antwoord op de vraag. In 2020 hebben wij een contract afgesloten voor 5 jaar vast. Dat klopte ook op de rekeningen van 2020, 2021 en 2022 en 2023. Toen betaalden wij teruggerekend 0,21 ct per werkelijk verbruik. In 2024 betaalden wij (ondanks 685 kWh minder verbruik) opeens € 700,- meer en teruggerekend 0,30 ct per kWh. En nu gaan we, ondanks EXTRA verduurzaming (10KW Batterij en EXTRA zonnepanelen en nóg veel minder verbruik) nóg eens 1200,- extra betalen. Dat is diefstal. Wij hebben een 5 jaar contract waaraan u zich niet houdt.

Bericht van Essent

1 maand geleden - Ik begrijp dat je een inhoudelijk antwoord wenst te ontvangen maar dat is onmogelijk om te geven zonder je gegevens te bekijken. Daarom hebben we je ook gevraagd om even telefonisch contact met ons op te nemen zodat we je gegevens kunnen bekijken en dan beantwoorden we je vragen graag. Groetjes, Denis - webcare Essent.

Bericht van Essent

1 maand geleden - Goedemorgen Marike, Ik wil je vragen om telefonisch contact met ons op te nemen. Zonder jouw gegevens heb ik geen inzicht waar deze stijging op gebaseerd is. Een termijnbedrag is gebaseerd op basis van verbruik en bijbehorende tarieven. Als je aangeeft zonnepanelen te hebben en een batterij dan zou dat zorgen voor een lager verbruik of er moet iets in de situatie veranderd zijn. Zonder inzicht in jouw verbruik of tarieven kan ik ook geen uitspraak doen. Neem je snel contact met ons op? Groet, Webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door Marike de Gier