Klacht: Aanmaning terwijl mijn account aangaf dat ik niks meer te betalen had.

Ann Bibi op 20 januari 2023 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik heb altijd essent op auto incasso gehad dus was verbaast toen ik in december een bericht kreeg dat ik 10 euro moest betalen. Ik druk op betalen en wordt herleid naar mijn account die leeg was. Geen mogelijkheid tot betalen dus. Hierdoor nam ik aan dat het bedrag betaald was.
20 januari volgt een aanmaning. Druk op betalen, weer herleid naar mijn account die leeg stond.
Gebeld naar essent. Hier kreeg ik te horen dat ze herinneringen hebben gestuurt per SMS naar een nummer dat ik niet eens heb.
Lang verhaal kort. Ik moest volledig (dus ook de aanmaning) betalen via overboeking. Blijkbaar als hun systeem niet werkt dan moet de klant hiervoor opdraaien. Gevraagd of ik iemand anders kon spreken, maar dit was niet mogelijk. Aanvankelijk wilde de telefoniste mij nog niet eens een mail sturen met hoe ik kon betalen, maar dit kon uiteindelijk toch wel.
Probleem is ook dat ik in België woon en niet naar essent kan bellen vanuit België.
Uiteindelijk heeft de telefoniste mij opgehangen voordat ik gedag kon zeggen en zonder zelf gedag te zeggen.
Ook leuk dat je je klacht indient bij dezelfde servicedesk waar de klacht over gaat.

Gewenste Oplossing:

Ik wil simpelweg die aanmaning van mijn account.
Helaas wilde de telefoonniste niet haar naam geven of medewerkers umber anders had ik specifiek een klacht over haar willen indienen zodat ze een waarschuwing kon krijgen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Essent

1 jaar geleden - Goedemorgen, Bedankt voor je bericht! Ik kan me voorstellen dat je baalt van de aanmaankosten. Wanneer het niet mogelijk is om via iDEAL te betalen, staan er ook betaalgegevens bij in de herinnering waarbij je het zelf kan overmaken. Bij onduidelijkheid kun je altijd met ons contact opnemen om te vragen of een factuur nog open staat. Om deze redenen blijven de aanmaankosten staan. Via de mail heeft mijn collega de betaalgegevens gestuurd van het totaal openstaand bedrag. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Webcare Essent

Reactie van de melder van de klacht Ann Bibi

1 jaar geleden - Het probleem wat ik hiermee had was dat als ik op betalen drukte, ik werd ingelogd op essent en er in mijn account geen betaling stond. Aangezien ik auto incasso had lijkt dat er dan op dat de auto incasso door is gegaan en ik dus al betaald had. Waarom wordt bij mij de verandwoordelijk gelegd dat ik moet bellen of ik moet betalen als online mij laat zien dat ik alles betaald heb? Dan kan ik elke maand na gaan bellen of jullie de auto incasso goed hebben ontvangen. Lijkt me niet erg handig als al jullie klanten dat bij elke rekening gaan doen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 24 januari 2023 om 11:49 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemorgen,

Snap het helemaal, je wilt natuurlijk niet elke maand controleren of je goed zit met de betalingen.

Het klopt dat je via automatische incasso betaald. Iedere maand rond de 19e schrijven we je maandelijkse termijnbedrag af.

Dit hebben we ook op 19 januari gedaan. Van de bank hebben we vernomen dat de automatische incasso niet is gelukt. Waardoor dit komt hebben wij verder geen inzicht in. Dit kan je eventueel bij je bank navragen.

Wanneer een afschrijving niet is gelukt dan kan je dit op je bankaccount herkennen dat het bedrag weer is teruggestort. Vaak zie jij dit eerder dan wij. Het kan 3 werkdagen tot een week duren tot de bank aan ons weer doorgeeft dat de afschrijving niet is gelukt.

Het kan natuurlijk iedereen overkomen. Daarom sturen we altijd een kosteloze herinnering per e-mail wanneer we zien dat een betaling niet is gelukt. Wanneer je dan binnen het termijn alsnog betaald dan worden er geen aanmaankosten in rekening gebracht.

De aanmaankosten zijn daarom ook terecht in rekening gebracht.

Mocht de maandelijkse betaal moment voor jou niet handig zijn dan geef dit gerust aan. Dan kunnen we dit wijzigen naar een andere dag in de maand.

Groetjes,
Mandy | webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door Ann Bibi