Mijn Klacht:
Beste,
In januari 2024 verliep mijn 3 jarig contract bij Eneco. Daarom ging ik op 21-12-23 me verdiepen in de mogelijkheden. Inloggen in mijn Eneco lukte niet dus ik keek in mijn emails wanneer mijn contract precies afliep. Daar vond ik de leveringsovereenkomst d.d. 4-1-2021. Ik bel Eneco en vraag of ze offerte kunnen doen. Die vrouw kon ook niet in mijn Eneco komen maar wel bij mijn gegevens. ZIj zegt, dat is kort dag, je krijgt vandaag nog een aanbod en dat moet je dan wel meteen accepteren. Maar ik kreeg het pas na de kerst. Inmiddels had ik mijn keus gemaakt en me aangemeld bij Pure Energie, met als einddatum contract Eneco 4-1-24. Pure Energie regelt alles en kon starten op 8-1-24.
op 8-1-24 krijg ik een mail van Eneco dat binnenkort mijn contract afloopt, zonder specifieke datum. Op 9-1-24 krijg ik een mail van Eneco dat ik 125 euro boete moet betalen vanwege contractbreuk. Na meerdere keren heen en weer bellen blijkt dat de leveringsovereenkomst niet hetzelfde is als een contract. Dat verliep op 27-1-24. Ik ben dus 3 weken te vroeg overgestapt. Dat kon nog worden verholpen als ik de startdatum bij Pure Energie verzette. Maar dat kon dus niet meer want die was op 8-1 ingegaan. Eneco kwam te laat met die mail.
Bij de eindafrekening blijkt ineens dat ik geen 125 euro boete heb, maar 350 euro. Bellen leert dat dit te maken heeft met de overstapvergoeding die zij in het verleden voor mij hebben betaald toen ik op hun aandringen terug naar hen overstapte nadat ik 1 maand weg was geweest.
Ik vind 350 euro boete voor een vergissing in datum van 3 weken op een 3 jarig contract belachelijk. Het doel heiligt de middelen niet. Immers ik wilde mijn contract niet openbreken maar kon niet in Mijn Eneco en dacht abusievelijk dat de leveringsovereenkomst, overeenkomst is synoniem voor contract, het contract was. De medewerkster van Eneco op 21-12 heeft in mijn dossier gekeken en ook niets gezegd over de verkeerde datum. Eneco heeft zijn waarschuwingsmail alleen gesproken over binnenkort. Daarbij sturen ze me pas de mail met de boete nadat de overstapdatum was verstreken en er niets meer aan te doen was.
Ik vind dat hier de menselijke maat ver te zoeken is. Hier hoort coulance te worden toegepast. Nota bene dezelfde dag dat ik een klacht indien (18-1-24) bij Eneco hierover, lees ik in het Dagblad van het Noorden dat Eneco zich zorgen maakt over de kwetsbaren in de samenleving. Nou dat zou je toch zo niet zeggen. Ik heb overigens op de klacht geen enkele reactie gekregen.
Hopelijk kunt u mij hierin bijstaan.
Vriendelijke groeten, Alwin Man
Gewenste Oplossing:
/Ik ben tevreden als mij de boete wordt kwijt gescholden.