Klacht: Dagtocht Utrecht-Stavoren d.d. 25-06-2016

op 30 juni 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Op zaterdag 25 juni j.l. reisden mijn vrouw en ik samen met twee gasten uit Amerika met de trein van Utrecht naar Stavoren. Het plan was om met z’n vieren een “rondje Ijsselmeer” te doen. Met de trein naar Stavoren, dan met de boot van 14.10 uur naar Enkhuizen en daarna per trein weer terug naar Utrecht. Bij vertrek uit Utrecht was ons al bekend dat wegens onderhoud de trein tussen Leeuwarden en Stavoren niet zou rijden, maar dat we dat traject per bus zouden afleggen. Leek ons geen probleem. Maar na aankomst in Leeuwarden liep alles anders. Op de eerste plaats ging het er op het busstation voor het treinstation meteen al chaotisch aan toe. Er stonden bussen en (ik dacht) 4 stewards plus een aantal passagiers die op zoek waren naar de juiste bus. De stewards maakten een gestresste indruk, konden geen adequate informatie verstrekken en enkele passagiers waren nogal van slag. Uiteindelijk hadden wij nog “geluk”: Na een minuutje of 20 verscheen de bus die ons naar Stavoren zou brengen en weldra gingen we daar naar toe. Drie medereizigers hadden minder geluk gehad: Die stonden op het moment dat wij op het busstation verschenen al een uur (!) te wachten en zijn dus uiteindelijk 1,5 uur (!) na aankomst in Leeuwarden pas op de bus kunnen stappen. Een van deze medereizigers was een man uit Tiel. Toen de bus vertrok had iedereen er nog wel vertrouwen in dat de bus op tijd, dus op tijd voor de boot van 14.10 uur, in Stavoren zou geraken. Behalve ons gezelschap (4 pers.) was er nog de man uit Tiel en nog twee passagiers die vanuit Stavoren de boot van 14.10 uur wilden nemen. Desgevraagd was alleen de chauffeur daar nog niet van overtuigd. Hij rommelde wat zenuwachtig met zijn dienstrooster. Daar stond op aangegeven, langs welke stations hij, op weg naar Stavoren, allemaal moest aandoen om mensen af te zetten of op te halen en ik geloof dat daar ook nog iets van een te volgen route o.i.d. op stond. Tot overmaat van ramp wist hij ook nog te vertellen dat hij nog nooit op deze route had gereden, dus eigenlijk nergens de weg wist en dat hebben we geweten. Behalve de bootmensen waren er nog een zestal medereizigers die in Friesland wonen of er moesten zijn, maar dat bleek niet een onverdeeld voordeel. Vanaf de eerste kilometers viel het de friezen op dat de man de weg niet kende en op meerdere plekken stilstond (om te kijken waar ie heen moest), verkeerd reed of domweg omreed. Bijna iedereen in de bus heeft zich met de chauffeur bemoeit, door op zekere momenten aanwijzingen en advies te geven. Maar dat werd niet gehonoreerd. De chauffeur had zich toto taak gesteld om het zelf op te lossen, maar dat kon ie feitelijk niet. Op het station Sneek dezelfde onduidelijkheid als in Leeuwarden. Met dit verschil, dat daar in en buiten het station helemaal niemand was om de reizigers te informeren. Dus kwamen er, toen daar de deuren opengingen, meteen drie andere reizigers bij de voordeur om te vragen hoe ze op hun bestemmingen moesten geraken. Achteraf verweet de chauffeur mij dat we te laat vertrokken omdat ik buiten een cigaret had opgestoken. Dat is juist, maar heeft niet langer geduurd dan het gesprek dat de chauffeur met de reizigers bij de ingang heeft gevoerd. Enfin, de bootmensen begonnen zenuwachtig te worden. Zou men nog op tijd voor de boot komen? In Sneek waren nog twee jongens uit Stavoren ingestapt. Ons verzoek of de chauffeur misschien de laatste twee of drie stations van zijn lijstje kon skippen, om op tijd bij de boot aan te komen, werd weggewuifd. Maar het werd helemaal erg toen de chauffeur na stion Hindeloopen weigerde de kortere weg over het spoor naar Stavoren in te rijden. Hij ging weer terug via “de andere kant”. Vreselijk om. Er stond namelijk een bord bij de overweg: ” Weg gestremd op 27 juni”. Dus reed de chauffeur er niet in. Wij als reizigers, met de jongens uit Stavoren voorop (want die kenden die weg!) maar roepen: Het is vandaag de 25ste, niet de 27ste! Inmiddels kwam er een vrachtauto van DELI-XL met bestemming Stavoren voorbij! Maar de chauffeur hield zich aan zijn eigen plan. Zelfs op de T-splitsing Stavoren-Haven: Rechtdoor(wit bord) en het blauwe bord linksaf: Stavoren, was hij aanvankelijk van plan om echt linksaf te slaan. Zodat wij uiteindelijk om 14.30 uur bij Stavoren-Haven aankwamen: Boot al weg!
Wat het nog erger maakte: De bootmensen in Stavoren zeiden dat ze aanvankelijk niet eens wisten dat de trein er uit lag en NOG ERGER: Als we van een chauffeur een telefoontje krijgen dat ie (iets) later is, dan kunnen we daar op wachten!
We kunnen ons voorstellen dat het voor Arriva een toer is om het vervangend vervoer te regelen. En om chauffeurs in te huren die bereid en beschikbaar zijn om passagiers naar andere station te brengen. Maar Meneer de Graaf, zoals ie zich noemde, moet het o.i. niet meer worden. Althans niet op een traject dat ie niet kent. Hij was onzeker, onattent, had geen begrip voor onze situatie, gaf de passagiers overal de schuld van en helemaal slecht dat hij de route- aanwijzingen en -adviezen van mensen die de weg wel kenden in de wind sloeg. Wij verdenken de chauffeur er ten slotte van dat ie, zeker aan het einde van de rit, het zelfs wel prima vond dat we de boot misten. Dus waren er in Stavoren zeven(!) Arriva-reizigers die 4 uur in Stavoren hebben moeten doorbrengen om vervolgens op de boot van 18.10 uur te stappen. ’s avonds moesten wij nog terug naar De Bilt en die ene meneer naar Tiel. De andere twee? Ik weet niet waar die naar toe moesten, maar toch. Bovendien was de informatie en de communicatie Arriva-reizigers verre van goed.
P.S.: Ik heb hier op de reisdag zelf nog telefonisch contact over gehad met Dhr. Kuiper(s?) van Uw afdeling Klantenservice. Die heeft mij heel attent te woord gestaan.

Dagje maar helemaal overnieuw (dit keer geheel per spoor)?

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

Arriva

Heeft op 30 juni 2016 om 20:12 geantwoord

Beste Peter,

Wat een leuke rondreis had moeten worden is vooral een wachtdag geworden begrijp ik. Mijn excuses hiervoor. Uiteraard willen wij ons trein vervangend vervoer zo goed mogelijk uitvoeren. In dit geval is dat blijkbaar niet gelukt. Om hiervan te leren heb ik je bericht doorgestuurd naar de verantwoordelijke in de regio. Op deze manier kan dit worden meegenomen in de evaluatie en er in de toekomst worden gekeken naar een betere oplossing.

Ik hoop dat jullie ondanks het ongemak toch een mooie dag hebben gehad met jullie gasten uit Amerika en dat jullie toch nog iets van het mooie Friese landschap hebben kunnen genieten.

^YZ
Webcareteam Arriva