Klacht: Chaos finaciële afdeling en verbruiksmanager

op 14 januari 2014 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Na 20 jaar probleemloos klant van Nuon te zijn geweest sinds een jaar klant van Essent…wat een ellende!

Het laatste half jaar constant gedoe om betalingen. Op mijn Essent staat de ene dag dat alles betaald is, paar dagen later staan er weer bedragen open. Plotselinge stop van automatische betaling en mij daarvan niet op de hoogte stellen. Voorschot wat ik over heb gemaakt wordt paar dagen later door hen weer teruggestort waarop ik later weer incassobrief met extra kosten krijg. Het is één grote puinhoop en via mijn Essent word je er ook niet wijzer van. Het lijkt wel alsof ze het erom doen als ik alle klachten hier lees, want ze worden alleen al rijk aan alle extra kosten die wij met zijn allen steeds betalen.

Paar maanden geleden de verbruiksmanager ingevuld, ik zou meer dan 400 euro terugkrijgen en mijn maandvoorschot kon flink omlaag. Gelukkig heb ik dat dus niet gedaan! Kijk net weer op de verbruiksmanager en moet nu 33 euro bijbetalen. Volgende maand schijn ik de echte jaarafrekening te krijgen dus ik houd (na alle andere klachten gelezen te hebben) mijn hart vast…
Mijn maandvoorschot is hoger dan ik Nuon betaalde en daar kreeg ik altijd 300 à 400 euro terug, dus ik ben benieuwd…mijn situatie is onveranderd dus kan gewoon niet dat ik opeens niets terugkrijg en moet bijbetalen.

Na 1 jaar ben ik doodziek van Essent en stap over naar een ander!

Het klachtenoplospercentage bovenaan de pagina slaat trouwens ook nergens op want ik kom haast geen klacht tegen die is afgehandeld, alleen hier op de website sluiten ze de klacht af omdat ze het hebben doorgestuurd naar de betreffende afdeling…

Hopelijk een goede afhandeling mocht ik, naar alle waarschijnlijkheid, klachten hebben over de eindafrekening.
Verder ben ik er wel klaar mee en nooit meer Essent.

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 14 januari 2014 om 16:52 geantwoord

Geachte mo.niq.ue,

Ik vind het jammer dat u ontevreden bent over de service van Essent.

Toen u klant bent geworden bij Essent heeft u gekozen voor automatische incasso. Iedere maand incasseren wij op de derde of vierde uw voorschot. Lukt de incasso niet, dan proberen we het in totaal nog twee keer daarna. Lukt het uiteindelijk helemaal niet, dan krijgt u een herinnering. Herinneringen zijn verstuurd naar uw e-mailadres met het verzoek zelf alsnog het openstaande voorschot te voldoen. Staat de betaalwijze op automatische incasso en u maakt zelf een bedrag over naar Essent, dan boeken wij dit terug (vanwege de betaalwijze automatische incasso).

U heeft een aantal keren met ons hierover gesproken, wij hebben zelfs uit coulance voor u aanmaankosten geannuleerd. Mijn advies is om na het ontvangen van een herinnering contact op te nemen met de klantenservice "hoe te handelen". Betaald u een voorschot dan is het raadzaam om via Mijn Essent te controleren of dat uw betaling is verwerkt en dan pas de betaalwijze weer te wijzigen naar automatische incasso. Wijzigt u de betaalwijze naar automatische incasso (gebeurt meteen) voor dat uw betaling is verrekend, dan storten wij uw betaling terug.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Richard
Essent Klantenservice
Webcare

Heeft op 14 januari 2014 om 17:17 geantwoord

Ten eerste complimenten voor de snelle reactie.

Maar ik vind wel dat jullie mensen in de problemen werken:

04-09-2013 kreeg ik een e-mail dat mijn voorschot van juli niet was betaald.
08-09-2013 een mail dat die van augustus ook niet was betaald.
18-09-2013 een mail dat ik mijn voorschotbedrag van september moet betalen.

Zo snel stelden jullie mij dus op de hoogte dat in juli mijn automatische incasso blijkbaar was gestopt (mijn schuld; saldotekort), wat ik niet in de gaten had gehad daar ik ervan uit ging dat alles gewoon goed liep.
Nu moest ik dus 3 maandbedragen in enen betalen, bijna 400 euro, toch een flink bedrag.

Maar goed, spaargeld aangesproken en geregeld.

29-11-2013 betaal ik 127,- euro
01-12-2013 mail dat ik oktober 127,- niet betaald heb met incassokosten van 20,- erop
06-12-2013 Essent stort 127,- euro op mijn rekening

Dan snap je er toch niets meer van?

Ik heb om een duidelijk rekeningoverzicht gevraagd maar nooit iets ontvangen, heb zelf maar via mijn afschriften van de bank lopen puzzelen.

Op mijn Essent stond 06-12-2013 dat alles betaald was (heb ik een screenshot van) , paar dagen later staan er weer allemaal openstaande bedragen...

Het is allemaal zo verwarrend en niet duidelijk. Als ik om een rekeningoverzicht vraag verwacht ik een duidelijk overzicht van bv het hele jaar want het overzicht raak je behoorlijk kwijt zo, en mijn Essent klopt dus ook niet.

Ik snap uw uitleg, maar vind wel dat ik erg laat te horen kreeg dat de automatische betaling was gestopt.

Met uw medewerkster waarmee ik persoonlijk dit contract afsloot heb ik overigens een andere datum van afschrijving afgesproken en een ander maandbedrag ook, maar goed, dat zijn kleinigheidjes (maar evengoed ook slordig).

Gezien het aantal klachten lijkt mij toch dat er verbetering van vanalles wensbaar is....

Nogmaals wel bedankt voor de snelle reactie alhier!

3 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Essent beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door mo.niq.ue