Klacht: teruglevering zonnepanelen op jaarrekening klopt niet

n12 op 17 september 2020 over Budget Energie in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

De teruglevering op de jaarrekening klopt niet ik heb meer opgewekt als verbruikt

Gewenste Oplossing:

Aanpassing jaarrekening

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Budget Energie over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Budget Energie in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Budget Energie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Budget Energie

Heeft op 21 september 2020 om 11:16 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste,

het is vervelend om te horen dat u denkt dat uw jaarnota niet klopt. Mijn excuses hiervoor.

Ik heb zojuist even naar uw jaarnota gekeken, maar het lijkt erop dat uw jaarnota wel klopt.

Op de 2e pagina kunt u zien welke meterstanden er zijn gebruikt. De meterstanden zijn uitgelezen van uw slimme meter en lijken te kloppen. Het verschil is de meterstanden is uw verbruik. Het verschil in de meterstanden van teruglevering is uw teruglevering.

Het kan zeker kloppen dat u meer heeft opgewekt. Dit kunt u zien op de meter van de zonnepanelen. Het is alleen zo dat een deel van uw opwekking meteen wordt doorgestuurd naar apparaten die op dat moment aan staan in uw woning. Hierdoor verbruiken deze apparaten geen verbruik maar gebruiken de apparaten opgewekte stroom. De opwekking die meteen terug gaat naar uw apparaten komt niet op uw meter te staan.

Als het goed is heeft u bij de zonnepanelen ook een omvormer gekregen. Op deze omvormer kunt u precies zien welk deel van uw opwekking terug is gegaan naar apparaten in uw woning. Als u de teruglevering zoals deze vermeld staat op de jaarnota optelt bij het verbruik op de omvormer, komt er als het goed is hetzelfde getal uit als wat u totaal heeft opgewekt.

De jaarnota lijkt te kloppen. Als dit niet zo is kunt u naar onze livechat gaan. Deze kunt u vinden via onze website. Hier kunt u dan aangeven waarom u precies denkt dat de jaarnota niet klopt.

Met vriendelijke groet,
Budget Energie Webcare

n12

Heeft op 21 september 2020 om 12:03 geantwoord

Beste Budget,

Bedankt voor uw uitleg maar volgens mij klopt dit niet.

IK heb een slimme meter en mijn teller loopt niet terug of staat niet stil bij terugleveren.

Bovendien weet ik dat ik totaal gezien minder heb verbruikt als opgewerkt en dit klopt niet op de jaarnota.

Graag uw reactie en correctie anders zie ik mij genoodzaakt per direct over te stappen gezien u geen juiste nota kan sturen.

Bericht van Budget Energie

4 jaren geleden - Beste, Ik denk dat u mij niet helemaal goed heeft begrepen. Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen. Ik geef niet aan dat uw meter stil staat of terugloopt. U heeft twee meters. U heeft uw meter in uw meterkast, uw slimme meter dus. En u heeft ergens bij de installatie van de zonnepanelen een meter die bijhoudt hoeveel u heeft opgewekt. Niet alle opwekking is ook teruglevering. Het metertje van de zonnepanelen die bijhoudt hoeveel opwekking u heeft, staat hoger dan de werkelijke teruglevering op de meter. Dit komt omdat een deel van uw opwekking meteen teruggaat naar apparaten die aan staan in uw woning. Dit verschil kunt u zien op de omvormer. Wat overblijft van de opwekking komt erbij als teruglevering op de slimme meter . U geeft aan dat u per direct wilt overstappen omdat wij geen juiste nota op kunnen maken. Dit is niet het geval. Uw nota is correct. U kunt uw verbruik zien en uw teruglevering. U kunt zeker meer opgewekt hebben dat dat u verbruikt heeft, maar uit uw meterstanden blijkt dat u niet meer heeft teruggeleverd. Uit niks blijkt dat uw meterstanden niet kloppen. Uw meterstanden worden netjes iedere maand uitgelezen. Er zitten geen grote verschillen in de maandelijkse uitlezingen die zouden kunnen wijzen op een storing. Mocht u toch wel besluiten om over te stappen, wil ik u graag wijzen op het feit dat er dan wel een boete in rekening wordt gebracht in verband met contractbreuk. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, Budget Energie Webcare

Reactie van de melder van de klacht n12

4 jaren geleden - Kunt u me aub een duidelijk overzicht sturen wat ik totaal heb verbruikt dus zonder teruglevering.

Bericht van Budget Energie

4 jaren geleden - Beste, U vraagt om een overzicht van wat u heeft verbruikt. U heeft op uw telwerk normaal een verbruik gehad van 672 kWh. Op uw telwerk dal heeft u een verbruik gehad van 1013 kWh. Dit kunt u ook terugvinden op de jaarnota. Dit is dus zonder uw teruglevering. Het verbruik van het hele jaar kunt u ook terugvinden in de verbruiksoverzichten die u iedere maand van ons heeft ontvangen. Met vriendelijke groet, Budget Energie Webcare

Reactie van de melder van de klacht n12

4 jaren geleden - Ja en ik heb dik 2000 kwh teruggeleverd zoals u kan zien

Reactie van de melder van de klacht n12

4 jaren geleden - Ja en ik heb meer als 2000 teruggeleverd dus iets klopt er niet.

Bericht van Budget Energie

4 jaren geleden - Beste meneer, Wat jammer dat er nog steeds onduidelijkheid is. Ik geef daarom graag aanvullende uitleg. U geeft aan dat u meer heeft opgewekt dan u heeft verbruikt. Dat kan inderdaad best kloppen. Er is echter een wezenlijk verschil tussen opwekken en terugleveren. Direct aan uw zonepanelen is een tussenmeter/omvormer gekoppeld. Deze registreert uw totale opgewekte energie. Op het moment dat u energie opwekt, maar ook energie gebruikt, gaat deze opgewekte energie direct naar uw apparaten. U gebruikt dus wel energie, maar dat wordt niet geregistreerd op uw slimme meter, omdat u deze zelf opwekt. De telwerken die het verbruik registreren lopen op dat moment dus niet op. Op het moment dat u meer energie opwekt, dan u zelf kunt gebruiken, gaat u terugleveren aan het net. Deze teruglevering wordt geregistreerd op uw meter en dit wordt vergoed door ons. (salderen) Er is dus altijd een verschil in het aantal opgewekte kWh en het aantal gesaldeerde kWh. Maar daar tegenover staat het feit dat u ook minder verbruik afrekent hierdoor. De jaarnota is dus echt juist opgemaakt! Een interessant artikel hierover vindt u eveneens op de website van de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen Ik vertrouw erop u hiermee volledig te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Budget Energie Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door n12