Klacht: Opgelicht qua duur contract / vragen betreft termijnbedrag

op 01 juli 2020 over Budget Energie in de categorie Energieleveranciers

september 2019 iemand aan de deur gehad.
Hier binnen mee gesproken en diegene heeft mij over kunnen halen voor een contract bij jullie. Heel veel informatie gekregen, maar ik weet zeker dat ik benoemd heb dat ik een jaar contract wil.
(Dit omdat mij word geadviseerd door fam om ieder jaar opnieuw te kijken wat het goedkoopste is)
Een jaar contract was geen probleem aldus de man.
Na alle info, getekend.

Nu ga ik kijken op mijnbudget omdat mijn termijnbedrag voor de zoveelste keer opgehoogd is, wat ik ook niet begrijp, gezien verbruik gas/licht rond 70 euro zit iedere maand, Hoe kom ik dan aan het bedrag 218 wat ik nu betaal?
– Maand mei verbruik kosten 34,0128,76 62,77
– Ik begon met 68 euro in september ’19 en betaal sinds april inmiddels 218,- termijnbedrag ??

Ook zie ik dus nu, dat ik een contract voor 5 jaar heb???
Als dit duidelijk was geweest had ik hier nooit voor getekend!!
Baal hier goed van.

- als het contract gewijzigd word naar 1 jaar.
- uitleg over termijnbedrag? Dat het eerste termijnbedrag de 68 euro, iets word verhoogd snap ik best. Maar 218 word echt te gek??

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar Budget Energie over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door Budget Energie in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat Budget Energie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Budget Energie

Heeft op 01 juli 2020 om 15:03 geantwoord

Beste mevrouw Vijge,

Het is jammer om te horen dat er voor u wat onduidelijkheden zijn. Ik wil deze onduidelijkheden graag toelichten.

U geeft aan dat u een contract voor 1 jaar getekend heeft. Helaas is dit niet het geval. Het gaat inderdaad om een 5-jarig contract. Het is jammer om te horen dat dit voor u niet helemaal duidelijk was. Op het contract dat u ondertekend heeft staat dat het contract een looptijd heeft van 5 jaar. Ook hebben wij u een bevestigingsmail verstuurd waarin duidelijk staat dat het contract een looptijd van 5 jaar heeft. Vanaf dat moment had u 14 dagen bedenktijd. U heeft toen geen wijziging van de looptijd doorgegeven. Wij kunnen de looptijd daarom nu helaas niet meer aanpassen.

Het termijnbedrag stond aan het begin van de aanmelding op € 68,-. Dit termijnbedrag was gebaseerd op een veel lager stroom- en gas verbruik dan wat u werkelijk heeft. Uw slimme meter leest iedere maand uw meterstanden af. Op basis hiervan hebben wij gezien dat uw termijnbedrag veel te laag is. Uw werkelijke termijnbedrag ligt tussen de € 118,- en € 130,-. Op 13 maart 2020 hebben wij u een e-mail gestuurd over deze wijziging. U kon in deze e-mail de reden van de wijziging vinden en u kon het ook aangeven als u de wijziging niet door wilde laten gaan. Wij hebben geen reactie gekregen van u en daarom heeft de wijziging van het termijnbedrag plaatsgevonden. Het termijnbedrag is gewijzigd naar € 218,- om de eerste 8 maanden waarin u te weinig heeft betaald goed te maken. Op deze manier proberen wij een grote bij betaling op de jaarnota te voorkomen.

Ik heb beide e-mails nogmaals naar u toegestuurd voor het overzicht.

Ik wil u mijn excuses aanbieden voor de ontstane onduidelijkheden en hoop dat het nu duidelijk is voor u. Bedankt voor het melden van uw klacht.

Budget Energie Webcare

Heeft op 10 juli 2020 om 13:32 geantwoord

wat betreft de duur van het contract bij jullie, 5 jaar. ik zou hier nooit voor getekend hebben als ik dit goed had gelezen.
Je krijgt op dat moment zo veel info dat ik er van uit ben gegaan dat het goed was. Ik zou nooit voor een 5 jarig contract tekenen. dat weet ik zeker!!
ik vind het dan ook jammer te lezen dat er niks gewijzigd kan worden.
Al zou het dan een contract voor 2 jaar worden. dan zou ik tevreden zijn!

Als ik het goed begrijp betaal ik nu 218 euro per maand omdat ik de eerste 8 maanden te weinig heb betaald?
en voor hoeveel maanden moet ik dan die 218 euro betalen voor ik weer gelijk sta??
dit zou ik wel graag willen weten.

Bericht van Budget Energie

1 dag geleden - Beste mevrouw Vijge,Ik begrijp wat u zegt over de duur van het contract, maar helaas kan dit niet gewijzigd worden. Het contract is getekend voor 5 jaar.Ik heb even gekeken naar uw startdatum. Uw startdatum was 1 september 2019. Op 1 september 2020 zit uw eerste jaar erop. Wij gaan dan de jaarnota opmaken. Deze ontvangt u binnen 8 weken. Op de jaarnota wordt het nieuwe termijnbedrag bepaald. Afhankelijk van de datum waarop de jaarnota klaar is, zal de wijziging dus ingaan vanaf oktober of november.Ik hoop u voldoende geinformeerd te hebben. Ik wens u een fijne dag verder!Met vriendelijke groet, Budget Energie Webcare.

Alle klachten die gemeld zijn door cvijge123