Mijn Klacht:
Begin dit jaar wilde ik weer beginnen met sporten. Basic Fit leek mij een goede optie, omdat veel vrienden daar ook een abonnement hadden en er meerdere filialen in Almere zitten. Ik besloot een maandelijks opzegbaar abonnement te nemen voor 1 maand zodat ik nergens aan vast zou zitten en kon kijken of ik het wat vond. Hiervoor heb ik op 18-01-2022 €28,99 betaald. Na een maand wilde ik overstappen naar een jaarlijks abonnement, deze kostte destijds €19,99 per maand en daar zou ik minimaal een jaar aan vast zitten. Helaas was ik net te laat me aangeven, waardoor er wederom €28,99 werd afgeschreven op 14-02-2022, hierdoor zat ik nog een maand vast aan het maandelijks opzegbare abonnement. Geen probleem natuurlijk aangezien het mijn eigen fout was dat ik het abonnement niet tijdig had omgezet naar een jaarlijks abonnement. Zodat ik niet weer te laat zou zijn met het omzetten van het abonnement wilde ik dit per direct doen. Hierdoor heb ik direct op 14-02-2022 contact opgenomen met Basic Fit en deze vertelde mij dat ik in de app dit zelf kon regelen en legde mij uit hoe ik dit moest doen. Ik moest in de app naar lidmaatschap wijzigen, dan voor het basic abonnement kiezen van €19,99 per maand. Dit heb ik gedaan. Ook vroeg ik of het mogelijk was om direct een jaar vooruit te betalen. Dit omdat ik het altijd fijn vindt om altijd alles in 1 keer te betalen. Dit kon ook, ik hoefde in de app alleen maar te klikken op “betalen per jaar” in plaats van “betalen per 4 weken” onder het kopje “lidmaatschap en betaalopties”. Simpel zou je denken? Dit dacht ik op dat moment in ieder geval wel. Het totale bedrag voor het hele jaar (52 weken) bedroeg destijds (prijzen zijn nu veranderd door een stijging van de abonnementsprijzen) €258,83, omdat ik al €28,99 had betaald voor het maandelijks opzegbare abonnement hoefde ik nog maar €229,84 bij te betalen. Hierdoor zou ik gedekt zijn tot ergens in februari of maart van 2023. In mijn app stond dan ook dat mijn comfort abonnement van €28,99 per 4 weken op 15-02-2022 was beëindigd, omdat ik nu een jaarlijks abonnement had afgesloten. Tot dit moment verliep alles prima en had ik totaal geen problemen met basic fit.
Maanden later werd er op 26-09-2022 €2,08 afgeschreven door Basic Fit. Dit is een minimaal bedrag wat ik destijds niet eens voorbij heb zien komen bij mijn afschriften, omdat ik eroverheen keek. Een maand later op 24-10-2022 werd er wederom een bedrag afgeschreven van mijn rekening door Basic Fit. Ditmaal bedroeg het bedrag €28,99. Hetzelfde bedrag als dat ik voorheen betaalde voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Dit vond ik heel vreemd. Ik heb dit bedrag daarom ook direct gestorneerd, omdat ik ervan uitging dat dit een foutje was. Op 15-11-2022 kreeg ik een mail van Basic Fit dat ik binnen 3 dagen het openstaande bedrag van €28,99 moest betalen anders zou mijn lidmaatschap worden opgezegd. Dit kwam voor mij totaal onverwachts. Hoezo was ik Basic Fit iets verschuldigd? Hierop heb ik op diezelfde dag een e-mail teruggestuurd waarin ik heb uitgelegd dat er waarschijnlijk sprake is van een misverstand. Ik wilde het liefst een medewerker spreken, maar de chatbot van Basic Fit was overbelast en kon mij niet doorverbinden. Een dag later op 16-11-2022 kreeg ik een reactie. “Uit onze administratie blijkt dat jij een comfort lidmaatschap hebt.” “Wij zien inderdaad dat u een bedrag van €258,83 heeft betaald, echter hebben wij dit verrekend met de betalingen, omdat u dit als tegoed op uw account heeft geplaatst.” Ik wist niet wat ik las. Hoe is het mogelijk op tegoed op mijn account te zetten, zonder dat dat duidelijk vermeld zou staan als tegoed? Hoe kan het dat als ik op het knopje “betalen per jaar” klik voor een basis abonnement, dat ik dan tegoed op mijn account plaats voor een comfort abonnement? Wie zet er überhaupt in vredesnaam tegoed op een sportschool account als ze een maandelijks opzegbaar account hebben zoals Basic Fit bij mij suggereert? Mensen nemen toch juist een maandelijks opzegbaar abonnement om nergens aan vast te zitten. Vrij frappant dat je dan voor honderden euro’s aan tegoed op je account plaatst. Ik ging kijken hoe het in mijn app stond. Hier staat “einddatum comfort contract: 15-02-2022”. Wederom heb ik op dezelfde dag nog gereageerd en het probleem opnieuw uitgelegd met foto’s waarin daadwerkelijk staat dat er jaarlijks betaald kan worden en dat mijn comfort contract al was afgelopen met het verzoek om mij te bellen op mijn telefoonnummer, aangezien ik dit nogal een kwalijke zaak vind, die niet over de mail valt op te lossen. Gebeld werd ik zeker niet. Ik kreeg op 17-11-2022 een korte mail terug waarin stond dat het helemaal niet mogelijk was om een jaar vooruit te betalen en dat ik waarschijnlijk een fout had gemaakt en of ik natuurlijk nog wel even die €28,99 wilde betalen. Ik heb hierop gezegd dat ik niks ging betalen en dat ik hier nog wel een klacht over zou indienen. Hierna heb ik geen reactie meer gekregen, maar wel een melding gekregen dat mijn lidmaatschap is opgezegd door Basic Fit.
Ik ben niet de enige die blijkbaar een klacht indient over Basic Fit. Ik zag ook al dat er een BOOS aflevering op YouTube gewijd is aan de wanpraktijken van Basic Fit en ik lees overal slechte reviews over jullie klantenservice en manier van handelen. Onlangs zijn de prijzen van de lidmaatschappen bij Basic Fit ook aangepast en kan je nu met het basis abonnement ook nog maar bij 1 filiaal sporten. Om bij meerdere filialen binnen te komen heeft men een duurder abonnement nodig. Wellicht dat ze door deze prijsstijging maar van de goedkopere contracten af willen in de hoop dat deze klanten er geen zaak van maken. Ik vind het ronduit schandalig. Ik wil mijn lidmaatschap of verlengd hebben naar waar ik recht op heb, namelijk maart 2023 of ik wil het resterende bedrag terug wat jullie mij verschuldigd zijn.
Ik wil in ieder geval als advies meegeven niet vooruit te betalen bij Basic Fit. Studenten als ik kunnen het geld namelijk heel goed ergens anders voor gebruiken. Ik hoop dat wij tot een gepaste oplossing kunnen komen.
Gewenste Oplossing:
Ik zou mijn lidmaatschap graag willen verlengen naar de datum waar ik recht op heb, in dit geval maart 2023 of ik wil het lidmaatschapsgeld voor de overige maanden tussen oktober 2022 en maart 2023 teruggestort krijgen op mijn rekening. 1 van deze twee oplossingen vind ik wel het minste wat Basic Fit voor mij kan doen in deze situatie.
