Klacht: Administratie belangrijker dan lid

op 21 februari 2016 over ANWB in de categorie Pechhulpdiensten

Mijn vrouw was al jaren lid van de ANWB. Toen we trouwden zeiden we het abonnement op de Kampioen op, omdat we daar als gezin geen prijs op stelden. Toen kochten wij een dealer-onderhouden Mercedes. Op een dag kregen wij daar pech mee. De auto moest thuis worden opgehaald. Dit bleek tot onze verbazing gedekt te zijn. Niet omdat we lid waren van de ANWB (ons Wegenwachtabonnement dekte deze service niet), maar omdat we via Mercedes eveneens een Wegenwacht aanspraak konden maken die verder ging qua service. Achteraf werd er inderdaad niets inrekening gebracht voor het ophalen van onze auto met een bergingsauto.

1. Jammer dat de ANWB leden niet attendeert op het hebben van een dubbel abonnement. (Natuurlijk weten we dat dit andere administraties zijn etc. maar dat is nu juist het punt.))

Afijn, we constateerden dat we dus twee Wegenwachtabonnementen voor dezelfde auto hadden. Dus zeiden we ons reguliere lidmaatschap met Wegenwachtabonnement op. Later kochten we een ander niet dealer-onderhouden auto en namen we opnieuw een ANWB-lidmaatschap met Wegenwachtabonnement. Er werd ons niet gevraagd of we een abonnement op de Kampioen wilden. Dat kregen we gewoon, en moesten we apart weer opgezegd zien te krijgen.

2. Ga er niet standaard vanuit dat leden een reclameblad willen, geef ze de mogelijkheid om daarvoor te kiezen, of gebruik op z’n minst de voorkeur van de vorige keer dat ze lid waren. Dat is een stuk persoonlijker.

Enige tijd daarna introduceerde de ANWB hun loyalty-systeem op basis van lidmaatschapsjaren. Tot onze verbazing telden de jaren waarin we niet feitelijk ANWB-lid waren geweest niet mee. We zouden via Mercedes geen Wegenwachtrecht hebben gehad!? Dit terwijl de auto zelfs een keer kostenloos geborgen was? Ook contact met onze dealer bood geen uitkomst. We hadden dus feitelijk een periode zonder Wegenwacht-abonnement rondgereden? We begonnen dus ergens laag op de ladder, ondanks ons grote aantal (in onze ogen) aaneengesloten jaren Wegenwachtabonnement.

3. Jammer dat Mercedes en ANWB zo onduidelijk zijn op het punt van het al dan niet recht hebben op Wegenwachthulp via Mercedes.

Vorig jaar introduceerde ANWB de partnerpas en bleek het uit te maken op wiens naam het lidmaatschap stond etc. We konden eenvoudig een partnerpas aanvragen, maar wisselen tussen mij en mijn partner onderling wie de primaire gebruiker/lid was, dat moest per brief.

4. Jammer dat het niet eenvoudiger is om aan te geven dat je als partners onderling wilt ruilen als primair lid/gebruiker.

Vervolgens kregen we een onduidelijke brief op dit punt en ontvingen we ineens weer een Kampioen.

5. Ga niet ongevraagd weer een Kampioen naar hetzelfde gezin sturen waar ze dat eerder ook al niet wilden, zodat ze opnieuw moeite moeten doen die op te zeggen.

Daarna werd onze via incasso al betaalde abonnementsgeld voor 2016 teruggestort en ontvingen we een betalingsherinnering met dreiging van incasso. Tevens was de betalingsherinnering voorzien van een extra bedrag voor acceptgiro-inning waar we nooit om gevraagd hadden. We moesten nog een keer ons abonnement voor 2016 betalen.

6. Laat een gezin niet twee keer dezelfde administratieve cyclus doorlopen.

Daarnaast moesten we dus apart weer aan gaan geven dat we geen acceptgiro maar incasso wilden…

7. Bij ruilen van partners als primaire lid: houd de voorkeur voor incasso vast, of zorg op een andere manier dat die gelijk gekozen kan worden.

Al met al administratief allemaal teleurstellend. Het geeft je het gevoel een nummer te zijn in plaats van een verenigingslid. Zou fijn zijn als de ANWB aan user experience en service design ging doen en de communicatie zo professionaliseerde naar het niveau van vandaag de dag.

Het ongedaan maken van de onterechte breuk in lidmaatschapsjaren, leidend tot een zilver lidmaatschap.
Het niet in rekening brengen van de acceptgirokosten.
Het niet meer toesturen van de Kampioen.

En hopelijk:
Een cultuurverbetering bij de ANWB qua service design en liefst een andere vorm dan partnerlidmaatschap. Ik rijd dan misschien niet het meest, maar vind het als man niet leuk dat ik aanhangsel ben qua lidmaatschap. Bij een bankrekening heb je gewoon twee passen, waarbij de tweede veel goedkoper is. (En natuurlijk ligt dat hier wat lastiger, omdat de partner minder rechten heeft, maar daar moet wat op te verzinnen zijn.)

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over ANWB

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over ANWB nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door bdboer